Akvarium vs. Bur?
Har sökt och sökt eftern en tillräckligt stor bur men hittar ingen!
Idag kom jag på att vi har ett akvarium som vi inte använder - som faktiskt är ganska så stort:
längd: 100 cm
bredd: 50 cm
djurp: 50 cm.
Undrar om jag kan ha detta istället? Eller borde jag sattsa på att införskaffa mig en bur?
Med tanke på att jag bor nere i en källare så isolerar ett akvarium kanske bättre?
Åh, jag vet inte - vad tycker ni som kan detta?
Och vad finns det för för- och nackdelar med akvarium?

ha inte akvarium till råttor…
köp en bur ist då råtturin innehåller mkt ammoniak
You can't spell Bitchy without Itchy
Nån aning på vart man kan få tag på någon relativt billig bur då?
Har inte mer än 500:- att lägga ut och det finsn inga nya för det priset…
Btw, det dära med amoniak? vad menas?
Liksom, varför är dte inte bra att låta dme bo i ett akvarium på grund av amoniaken? *förvirrad*

det är ingen cirkulation i akvariet och det kommer att samlas massor av ammoniakångor och sakta men säkert förgifta råttorna :(
och kolla på blocket efter billiga burar
(finns en hel del just nu)
You can't spell Bitchy without Itchy
Hm, skulle det kunna funka att använda akvarium ett litet tag iaf och vara extra noga med att städa?
Iaf tills jag hittat något annat?
Sökt på blocket men hittar inget här i närheten ._.
Ska spara ihop till en stor såndär fågelbur.. såndär.. jättehög? vad heter det?
Men det tar ju sin lilla tid…

i värsta fall borde du väl kunna göra någon forma av gallerlucka på akvariet? Då försvinner ju ångorna ut :) Har du ingen ventilation som matchar det skulle jag nog inte våga..
#5:
Well, ''locket'' ska ju vara ett nät… kan man köra på det då?

Visst kan man ha akvarium till råttor om man städar ofta, använder toa-lätt eller aspflis, och ser till att de kan klättra upp o grejer=) Men de är svårt att inreda akvarium. Men tillfälligt går de bra. Men man får se till att ha god ventilation.
Det bästa man kan ha är en voljär faktistk, mycket höjd att klättra på som råttor älskar samt så är den lätt att inreda.
Qui dormit, non peccat
Hade ett akvarium till mina första råttor när jag var mindre. Det negativa var ventilationen, tung och jobbigt att rengöra samt det viktigaste enligt mig, ingen möjlighet att klättra vilket råttor älskar. En bur/akvarium som bara är 50 högt tycker jag dessutom är väl lågt, råttor älskar som sagt att ligga högt och spana.
#7: vet att inredning är ett problem :(
Men jag har faktiskt löst en del - tänkte sätta in bla. en såndär.. stock-grej som man kan ha i akvarium som de kan klättra på (ja, den är ny)
Och Toa-lätt har jag införskaffat då jag tyckte dte kändes bättre än spån… är bara rädd för dethära med klumpfot?
Oh! Voljär heter det!
Så ska jag skaffa mig en så fort jag bara få pengar och kan skaffa flera råttisar.
Min moder tycker inte att jag ska börja för stort utan prova lite lätt med två råttor, dessutom vill hon inte ha flera ><
#8 - jo, 50 är kanske lite lågt med tanke på att de gillar att klättra - men det är ju bättre än ingenting?
Ska ju skaffa mig en ny bur så fort jag kan…

vart bor du någonstans, xLillaMy? Har flera burar i källaren jag skulle kunna låna ut/sälja
#11: Kronoberg - Växjö, kan tänka mig att hämta bur i Blekinge med.
Bos det i närheten? :P

Det var en liten bit bort tyvärr, bor i Norrköping. Reser rätt mycket men ytterst sällan jag har vägarna förbi neråt växjö dessvärre.
I övrigt så tror jag att akvariumet kan funka tillfälligt, men jag skulle inte rekommendera det över någon längre period. Problemet är ju just att luften inte kan cirkulera och ta med sig ammoniaken ut.
Du har ingen gamal bokhylla eller nåt gammalt skåp du kan modifiera till en råttbur? Finns flera här på rif med hemmabyggen som funkar kanon. Vet dock inte hur händig du är eller hur mycket lust du har till att att snickra ihop såna grejer själv. :P
Annars så får du nog göra så att du helt enkelt får hålla järnkoll på blocket. Ibland säljs det även burar härinne
skulle det inte funka o fixa en gallerbur ovanpå akvariet då? iaf så länge
Åh vad synd :(
Du kan ju alltid säga till om du nån gång har vägarna förbi? ;D
Har tyvärr ingen gammal bokhylla - och inte kan jag snickra heller xD
Men får väll hålla koll på blocket/tredera/eniro och sånt grejs - och här naturligtvis :P
jag köpte den för 3-4 veckor sen tror jag :P
#16 - frågan är ju vart den finns?
Kan inte åka allt för långt tyvärr :(
oh då bor du nära mig :) Tar nån timma ned buss hit bara…
Vet inte vad jag vill ha sagt med det. Har ingen extra bur. Men jag har haft akvarie till mina nån gång ibland och det funkar bra tillfälligt. Du komme se när de växer på sig och börjar bli trångt. Tills dess kan du ha sparat ihop till en bra bur :D
#19: Kör på akvariet sålänge då :D
Gör så, som sagt är de en bra bur med rätt bra mått för unga råttor. Med lite grenar och annat kan man fixa klätter möjligheter.
Varför inte spara ihop till en bra bur och skaffa råttorna senare då du har en bra bur?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#22: vill så gärna skaffa råttorna nu!