Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 4269 ggr
PlusPlus
0

Giftig mat

Vad är det som kan vara giftigt för råttor att äta. Vet en del men har säkert missat en hel del. Allra helst har jag hört att avocado är livsfarligt.

Nutiz
0

Att avokado är giftigt för råttor är bara en myt. Det innehåller massa bra fetter för växande småråttor. Men man ska inte ge skalet och kärnan, för de innehåller blåsyra.

Grodan
0

Råttgift ska man inte ge dem heller… inge bra alls… Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Indolentia
0

#2    HAHAHAHHA xD

(ja, jag är lättroad. :P ) 

PlusPlus
0

Öhm okej. De har typ stått överallt å sedan har de som arbetar på zooaffärer varnat extra mkt men de vet ja även att dom ibland inte vet vad dom snackar om

Indolentia
0

Mina råttor äter avokado, dom lever och mår bra Oo

PlusPlus
0

hehe jao. Men är det något speciellt som man typ borde akta sig för??

Indolentia
0

Lök ska innehålla något som är giftigt för dem..

men mer kan jag inte komma på just nu Oo

Grodan
0

#7 mmm… pruttgaser

EmmaG
0

Lutfisk är ajjabajja
Extra bra att veta nu i jul..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Grodan
0

#9 varför? (kan de få sneskalle av att äta lutfisk? hehe)

EmmaG
0

Detta kom fram på det gamla r8forumet innan krashen. En kunnig kille luskade fram de, men jag kommer ej ihåg direkt.. Men det är ett ämne i lutfisk som inte var bra för råttor och det krävdes ganska lite lutfisk för att vara farligt.
Hur det var farligt/påverkade råttan minns jag ej dock.

Tillskillnad från apelsin. Det sägs ju va farligt för hanar, men för att det ska va farligt krävs det kopiösa mängder som hanen ska få i sig

// Emma, aka Althea

Grodan
0

allt är farligt i kopiösa mängder… Ledsen

Sarakechi
0

Choklad ska väl inte va så jättebra heller va ja har hört? Fundersam

LeTigre
0

Vad jag har lärt mig är att choklad och lutfisk är dåligt, och att apelsiner i stora mängder kan öka risken för cancer hos hanar. Sen är det ju aldrig bra med för fet eller för kryddad mat samt för mycket socker etc.

Men för det mesta tycker jag det räcker med vanligt bondförnuft - är det onyttigt för DIG så är det onyttigt för råttorna men allt är tillåtet i moderata doser. Tex så får antagligen varken du eller rått-olle hjärtinfarkt, diabetes eller cancer av att äta lite pizza/apelsin/avocado/sega råttor då och då.

Glad

Nutiz
0

Choklad är bara farligt för hanar, och då mörk choklad i stora mängder. Det kan orsaka sterilitet.

PlusPlus
0

Jo typ sådana saker. Men tänkte bara typ ngt speciellt som verkligen är så farligt som myten om avocado där dom varnade mig så för det när jag köpte råttor, kaniner och marsvin. De sa att det var direkt dödligt.

Terato
0

Ja, avocado är dödligt för marsvin.

Råttor är ju mycket mer lika oss människor i matväg och enkelt sätt så kan man ju säga att det vi kan äta kan råttorna äta.

Finns säkert undantag, som t.ex det här med lutfisk, som jag inte har någon koll på.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

artdesiu
0

Giftigt och giftigt, men baljväxter (kikärter, ärter etc.) lär ju vara dåligt för honor att få i sig eftersom det ska ha samband med att de får juvertumörer.

Kleverin
0

Luten kanske är det som är farligt.. är inte nyttigt för människor i alla fall. Därför man lutar av fisken, men det är väl kvar små rester som såklart blir mer för lilla råttan.

Stenfrukter har jag hört att man måste ta bort kärnorna på. Choklad är ju farligt för hundar och andra djur, har något att göra med ett ämne i det som (alla) djur inte kan bryta ner utan det lagras i kroppen. Så jag undviker att låta råttorna äta det med. ger dem iofs inte godis heller. bara saft om det är en sällsamt varm dag och de inte vill bada.

