Dvärgråttor
Hittade lite information om dvärgråttor som jag tyckte var ganska intressant.
http://www.skyclyde.com/DwarfRats.html
Någon som vet mer om just dvärgråttor?
hahaha vad gulligt ^^ jag visste inte att de fanns!
Är de lika intelligenta som "vanliga" råttor eller är de som möss? 
Gulliga! Finns de här nånstans? Alltså i norden eller så menar jag.

Fanns en tråd på råttforumet om detta för ett tag sedan.
http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=4528&highlight=dv%E4rgr%E5ttor
Jag gillar inte så mkt att folk avlar fram en massa olika varianter av tamråttan. Jag tycker det räcker gott och väl med de vi har.

har sett den sidan förut.. har vatt mycket diskuterat om det.. jag tycker docka inte riktigt om det.. undra bara hur länge det kommer att hålla och hur sjuka de kommer bli och så.. eftersom det finns många problem redan nu med vanliga råttor.
Ja det ska ju inte avlas på defekter så/eller så avkomman inte blir frisk! Det är ju inte bra vilket djurslag det än handlar om.
Själv har jag både råttor o möss så jag har båda storlekarna ändå. 

#4, varför skulle de bli sjuka? Står i artikeln att de iallafall inte utvecklar cancer i samma utsträckning som "vanliga" råttor. Vilket ju är positivt.
Enda skillnaden verkar vara att de har mindre tillväxthormon i kroppen än vanliga råttor.

Men vad jag har förstått så avlar de bara på de minsta råttorna i kullarna så det är därför råttorna är små, fast jag kanske har förstått fel?
Men om det är så, då är det verkligen inte bra. En honråtta ska väga minst 300g (enligt srs) för att hon ska få paras. Är en hona väldigt liten så får hon svårare att klara av dräktigheten och att ta hand om ungarna.
Men oavsett om de blir sjuka eller inte så tycker jag det är fel att avla fram en massa olika varianter av råttor enbart för att människan tycker att det är fint eller häftigt. Se bara på nakenråttor och manx. De är perfekta exempel på vad som händer när man enbart avlar fram djur som man tycker är fina och struntar i om djuret mår bra av det eller ej.
Våra vanliga toppörade släta råttor duger bra för mig. :)
Man ska ju alltid tänka sig för innan man avlar fram en ny variant. Varför ska varianten finnas? Kommer den bli frisk? Är det en defekt man avlar på? osv… Finns massor av frågor att tänka på.
Men lätt för mig att sitta o va besserwisser som inte ens avlar… Men även att jag inte avlar själv så vill jag ju att alla djur det avlas på ska vara friska o man ska ju följa reglerna som finns.

Det håller jag med om. Men tyvärr är det många "uppfödare" som inet tänker så. Och i andra länder ser ju lagarna och reglerna annorlunda ut och det verkar ju vara lagligt i vissa länder att avla fram vad som helst oavsett om det djuret mår bra eller inte.

sicka söta

Hmm, man har sett att de har mindre tillväxthormon än andra råttor.. parar du då en dvärgråtta med en annan dvärgråtta måste ju bebisarna bli mindre än vanliga råttungar eftersom de också har mindre tillväxthormon.. alltså avlar man inte på vanliga råttor som är små i växten, utan detta är en helt annan "sort" som just har mindre tillväxthormon.

Och jag som inte kan något *ler* kan bara säga att jag tyckte domv ar jätte söta och fanns dom här så skulle jag nog kunna tänka mig att ha 2 st här hemma 
Jag skulle hellre vilja ha jätteråtta istället. Typ en där stor halvmetersråtta som finns ute bland sopor och sånt (även här i Sverige) dock tam och utan sjukdomar.

Va gulligt :)
Åh, vet ni vad jag köpte igår??
Ja, inte dvärgråttor men däremot ett gulligt par Afrikanska pygmémöss! Såååå små och såååå söta. Alltså man inser inte ens hur små de är förrän man ser dem IRL. Långa som mitt pekfinger…MED svans ;-) De är ungefär lika stora som en veckas gamla råttungar :-) fast fullvuxna då. INSE hur småa bebisar dessa får!
#15 shit.. dom måste va typ.. nästan microskopiska >_< men dom låter jätte söta, kan du inte lägga ut bilder? :P
ojj!! shit som e ju verkligen pytte, pytte små!!! :P fast de kan ju inte va ngt att hålla i precis, men söta va dom! ^^
hm… jag som trodde folk ville ha STOOOOOOOOORA råttor… hm…
2 kg tycker jag skulle va en bra storlek… ![]()
Hehe, precis! jag vill också ha stooooora råttor, inga små fjärtar. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hänvisar till inlägg #13: "Jag skulle hellre vilja ha jätteråtta istället. Typ en där stor halvmetersråtta som finns ute bland sopor och sånt (även här i Sverige) dock tam och utan sjukdomar."
Ja, precis…hehe typ 2…eller nä 4-5 Kg råtta. Stor som en mindre hund men ser ut och beter sig som en råtta! hade varit ljuvligt!
…fast då hade jag krävt att rådisen gick på låda ;-)
Haha, den där jätteråttan ni pratar om låter som en GP :P De blir ju väääldigt stora, men jättefina!=) Någon gång inom en snar framtid blir det nog en "jätteråtta" för mig!=)
GP:n kallas också för Hamster råtta, just för att de samlar mat i kinderna. Haha, de är väldigt väldigt söta!:D Ser rätt roligt ut när de har samlat mat i sina kinder.
Än finns det inte särskilt många GP råttor i Sverige, men det lär säkert bli fler =) De kan väga upp till 3 kg eller ngt sådant, men iaf 2 kg ska de väl väga.
Kolla in dem :P De är stora, men riktigt fina som sagt! I stort sett så blir de som en liten hund :P Och de har ungefär samma föda som en vanlig tamråtta =)

Gud vad fint du hade inrett till dina pygmémöss, Beckah82 !
Vad sugen man blir på att skapa ett fint bo åt sina råttor sen när de blir större. Och en massa att hänga och klänga i!
Älskar mina stora små vänner..
#24 vet du var det finns bilder på sådana råttor?`:)
#26 Jo, en tjej på zoonen har såna och hon har bilder uppe på dem =) Eller det är väl nåra på zoonen som har GP råttor, men hon har väl flest bilder antar jag =) Ska fixa länken till hennes zoon =)
Haha vad häftiga de är :) en sån hade jag lätt velat ha. Blir dem lika tama som de vanliga tamråttorna?
Haha, visst är de?=) Jag vill också ha en sådan =) De är väldigt fina, ser precis ut som en vanlig råtta men i väldigt stort format =P Jo, vad jag vet så blir de lika tama som vanliga råttor, men de är ju betydligt mkt dyrare =P De ligger väl på 2000 kr, beroende på var man köper ifrån.. Importerar man blir det nog inte lika dyrt, men köper man från en uppfödare i Sverige får man nog räkna med 2000 kr eller ngt sådant.
Men de får inte alls lika många ungar. De får "bara" 1-5 st små bäbisar åt gången.

De är superfina!
Kanske inget man skaffar som första råtta, men man blir ju klart intresserad!
Någon som kan tipsa om någon bra sida med info?

Haha, never mind..
Hittade just en i ett annat inlägg där det fanns!