Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1303 ggr
Catta89
0

Är detta dumboråttor? (Blocketannons)

I annonsen står det att det är dumbo, men tycker dom ser mer ser ut som toppörade..

Någon som kan lite mer som vet bättre?

http://www.blocket.se/vi/20183104.htm?ca=14_s

Är ju ingen expert, men min dumbotjej har öronen mer ner på sidorna, därför jag undrar :)

Itchy
0

de har varit uppe i diskussion förut…och han kaller dem för kinaråttor,dumboråttor och takråttor…och verkar inte ha ngn koll alls på vad han har :(

men de är vanliga toppörade

You can't spell Bitchy without Itchy

Catta89
0

#1 Okej, det har inte jag läst, så ber om ursäkt för onödig tråd Skäms

Bara sett annonsen på blocket eftersom jag bor med i östergötland.. Har bott i boxholm med får många år sedan..

Itchy
0

du behöver inte ursäkta för ngt :P

och jag har haft mailkontakt med killen som har råttorna…och han verkar inte riktigt klok…

hittar på att råttorna är ngt "exotiskt" för att få dem sålda lättare

Catta89
0

#3 men ändå, brukar ha lite koll på trådarna men det hade jag missat totalt . Obestämd

Jag mejlade han med och sa artigt att det inta va några dumbos, utan toppörade tamråttor och att det inte är bra att lägga ut en missvisande annons så där, och så skrev jag att jag inte visste om han inte visste att det va toppörade, men nu visste han det :)

Vart lite rörigt men hoppas du förstå… :P

Tycker det är synd att det finns sånna personer som föder upp..
Lixom varför ta en kull om man inte ens kan skriva i annonsen att det är vanliga tamråttor utan behöva ljuga att dom ksulle va "exotiska" som du säger..

Jisses asså..

Itchy
0

vet…det var ju bra att fler än jag påpekat att det han gör är fel…och väldigt missvisande till eventuella köpare

Micca
0

http://www.blocket.se/vi/20458374.htm?ca=15_s

Älskar denna annons, någon som hört talas om Pannråttor innan? Oskyldig

Itchy
0

XD det är nog antingen capped eller roan råttor XD

Allamej
0

Eller det mest logiska svaret. Två HAN råttor med för snabb stavning

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

människan kan ju inte mer än hunnit få hem dom innan de upptäckte allergin.

Love-
0

det e toppörad

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[Devo]
0

#8 men det står ju att det är honor i annonsen.

Catta89
0

Jag förstår inte varför det ska va svå himmla svårt att ta reda på om man har allergi innan man skaffar djur? .. Finns ju flera hundra annonser om djur som säljes/skänkes p.g allergi.. men va fan, gå till vårdcentralen och ta allregi test är ju knappast jordens undergång.. inte heller att söka upp någon som har innan, som i det här fallet råttor, och prova och se om det funkar…
Jisses..

Ladyinred
0

jag tror att det i många fall är bluff. folk har ingen allergi utan använder det som en snygga ursäkt. ser inte lika bra ut "säljes för jag har tröttnat på min kanin" tex

Catta89
0

Jo, iof.. trött man blir ibland..

Ladyinred
0

tycker det är bättre med ärliga annonser. Kaninen var inte så rolig som jag hade hoppats. bättre den får komma till nån som har intresse,

Itchy
0

en sån kanin har vi här hemma :(

en renrasig löwen kanin som en tjej köpte som leksak till sina barn…

som sen växte upp och då inte var så rolig längre…

Catta89
0

#15 Ja, precis.. Men tyvärr finns det ju många personer som inte tänker så..

#16 Har med en kanin som kommer från en barnfamilj som tröttnat..

Itchy
0

och det är speciellt många oönskade kaniner precis när påsken är slut :(

Catta89
0

Jo, tyvärr.. Det är ju oftast kaniner som föreldrar köper för dom tror att barnen gan ha som gosedjur.. men så tröttnar barnen och föreldrarna inser att dom är inte så roliga att sköta..