Sen förnuftet, ge dem inte en banan med skal, de som jobbar med att bespruta bananer har en medellivslängd på 36 år har jag hört..

gulzebra
0

#20: Det är teobrominet i choklad som är giftigt. Den enda effekten det har på råttor är dock att hanar blir sterila vid stora mängder.
Däremot kan man ju fundera över hur bra det är öht. Mjölken tex är ju slembildande, ingen höjdare för rosselråttor precis.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

dorislinn
0

Dem i zooaffären sa att Rå potatis var giftigt för råttor, vet inte om det är så…

skojvivi
0

"Vet" ju att okokt pasta sväller i magen på råttan, men kokt pasta går alldeles utmärkt att ge.

[Inana]
0

ja, rå potatis har jag för mig är farligt för kanin och marsvin med?

Pandae
0

Russin är inte bra, innehåller för mycket fruksocker samt är cancerframkallande…typ.

PlusPlus
0

Veterinären sade åt min pojkvän att ge sina marsvin rå potatis.

[Inana]
0

då hoppas vi att veterinären hade rätt och jag fel :)

Story
0

#15  Humanely nuterized? ^^

EmmaG
0

#25 ursäkta, va!?

// Emma, aka Althea

Stephanie
0

Det är sant att russin innehåller mycket fruktsocker (det är därför diabetiker kan gå omkring med russinpaket på sig Flört) men att det är cancerframkallande har jag svårt att tro… Förmodligen är det som allt annat - allt är farligt i för stora mängder!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

EmmaG
0

Nej att russin skulle va cancerframkallande tvivlar jag väldigt starkt på..

// Emma, aka Althea

Nicciz
0

#23 På vilket sätt skulle okokt pasta vara farligt att äta? Vad skulle hända liksom?

Girlie
0

#31: Jag lyssnade på radio och det är någon med russin som är farligt. Dock räknade de ut att ett barn skulle behöva äta löjligt stora mängder för att drabbas. Vet ej hur det är med råttor.

Pandae
0

de har tagit upp det med russin på iller i fokus för att förr gav man illrar russin som godis, men nu har det flesta slutat med det

läs här:
http://iller.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=d781c46c-a707-4301-a67d-02b7a83d57e7

enligt inlägg 18 i tråden:
Vidare ger toxinet upphov till tumörer i njuren hos råtta vid en exponering av 70 µg/kg kroppsvikt och dag.

cykelpump
0

Är maskrosblad giftigt för råttor? :O

cykelpump
0

ingen som vet?

Allamej
0

Nej det är inte giftigt. Se bara till att du sköljer dom ordentligt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cykelpump
0

Okej bra :D haha, dom råka äta lite när dom va ute o sprang :O Men ska nog plocka in lite imorgon till dom ^^

Mimus
0

#32 Äter de det så sväller det i magen på dem.. Kan få oanade konsekvenser

Velsan
0

Russin innehåller ofta mögelsporer, tror att råttorna kan känna av det för jag har alsrig haft en råtta som käkat russin! De har alltid ratat dem, de svälter hellre :P

SweGizmo
0

hur är det med blodpudding? man kan ju torka det och ge det som godis till hundar vet jag, kan man ge det till råttor med som godis?

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
0

Mina råttor käkar Russin…

Terato
0

Mina råttor äter inte svamp. Aldrig någonsin. Inte mössen heller. Jag har en teori om att de har det inbyggt eftersom det finns så mycket giftiga svampsorter.

teratos.r8or.se

Terato
0

#41 Det tror jag. Jag gav mina ett tag för att träna inkallning med. Men det är väldigt sött och fett har jag för mig.

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

mina käkar inte heller svamp:) hehe.

Min blogg: SweGizmo.se

Ninja
0

#41 Japp det går bra

#42 Stackars Russin som blir käkad på av kompisarna. :P (kunde inte låta blir när du använde stor bokstav i Russin ;))

#43 Samma här hemma, har aldrig haft en råtta som ätit svamp.

KickanW
0

#46: Hahaha… Alldeles för invant! :D

CamillaS
0

hur påverkar avocado skalet råttorna? (alltså blåsyra?)
Jag hade en påse avocado framme och någon av råttorna har lyckats ta sig dit och bitit bort en del av skalet  och tuggat lite på avocadon. såg smulor utav skalet brevid, så dom har ju antadligen inte ätit det, men hur påverkar det om dom skulle få i sig det?

hus-musen
0

#48 Blåsyra är ett nervgift, så nervsystemet blir skadat. Hur det visar sig är väl olika beroende på mängden och vilken del som skadas. Men en stor mängd är dödlig.

