Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 520 ggr
whorra
0

Problem med ung råtta

Måste be er vana råttägare om hjälp.

Har för ett tag sedan presenterat mina två små bebisar dom är nu 7.v gammla.

Den mörka av dom två som heter Liv, är hur mysig som hälst, hon kommer fram så fort man rör buren, vill ut och har inget emot att bli upp lyft, gosar och springer runder, kollar in allt och alla.

Men den ljusa som döptes till Sol beter sig välldigt underligt hon gömmer sig när man kommer, har sista två dagarna stått som på spännda ben och gungar sakta fram och till baka om man har handen i buren, hon ser hot full ut och jag har valt att låta henne vara. Hon verkar inte heller intresserad av att få umgås med sin syster, dom sover oftast på var sitt ställe i buren..borde dom inte ligga i en liten rått hög?

Vad gör jag med lilla Sol varför beter hon sig så här?

Itchy
0

hon "scannar" hon har röda ögon och har därmed nersatt syn

så jag tror inte att det har med agressivitet/rädsla att göra

You can't spell Bitchy without Itchy

MalinMalin
0

Det är ett helt naturligt beteende för en rubin/rödögda råtta.Hon vaggar för att kunna pejla/se av omgivningen.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

whorra
0

aha Skrattande vad skönt då behöver jag inte tro att hon är aggresiv.

Men hur mycket sämre ser en rödögd råtta? Kan man läsa mer om det någon stans?

Vilken himmla tur att ni finns!!Skrattande

hus-musen
0

Haha har du läst sagan om isfolket eller?Glad

Den rödögda pejlar in omgivningen då hon ser väldigt dåligt. Hon ser ungefär lika bra som du skulle göra om du hade för starka glasögon på dig i tjock dimma=)

Qui dormit, non peccat

whorra
0

Nej jag har inte läst sagan om isfolket jag har kreativa barn Skrattande.

Sol heter sol för att hon är ljus som just solen enligt mina barn och Liv för att det är ett fasligt liv på henne hon är både här och där samtidigt, allt ska undersökas och kollas, barnen hinner inte klappa henne hon bara far iväg och kollar in nästa grej.

Men lilla Sol kan inte vara lätt att se så himmla dåligt, ska ge henne lite extra god mat imorgon…

Ladyinred
0

kan tilläggas att alla råttor har rätt usel syn och ser bara nån meter framför sig med skärpa, så en råtta med nedsatt syn klarar sig endå väldigt bra när "orginalet" endå är så uselt.

whorra
0

Ok då får tjejerna barnmat i matskålen imorgon när även orginalet SkrattandeSkrattande ser så dåligt..

Kul att få skratta lite, brukar inte sitta uppe och läsa här så sent på kvällarna då jag oftast är trött, men ikväll sitter jag här och väntar på att få höra hur min 4-åriga dotter mår, sambon är på akuten med henne, hon orkar inte syresätta sig, hostar så hon spyr och är helt enkelt jäkligt dålig..Gråter, men ni får mig att le i allt det dystra.

Ladyinred
0

är det en förkylning eller nåt mer "alvarligt fel" på henne? har inga egna barn (än) så jag kan inte enså föreställa mig hur du känner. Oron måste ju vara enorm minst sagt.

whorra
0

Nej hon har ett handikapp där svaga övre luftvägar ingår, ikväll har dom helt enkelt blivigt sämre och troligen har hon igen fått en lunginflammation. Men det är för jäkligt att sitta hemma vid datorn när hon har så jobbigt men någon måste ta hand om dom 3 barn som sover sött här hemma, dessutom kan jag inte be sambon ta ut mina hästar imorgon bitti.

Oron för 4-åringen är större då vi hållt på att förlora henne flera gånger.

whorra
0

Har fått veta att hon nu inhalerar adrenalin och har en syre sättning på 88, vilket är för långt men endå säger läkaren att lungorna låter bra…förstår inte hur lungorna kan låta bra om barnet inte orkar syre sätta sig ordentligt… nä nu ska jag försöka sova en stund.

tack för i kväll.