Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1386 ggr
FRITZZ
0

mager råtta

Hej ny här på sajten och blev medlem för att jag är mycket orolig för en ut av mina råttor. jag har 3 råttor Fritzz, Cleo och Winry som är helt under bara jag har haft de i ca ett år och under den tiden har Fritzz inte gått upp någonting jag ger dem massvis men blandningar och varge dag får de något som te.x potatis, pasta kött, fisk, massvis me grönsaker, frukter, räkor, bröd, välling och massa annat! men hon går inte upp jag har varit hos veterinären hon säger att de inte är mask eller något sånt bara att hon var undernärd. vad kan det vara? och vilken mat som är "fet" kan man ge henne? och hon verkar slö sen ca 1 månad tillbacka

Skatvinge
0

När jag skulle göda upp tösen fick jag tipset att ge barnmat, hundmat -torr -blöt och vällning.

hus-musen
0

Du har haft råttorna i ett år och en av dem har inte gått upp nånting alls? Det låter omöjligt i mina öron..

Qui dormit, non peccat

Skatvinge
0

Kan det inte vara så att hon är lägst i rang, får minst mat och blir jagad ?

hus-musen
0

Även om hon var lägst i rang och utmobbad så ska hon ha gått upp i vikt. Visst finns det små undernärda råttor men det ser man ju på pälsen osv Dessutom så har de sämre immunförsvar då de inte har någon energi så de brukar inte bli långlivade.

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

Fritzz är den lägsta i rangen men jag har lagt ut mat lite överallt iburen och hon äter utav de min första tanke var att hon kanske hadde en sjukdom. jag hadde tänckt att ta en kull på henne men ongrade mig när hon inte går upp i vikt

hus-musen
0

hur mycket väger hon då och hur gammal är hon?

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

188.3 visar vågen om jag ska vara exakt och hon är 1½ år gammal och du kan ju bara täncka dig hur liten hon ser ut. 

hon ser ut som en liten unge men hennes systrar cleo och winry är gigantiska jämfört med henne

hus-musen
0

#7 Oj då är hon verkligen pytteliten! Kan vara därför hon är lägst i rang eftersom de är något fel på henne. Det kan inte vara bara undernärdhet, hon har nog något genfel.. Jag hade inte avlat på någon av hennes syskon heller utan att veta säkert vad de är för fel..

Hur stora är hennes syskon? Vart kommer de ifrån?

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Har du tittat om hennes tänder är oki ? så hon inte har bettfel.

Lancia
0

Om du har haft råttorna i ett år så bör dom varit ungefär ett halvår gamla när dom kom till dig med andra ord. Råttor är ju nästan färdigväxta i den ålder men 188,3 låter ju på tok för lite! Min bäbis på 8-9 veckor gick om den vikten för länge sedan (ligger idag på 230 gram).

Är systrarna helsyskon till den smala? Hur ser hon ut i pälsen? Verkar hon pigg och kry? Ser tänderna bra ut? Tittar du så att hon äter ordentligt? (inte bara när du just lagt in mat utan även annars, ser du henne äta då?)

Micca
0

Bild? Annars är min spontana reaktion att ta henne till en annan veterinären eller någon råttkunnig människa som får titta på henne för 188 gram är verkligen jätte litet. Rynkar på näsan

FRITZZ
0

hennes systrar väger 300 och 339. tyvär har jag ej bild då jag ej har råd men kamera och har ej kamera på mobilen

Micca
0

Var bor du?

FRITZZ
0

#13 jag vill inte lämna ut den infon

BRAGO
0

# 14 jag antar att # 13 undrade var i landet du bor så att du kanske kunde få hjälp att titta på din råtta av någon råttkunnig som bor i närheten. Alltså  bara närmaste större stad räcker.

FRITZZ
0

typ 8 mil utanför sthlm

Micca
0

Precis, för din råtta behöver hjälp endera av en kunnig veterinär eller riktigt duktig privatperson som kan hjälpa dig se vad som är fel. Men eftersom du inte vill lämna ut den informationen om dig själv så rekommenderar jag ett veterinärbesök hos någon som är kunnig på råttor. Det finns säkert rekommendationer när det gäller veterinärer i Stockholm.

[kalelo]
0

Vetrinärer som har kunskapen är specialicerade på exotiska djur i utbildningstermer, iaf vad jag har förståt.

FRITZZ
0

det koster vel en massa pengar och bussresorna är ej billiga då man ej har bil och jag har redan gått till en veterinär som jag fick intyget att det ej var ngt fel.