Tror dock att din råtta bara gnagt av skalet utan att äta något, de var de goda inuti han/hon ville åt=)

Qui dormit, non peccat

CamillaS
0

#49 tack för svaret. jo jag tror också bara dom gnagt av det eftersom det var massa smulor där. Dom verkar pigga och glada så jag tror inte dom tagit nån skada av sitt lilla rackartyg, men ville ändå veta.^^ (det var tjejerna) ;)

Minfrirr
0

Jag kom att tänka på godis, när flera nämnde choklad & dess inverkan på våra underbara ludna små vänner, & lakrits, det håller väl alla med om att det är tabu?

Stephanie
0

#51 Vad menar du? Tabu att det skulle vara farligt, eller tvärt om? Jag utgår från att godis för människor är onyttigt - men inte farligt att smaka på. Mina råttor får smaka på det mesta.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

hus-musen
0

#51 Nej det gör jag inte. Äkta lakrits är faktikst nyttigt. Men för mycket kan leda till kaliumbrist och högt blodtryck. Men köper man vanligt godis på mataffären så är de bara socker o sötningsmedel som i allt annat godis så de finns ingen anledning att ge dem sånt.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jag undrar fortfarande över de där med kattmat. har hört olika på olika håll nu.

hus-musen
0

#54 vad jag vet så ska man inte ge kattmat pga taurin som i en hög dos är farligt för hjärtat.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jag har oxå hört att det e på grund av taurinet. men en annan sa att det stod med på innehållsförtäckningen på en påse med råttmat.

hus-musen
0

#56 Ja jag har inte läst på nån råttmatspåse att de står taurin, men de kan väl stämma antar jag..

Det är ett himla tjaffs fram och tillbaka om taurin är skadligt eller ofarligt! Rent köttätande djur som katter och illrar måste ha tillsatt taurin (som är en aminosyra) för att överleva. Men alla djur som är allätare eller gräsätare gör sitt eget taurin och i har inget behov av att tillsätta ämnet.

Problemet är att livsmedelsverket gjorde en undersöking på taurin 1999 och kom fram till att de är ofarligt då, sen har de inte gjorts någon ny forskning. Och beroende på vilken man frågar så är antingen taurin jättebra eller jättedåligt, de finns ju ofta i sportdrycker för människor tex. Men taurin reglerar muskelkramper så en stor mängd har inverkan på hjärtat och blodtrycket då det oxå lagrar vatten i kroppens celler.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

ah man får bestämma själv vad man tänker tro på då verkar det som. Jag tänker tro på att kattmat är farligt för jag vet inte hur mycket taurin der är i och jag vet inte hur mycket som är för mycket för en råtta.

Jag använde det i torrfodret i mellanåt förut och har slutat med det när jag hörde att det inte var så jätte smart. Funerar nämligen om jag skulle köpa en liten påse hundmat (om det finns små påsar) och blanda i nu när jag ska gör en jätte sats snart (ca 30 liter). o då tänkte jag om det faktiskt gick lika bra med kattmat endå. Mest därför jag undrar.

hus-musen
0

#58 Ja jag tror inte att en liten mängd kattmat är farligt, men jag vet inte hur mycket som är för mycket under dagliga doser..Svårt att säga oxå när det inte finns några nya efterforskningar till människor!

Men jag ger hellre hundmatGlad

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

får se om man hittar en liten billig säck på willys eller nåt. visst finns de små påsar i djuraffär. men de kostar ju som en stor i en billig mataffär. man behöver ju ingen kvalité mat precis. mest så de får lite variation i torrfodret.

hus-musen
0

#60 coop brukar ha skapligt bilig hundmat som faktikst har fått br betyg=)

Qui dormit, non peccat

Minfrirr
0

#52 Det ja menade var att ja har hört från 2 pers att de är lika vettigt att ge en råtta lakrits, som forskare gör hälsoproduktstester på våra älsklingar :( men ja säger inte att det är så, just därför ja frågar hihi :)

hus-musen
0

#62 Det är två totalt skilda saker.. Tyvärr så är råttor det bästa djuret förutom grisar att göra tester på så de kommer man inte ifrån. Medans lakrits är rättså ofarligt i små mängder.

Qui dormit, non peccat