Min kille jag har hemma va 3 år när jag köpte han, vet inte så mkt om han men han är uppenbart van vid sin bur för han vill inte lämna den överdrivet mkt :( Försökt med det mesta för att motinera han men han är inte motiverad till det, så tror ärligt han inte fått göra mkt annat än å sitta i buren hos förra ägarna :S

Itchy
0

ush :(

det är sjukt hur folk tror att levande varelser är gosedjur eller leksaker…

jag hade en granne för ett par år sen som bodde brevid oss…en familj med invandrare som hade många barn och en belgisk hare…som ungarna var så otroligt eleka mot och bar i öronen…

det slutade med att den smet över till våran dåvarande altan och när de upptäckte det slogs den ihjäl och åts upp Rynkar på näsan

gulzebra
0

#12: Fast att göra ett pricktest är inte så jäkla enkelt det heller… Syrran tex fick vänta i 2 år innan hon fick göra pricktest. Förklaringen hon fick är att pricktester inte prioriteras när det inte är akut, och att man ska skaffa råttor kan knappast räknas som akut.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Itchy
0

nej det är det som är dumt :/

jag väntade 4 år innan de beslutade att inte göra pricktest på mej

eftersom jag uppvisat allergi mot vissa hundtyper

såsom lånhårig tax och vissa colliehundar

jag tycker att pricktest borde prioriteras högre då det är många familjer som inte kan/vill skaffa husdjur för att de inte vet om det finns allergier

och att det är många husdjur som skulle ha det mkt bättre om folk fick sina pricktest gjorda

Catta89
0

#21  Jag kommer ju inte från en stor stad så det hade jag faktikst ingen aning om..
Och jag själv har aldrig gjort det men kan inte tänka mej att det skulle ta några längre tider att få ta det här..

Det ska jag faktikst ta och ringa och fråga på vårdcentralen här hur lång tid det tar!

Så du behöver ju inte va så otrevlig för det..

Okej, synd :(

Men min tanka va ju att det faktiskt finns många seriösa uppfödare och det borde ju inte va omöjligt att få låna hem två vuxna råttor på prov om man funderar men är osäker.

Om ni förstår hur jag tänker :P

Catta89
0

eftersom jag inte visste att man kunde få vänta så länge innan att ta det testet ringde jag till vårdcentralen här för att fråga hur länge man skulle få vänta innan man fick göra testet och då va det max ett par veckor..

Fast då bor jag i en liten "by" mitt i ingenstans typ :P Nä, men mellan linköping och jönköping.. så det är inte alls stort..

Ladyinred
0

jag bor oxå i liten by och har gjort allergitest. men det var i form av blodprov. Sen fick man kryssa i allt man ville testa sig mot på ett papper. Vi kom fram till att jag bara är kroniskt förkyld…

Catta89
0

#25 Det låter jobbigt Rynkar på näsan

Ladyinred
0

det tyckte jag var en glad nyhet så det inte berodde på råttorna och katterna. för då hade man kanske tvingats göra sig av med dom. att gå runt och vara snorig nästan jämt kan jag leva med när jag får ha mina djur ;)

Catta89
0

Jo, det förstås :P
Men jag personligen avskyr att va förskyld over huvudtaget.. men hade som du med hällre varit snorig och levt med det än att inte leva med djuren =)

Ladyinred
0

det är inte alltid så farligt, jobbiga är om man blir förkyld på riktigt. då går det aldrig över. har haft hosta och blöta nysningar i tre veckor och det var efter jag blev "frisk" så att säga :P Annars så är jag uppe i snart 6 veckor.

gulzebra
0

#23: Var inte meningen att låta otrevlig (och kan faktiskt inte se var jag kan uppfattas som otrevlig heller?). Ber om ursäkt för det iaf.

Sant det med att låna hem råttor - om man har möjlighet till det. Det är säkert inte alla som vill låna ut och det är inte alla som har nära till uppfödare heller. Här i trakten finns tex inte en enda seriös uppfödare vad jag sett.
Finns visserligen transporthjälp men det är nog inte så lyckat när råttorna ska tillbaka hem och ingen transport kan hittas.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

det är rätt glest med råttfolk här omkring oxå.

Catta89
0

#30 "Fast att göra ett pricktest är inte så jäkla enkelt det heller…"

Man kan faktikst formulera sig på att trevligare sätt än så…

Här i närheten finns det inte heller några seriösa uppfödare..
Det är kanske inte det lättaste alltid och det förstår jag..
Men vill ändå för djurens skull att minska omplaceringar för att man köper djur utan att veta innan om man är allregisk eller inte..

Men men.. Det är inte alltid lätt. det vet jag. Kan bara tänka mig hur jag skulle känna om jag märkte nu att jag va allergisk och va tvungen att sälja mina djur.. Visserligen skulle jag la inte sälja dom ändå men ändå :P

Ladyinred
0

jag tycker inte de där citatet är otrevligt. visst, det är en svordom där. men många svär mycket i det dagliga talet och då följer det ofta med i skrift oxå. jag använder oxå svordommar för att visa hur mycket/extremt nåt kan vara utan att jag är irriterad för det. "Vilken jälka stor bur" "Satan vilken söt råtta" "Fan, en sån vill ju jag oxå ha" mm

gulzebra
0

#32: Jag kan inte annat än hänvisa till det Ladyinred skrev i #33.