Ninja-Fish
0

tänck om hon bara föddes med ett fel och kommer alldrig gå upp i vikt? det kan ju vara så att den kanske också har fått för lite näring från mamman när den var liten kanske inte kom fram för att dia?

hus-musen
0

#19 Naturligtvis så kostar det pengar att gå till veterinären, men det ska du göra som ansvarig djurägare det är det lag på.

Vilken veterinär var du till? Och åt vilket håll bor du? ovanför eller under sthlm? Det finns en duktig veterinär i uppsala som heter yvonne roschat eller nått liknande.

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

#21 naturligtvis har jag ej råd jag ligger efter med räkningar och sånt onödigt skit jag har fått intyg från veterinär redan att det ej är ngt fel så varför ska jag då dit igen? kan vi hålla oss till frågan nu? vad kan jag ge henne för fet mat? och det kan vara som #20 säger

hus-musen
0

#22 Vilken veterinär då frågade jag ju! Finns många veterinärer som tyvärr knappt har sett en råtta och inte kan något om dem.

Har hon inte gått upp i vikt hittills av maten så kommer hon antagligen inte göra det nu heller, oavsett hur fet mat du ger henne.Och du har redan gett henne mycket bra mat som du skrev i ditt huvudinlägg. Men du kan prova med att ge barnmat med osaltat smör i eller olivolja. Avokado är oxå fett samt äggula.

Hon har nått  fel och ja det kan vara genetiskt. Även om hon fått minst mat när hon var liten så borde hon ha vuxit mer med tanke på att hennes syskon är mycket större. Det har jag och andra redan skrivit.

Har du kollat tänderna och pälsen mm som några tipsat om?

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

tänderna är gula och pälsen är lika låckig som vanligt och jag har ingen anning om vilken veterinär det var min bror och pappa som åkte med dem när jag fortfarande bodde hemma men nu bor jag i lägenhet och har ej råd då pengarna går åt till räkningar och mat till både mig, hund och råttorna

hus-musen
0

Tänderna ska vara gula så de är inget att bry sig om. Tänkte mera på om de är väldigt sneda, eller långa så hon har sår i munnen eller liknande.

Är pälsen matt och glanslös, sträv, flottig osv?

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

ne jpälsen är vel ja hur ska man säga lockig öhh…. den har alldrig riktigt glänst lite mer beskrivning kanske?

tänderna ser ut som hennes syskons tänder över bett, gula inte så värst långa men inte korta heller  och inte snea

hus-musen
0

#26 Är pälsen lockig så är hon rexad=) Har syskonen samma pälsvariant?

Och om du skulle lyckas ta några bilder med en kamera så skulle de oxå vara bra, du kanske känner nån med en bra mobilkamera?

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

ja min vän har en fast hon är i norge i 2 veckor och hälsar på släkten så jag tar hand om hennes häst medans ^-^

pälsen på Winry är släthårig och  cleo är rexad fast hon har en kal fläck på ryggen men annars så har hon mycket päls över allt. jag har läst någonstans att färgen påvärkar råttan kan det vara det? och hur?

hus-musen
0

#28 Okej=) Om cleo har en pälslös fläck på ryggen så är någon av dina råttor en barberare. En barberar-rått tvångsputsar bort antingen sin egen päls eller sina burkamraters och är ett tecken på att råttan inte mår psykist bra. Har du sett någon av dem putsa lite för mycket?

Färgen på råttan påverkar ingenting på det viset=)

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

nej jag ser dem alldrig putsa vare sej sig själv eller andra. hur kan jag få cleo att må bra? kan de ligga i släkten? kan de vara ngt med mamman och pappan?

hus-musen
0

Putsar de sig aldrig? Mina pojkar tvättar ju sig stup i kvarten!

Beroende på vart fläcken sitter så kan det vara någon av de andra som putsar cleo. Råttor som barberar sig själva brukar ha kala framtassar och fram på bröstet liksom.

En råtta som barberar brukar de vara svårt att få bort beteendet men du kan ju prova med att aktivera dem mer, och ha mer leksaker i buren. Barbering går i släkten oftast, men de kan ha  börjat pga psykiska problem eller tex stress, eller för att de är väldigt uttråkade så de måste ha något att göra. Sånna råttor ska inte avlas på tex=)

Qui dormit, non peccat

FRITZZ
0

de borde inte vara uttråkade de har öppenbur heladagen jag är på jobbet så de springer ut och in hit och dit och alld de kan täncka sig. de har bollar man brukar köpa till katter med den dära plingande saken i både liggande och upphängda

hus-musen
0

Vad har de mer att leka med då? Saker att boa med, lådor med godis i eller liknande? Ibland har råttor allt men mår dåligt ändå och det kan vara pga dålig avel.

Qui dormit, non peccat