% dräktigt?
En vän till mig har köpt hem en rått-tös på 8 veckor från djuraffären, anlände samma dag till affären. Hur stor är risken att hon blivit parad m tanke på att hon är 8 veckor. Vad jag av tidigare erfarenhet från djuraffären var att de separerades först mellan honor och hanar när de anlänt…
Samma djuraffär som min Tösen kom från, fast hon var då 3 månader och födde en kull 2 veckor efter hemkomst.
frågan är om hon bara har gått med sina syskon innan hon kom till zooaffären. Har hon gjort de så är oddsen mycket mindre att hon e dräktig då det tar ett tag för hanar att fatta de där med blommor och bin. har hon däremot gått med äldre hanar han man nog räkna med en kull för hon har ju varit könsmogen en stund och hunnit löpa några gånger.
Så risken är mindre om hon bara varit med syskon. . Hoppas hon inte är dräktig iaf. Men me tanke på hennes unga ålder, skulle hon klara av att föda upp en kull?

ja de skulle hon, men kullen skulle inte bli så stor och det kan ta mycket växtenergi från honan så hon växer dåligt. Bäst är att kulla om de skulle hända tycker jag iaf..
Qui dormit, non peccat
okej, jo det är ju upp till ägaren. Men om hon föder skulle den äldre honan (4 mån) utgöra något hot mot bebisarna?
ja det skulle hon troligtvis göra även om det blir väldigt tufft för henne. En väldigt stor kull är inte att rekommendera för en så liten och ung hona. I o försig så rekommenderar man inte en kull alls. men vill din vän behålla kullen så skulle jag råda henne att avliva några eller stödmata.
oj va sent jag svarade på den första frågan. honan bör bo själv när hon ska få ungar. Det är tillräckligt stressande för henne endå och hon behöver all lung och ro hon kan få.

#4 vet inte, jag känner inte den honan.. Men det kan hända att den äldre inte gillar ungarna och biter ihjäl dem eller att mamman blir stressad och biter ihjäl dem. Det kan gå bra oxå.
Qui dormit, non peccat
med tanke på den unga åldern på honan så gissar jag att detta är jobbigare även psykist att få en kull. största risken borde vara att hon själv äter upp ungarna när det blir för mycket för henne.

Om honan skulle vara dräktig så hinner hon nästan bli tre månader innan hon föder.
Visst kan det vara jobbigt med en stor kull men det där löser dom ofta själv.
Det som är det viktiga är att:
Sätta henne i egen bur om hon ska ha bebisar
Ge henne extra fet, kalk och näringsrik mat , mer än va man ger en hona med "rätt" ålder.
Det bästa är att börja väga henne nu så ser nu om hon går upp , risken finns att hon kan vara skendräktig okså.