Du är för övrigt inte speciellt trevlig själv heller.
_"Jag förstår inte varför det ska va svå himmla svårt att ta reda på om man har allergi innan man skaffar djur? .. Finns ju flera hundra annonser om djur som säljes/skänkes p.g allergi.. men va fan, gå till vårdcentralen och ta allregi test är ju knappast jordens undergång.. inte heller att söka upp någon som har innan, som i det här fallet råttor, och prova och se om det funkar…
Jisses.."
_I det inlägget sitter du och klankar ner på alla oss som skaffat djur utan att allergitesta oss eller provat ha djuret innan vi skaffat det. Tack för den liksom.

Har du inte allergitestat dig själv så förstår jag faktiskt inte vad du gnäller om heller för den delen, då är du ju precis lika dålig själv.

Snacka om att kasta sten i glashus…

hus-musen
0

Och nu tar vi och slutar tjaffsa och håller oss till vad tråden handlar om! Annars kommer jag att låsa den.

Qui dormit, non peccat

Catta89
0

#34 Nej jag har inte gjort allergi test. Men skaffade heller inte råttor bara sådär, utan har haft vänner som haft råttor som jag praktikst taget bodde hos för flera år sen..
och med det visste jag att jag inte var allergisk..

Sen tror jag du missförstod mej lite, Det jag menade var att om man tog reda på det innan så skulle det inte va lika många omplaceringar som det är, och det gäller inte bara råttor utan alla djur.

Men men .. jag vet att jag är dålig på att förklara..

Men nu släpper vi det här som hus-musen säger och håller oss till ämnet ^^

gulzebra
0

Då måste jag bara få påpeka lite i förbifarten att det aldrig är en säker metod, allergier kan växa fram med tiden.
Syrran tex hade marsvin i flera år utan minsta snuva, nu tål hon de inte… Typ samma med pappa fast med pollen istället, först ingen reaktion alls och nu får han åka in på akuten för minsta lilla. Själv blev jag inte pollenallergiker förrän jag var typ 16, och då har jag ju ändå utsatts för pollen hela livet fram tills dess (något annat vore ju konstigt ;P)
Jag har reagerat på både kanin och marsvin själv när jag var 17 (även jag hade då haft marsvin i flera år helt utan reaktion), men det måste ha vuxit bort för nu klarar jag de alldeles utmärkt och har två kaniner själv (och tack gode gud för det, för utan kanin vill jag inte vara igen :D)

Catta89
0

#37 Okej. Nä, kaniner är super mysiga varelser =) Har en riktig kelgris själv hemma :)

Men min dröm kanin till färg är en lejonhuvad dvärgvädur som är vit med röda ögon men det finns inte tydligen Gråter ..
Har en svaghet för albinos överhuvudtaget  Tungan ute

Ladyinred
0

om vi skaffar hus så skulle jag vilja ha ett par belgiska jättar som traskar omkring i trädgården om dagarna och bor i en lekstuga eller liknande om nätterna. jag tycker att kaniner bör få bo ute så mycket det går.

Hur kommer det sig att detta blev en tråd omkaniner igentligen?:P

Catta89
0

# 39 Guud va mysigt d låter :)

haha, jadu, denna tråden verkar ju handla om lite allt möjligt =)

Ladyinred
0

min dröm är att bo i hus och ha höns och kaniner. Blir det i tätbebyggt område så spricker de där med hönsen tyvär.

Catta89
0

Min dröm är att bo i ett stort hus med stor tomt som ska va omgiven av skog och inte en granne i närheten med lååång privat väg.. För har sett så många katter bli påkörda av både grannar, hemtjänsten, bönder och massa sånt.. Det är verkligen inte kul.. Därför jag vill ha lång privat väg så ingen utomstående så kan köra över mina katter.. Och så vill jag ha två hästar, silkeshöns, Stor kanin hage med tillgång till ett hus, och ett par katter och så ett stooort rum som är enbart till ängnat till gnagarna som ska va inrett så att man kan gå in där och släppa ut dom lösa så dom har möjlighet att utforska och röra på sig sammtigigt som man själv är där inne och myser med dom..

