Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2137 ggr
fiiiyah
0

DERMOCAN

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som använt Dermocan till sina råttor?

Mina råttor lekte i en höpåse för nån vecka sen, och då började dom klia heeeela tiden, dom hade ju såklart fått nå äckliga kryp på sig! Min kompis som har marsvin, tipsade om Dermocan. Så jag åkte in till zoo och frågade efter det. Han som jobbar där frågade vad det var för djur jag hade, så när jag sa att jag har råttor så sa han att det ska jag absolut inte använda, eftersom att det är för större djur t.ex kanin och katt, och eftersom att det är gift som ska döda krypen. Så jag blev tipsad om en annan sak, *springer ner och hämtar flaskan* "EXNER". Lägger in lite bilder (:

Man ska inte använda Dermocan på råttor, eftersom att det är för giftigt!

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

fiiiyah
0

Info (:

fiiiyah
0

Info (:

fiiiyah
0

ojdå, bilden på #2 blev visst fel :P

här kommer den rätta! ;D

zimzon
0

Hej!

Använd inte receptfria mediciner till råttor. Särkilt inte om de är till för andra djur. Har råttorna ohyra så åk till veterinären! Alla råttorna ska behandlas. Antingen med Ivomec eller Dectomax som de får som spruta 3 ggr med 10 dagars mellanrum, eller så kan de få Stronghold som du ger själv oralt. Men du måste besöka veterinären minst 1 gång för att få något utskrivet.

zimzon
0

Förresten, låt inte råttorna komma när hö igen. Det springer ofta vilda råttor och möss i hö, darav kommer ohyran (samma sak gäller kutterspån).

fiiiyah
0

Ohyra är ju ohyra, och det här är ju en spray som tar död på krypen och är helt ofarligt för djuret. Så det är ju dumt att betala massa onödiga kostnader när det finns annat som faktiskt funkar.

zimzon
0

Men om det är till för större djur än råttor så kan det vara starkare eller innehålla ämnen som råttor inte tål. Det är till för ett särkilt djur av en anledning.

Det är bättre att gå till en kunnig veterinär, visst det blir dyrare. Men då är du iaf säker på att ditt djur får ett medel som är ämnat för det. Veterinärer kan sin sak och blir dina djur sjuka är du skyldig att ta dem till veterinär!

Snälla, experimentera inte med dina husdjur.

zimzon
0

Är du säker på om dina råttor har löss eller skabb? För det där Exner tar inte bort skabb. Det är bara receptbelagda medel som gör det.

fiiiyah
0

DERMOCAN är till för större djur,

Exner; "Sprayflaska, för små sällskapsdjur som hamstrar, marsvin kaniner, fåglar och reptiler" Det står att läsa klart och tydligt vad det står på bilderna jag har lagt in.

"Följande ohyra behandlar du framgångsrikt; loppor, löss, kvalster, fjäderbitare, pälsätare, öronskapp m.fl"

Allt står på flaskan. Jag behövde bara använda det två-tre gånger, och nu är lössen borta.

Exprimenterar jag med mina djur bara för att inte köper från veterinär? Fundersam

zimzon
0

Jag tycker att man alltid ska åka till veterinären så vet man vad man får och man kan vara säker på att det är ofarligt för djuren. Alternativt köpa receptfritt med rådgöra med veterinär.

Bara för att dte står på flaskan betyder det inte att det är bra, det kostar inget att iaf ringa veterinären och rådfråga dem.

fiiiyah
0

Visst, du kanske tycker det, men har man veterinärkliniken ett par mil bort, så är det väl lättare att åka in till stan och prata med nån annan kunnig som kan sin sak?

Hade det inte funkat så hade det völ inte sålts eller hur?

Bellona
0

receptfria medel funkar på allt utom skabb hos råttor. för skabb behöver man receptbelagda men är det inte dte funkar det lika bra med annat. jag har dock aldrig fått in annat än skabb hos mig men vet att Råtz brukar rekomendera nåt annat för löss men jag kommer inte ihåg om det var dermocan eller nåt annat. men nåt på "D" var det iaf :P

zimzon
0

11# Allt möjligt säljs till djur nuförtiden. Halsband mot fästingar som innehåller så starkt gift att katter till och med kan dö av det säljs. Jag litar inte på sådant.

Man kan ringa veterinären även om dte är långt bort.

Du gör självklart som du vill, men jag skulle aldrig använda ett medel på mina djur utan att fråga veterinären om det är ofarligt. Jag lägger hellre ut några hundralappar extra på att få mitt djur friskt än att eperimentera med medel jag inte vet något om.