Haha snacka om att fantasin flyger iväg ibland ^^

gulzebra
0

#38: Du skulle ha besökt en zooaffär här nyligen mao. De hade 3 såna, honor om jag inte minns fel :P

Itchy
0

XD från falska dumboråttor till jättekaniner XD

Ladyinred
0

#42 och i gnagarrummet så ska det finnas en gammal tvåsitssoffa eller fåtölj som får bli nerkissad och man kan sitta där hela dagarna och bara gulla med djuren. Sen ska man såga ner ett träd som man skruvar fast på en stor träskiva och i väggen så det står stadig. Och så kan man hänga upp genomskenliga plaströr på väggarna som går mellan olika hyllor. på golvet kan det stå en stor katt klösmöbel. och en stor gaderåb där man förvara bottenströ och mat och skurgrejor och andra förnödenheter som bara är till djuren. (sen gör min gp råtta inbrott där för att komma åt skafferiet med mat:P)

Itchy
0

#45 XD

vill oxo flytta ut på landet och bara kunna ha ett rum till gnagarna :)

*eller en lägenhet med en kläkammare som råttrum*

Ladyinred
0

vi har en trea med djurrum. tyvär bor ormarna där inne :( så råttor och gp får vara i vardagsrummet.

Catta89
0

#43 Okej :) Nä, frågade på kanin iFokus och dom rodde inte det fanns, bara teddyvädur , och vanliga dvärgvädurar och hermelin..

Vill ju verkligen ha.. men sen så ska dom juh även ha bra temperament med .. :)

#45 Exact :) Men jag har ju möss med så får lägga till ett stort matsalls bord som är fyllt med roliga leksaker som man kan möblera om så dom får springa runt och undersöka :)

Catta89
0

#46 Jovars :) Men vill bo på landet långt från grannar och sånt för att katterna ska kunna va ute utan riks för att bli överkörda :)

Allamej
0

Ni som drömmer om att bo på landet… utan grannar och lååång privat väg vet baske mig inte vad det handlar om… mer problem än det någonsin var värt kan jag informera… ( i`m the great party pooper)

Jag bodde så. Varje vår så sköljdes vägen bort. Katterna våra var vi tvugna att vakta när dom var ute eftersom det springer utsvultna hundar i skogarna… sådana som inte gått bra i jakt kan lämnas.. och hur rolig är en övergiven, utsvulten jycke som har varit tvungen att klara sig själv ett tag?

Oh well… när vi inte var tvungna att oroa oss över jyckarna så var det räven… Min älskade katt var ute en natt och vad som hände henne då vet jag inte… men hon började kräkas direkt hon kom utanför dörren efter det..

Och var det inte räv eller hund så var det dom f*****ade ormarna… dom kröp rätt upp till huset och högg mot allt som rörde sig…

Jovisst hade katterna kul ute… men det var f*n inte värt det.

Och inga grannar… jovisst är det bra om du vill klä av dig naken, måla armhålorna blå och skrika för full hals "Jag är en löööööök"  Men inte annars… Inga grannar betyder ingen affär. Ingen affär betyder bil. Bil betyder motorstopp och punktering…

Och när man bor så så brukar kommunalt vatten vara något man bara fantiserar om… särskilt när man står under en stråle som myggorna gillar att duscha i…. Och sen så får man en läcka i brunnen… pannan går åt pipsvängen och man måste skotta 3-4 ggr per dag för annars tar sig inte den stackars bilen ut på den riktiga vägen…

Aldrig att jag någonsin går med på att bo sådär igen…

Ska jag bo i hus så ska det vara i en stad, mina katter ska banne mig inte ut iaf. utan koppel… Jag ska ha snöröjning och fjärrvärme. Jag ska max behöva skotta de fem meter som är mellan min dörr och väääägen.

Däremot så vill jag ha stora fina rum i källaren till mina älsklingar. Med bra lack på golvet så att inte pisset sugs upp av nåt. Snabbt utbytbara möbler, mattor och lekplatser. Massor med leksaker och tillgång till utebur på sommaren.

Jag blev realist innan jag blev skogstokig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Itchy
0

"Och inga grannar… jovisst är det bra om du vill klä av dig naken, måla armhålorna blå och skrika för full hals "Jag är en löööööök"

XD dagens första rejäla skratt XD

Catta89
0

#50 Jag förstår vad du menar, men det är ju bara en dröm, och om det skulle bli verkligehet så måste man va måååång miljonör för att det ska bli så som jag drömmer ^^, .. Och har alltid bott på landet, gör det nu med mina föreldrar med egen brunn och allt det där, bara att nu bor vi 50 meter från R50 Skrikandes En och en halv mil från Ödeshög.. 3 mil från vadstena och vi har bott ännu längre ut i skogarna när jag varit liten, är uppväxt med det och kommer aldrig kunna på i en storstad som stockholm alltför länge utan att bli galen Tungan ute

och måste erkänna att

"Och inga grannar… jovisst är det bra om du vill klä av dig naken, måla armhålorna blå och skrika för full hals "Jag är en löööööök"

Va dagens Asgarv.. Cool