Blocket annons..
Är inte detta tillåtet så får nån medarbetare/värd ta bort.
http://www.blocket.se/vi/20477273.htm?ca=11_s
Jag blev så arg när jag såg denna annonsen, ensamråtta, spån, marsvinsbur, hamstertoa, hö etc. Hur mycket mer fel kan man göra? Blir så ledsen när jag ser att folk inte läst på ett enda dugg om djuret innan dom köper det. Dessutom till en dotter som är rädd för stackarn!
Nån här som kan ta honom? Han finns i Södertälje, utanför Sthlm.
Jag funderar på om jag skulle kunna ta honom, men skulle han gå ihop med mina 6 veckors grabbar i deras bur?
Tycker att det är fel att hänga ut personer på forum, anser du att annonsören gör fel, ta kontakt genom ett informerande mail.
jag har kontktat personen
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Och vart är hans vattenflaska? Jag blir så ledsen när jag ser sånt här.. Uscha..
*fniss* hur har dom tänkt att han ska kunna gå på den där toan?
Irriterande, man måste väll iaf veta någonting om djuret man skaffar?

#4 Och djuraffären (som dom antagligen har köpt ifrån) borde ge ut VETTIG information! Herregud.. när jag kanske skulle köpa råttor för snart ett år sen så fick jag ett papper med mig hem där det stog: Sätt ett hjul i råttans bur som den kan aktivera sig i.. och sen stog det att man INTE fick ha tidningspapper och att man skulle ha hö. Maten råttan skulle ha fanns på djuraffären också… och massa annat skit.
Jag blev så arg! Men nu har jag berättat för djuraffären att det där inte stämde, men dom har inte blivit bättre.

#1, Jag anser inte att trådskaparen hängt ut annonsören, utan snarare annonsören som isf. hängt ut sig själv genom att publicera det där. Att länka till något som någon publicerat om sig själv ser jag mao. inte som uthängning.
Bella-R, Är dina nuvarande grabbar bara sex veckor gamla så bör det i regel inte vara några problem att sätta ihop dom. Jättegulligt av dig att rädda honom! :)
Jag antar att 450 är med bur? För det låter lite dyrt annars.
Kolla igenom han när ni tar hem, han har hö i huset så han ej har ngn ohyra.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Nu har jag mejlat på annonsen, inväntar svar. :)
#6 Tack, glad jag blir..
Ja, dom blir 6 veckor imorgon, så dom är ju bebisar än. :) Får hoppas råttan finns kvar, isåfall ska jag göra allt jag kan för o få hem honom hit.

Åh vilken hjälte du är Bella-R! :D Jättesnällt att ta honom! :') Skicka mail och säg att du kan ta honom! Så han inte kommer till någon annan!
Såg annonsen idag, blev jätte arg. Bra att ni mejlat, tänkte göra det men det blir nog för tjatigt om massa personer mejlar :P.
Blä så liten bur :C
Mvh Nathalie
jag tycker att detta forum börjar likna en klagomur.väldigt snabba hela tiden att anmärka på annonser nybörjare och andra barn kanske som börjar.tänk på att om det är ett ungt barn och ni mailar elakheter kan det såra väldigt mycket.jag tror inte någon köper massa saker för att göra illa djuren.eller vad tror ni.såå även om ni tror att ni vet allt eller bäst så försök att vara lite mer ödmjuka ni har nog ochså gjort massa fel i början som vi alla eller hur skärpning.

Har du ens någon aning om vad de som mailade annonsören skrev, twiggy?
Sten i glashus, anyone?
Nej, credz till Bella istället!
Heja Bella-R!! Inga problem för dig att ta honom till dina killar, de är så små ännu, o han var ju bara 6 mån?? Dessutom verkade det ju som att föräldrarna förbarmat sig över honom o kelat med honom, så handtam o kelig är han säkert!
Hoppas du får honom o lycka till!! Du får uppbackning här på rif vet du!!
(men köper du han, kolla efter ohyra för säkerhets skull!)
twiggy123 vet du äns vad jag skrev till henne?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

#13 #14 Ni är underbara, tack för ert stöd!
Nu har jag fått svar ifrån henne. Råttan finns kvar, han kommer ifrån en djuraffär i Södertälje. Hon nämner även att hamstertoan har han som koja och att info om att råttor ska vara minst två har hon aldrig fått. Låter som en dålig djuraffär (vilket iofs inte förvånar mig..)
Tänkte höra nu om jag kan få komma och titta på honom så snart som möjligt, så får vi se hur det går :) Vad mer specifikt ska jag kolla efter? Klara ögon, ren nos, inget kladd i rumpan, fin päls etc?
forumet är väl till för alla att läsa eller.så när ni skriver på forumet kan alla läsa både adress och namn på de annonsörer ni lägger ut.

Förresten twiggy123.. jag vill bara nämna att jag inte har skrivit några elakheter till annonsören, jag har bara lugnt o snällt talat om att en råtta t.ex ska bo med minst en till råttkompis, att spån och hö inte är bra för råttan etc. Jag kan inte se några elakheter alls.. tycker inte att det är fel att vilja hjälpa ett djur ifrån människor som kanske menar väl, men som kanske inte har tillräckligt mycket vett innanför pannbenet för att kunna läsa på om ett djur, och veta vad det är för djur dom överhuvudtaget köper.. jag menar, visst kan vi människor mer än så? Man läser på om ett djur, och köper ett djur som åtminstone dottern kan hantera och inte är rädd för. Det är iaf vad jag tycker. Vad tycker du?

Någon som vet vad råttan i annonsen har för färg? Är det nån typ av roan?

Jag är inte alls så bra på råttfärger, men jag skulle gissa på att det kan vara black husky roan i allafall. :)
Mvh Vinetta

han är black husky roan
You can't spell Bitchy without Itchy
#17 de står ingen aderss till henne
#22 namn, telefonnummer, postnummer samt ort. Med dagens teknik kan vi alla gå o knacka dörr om vi vill ^^
ok, i vissa falll behöver man ints äns det
Jag förstår inte poängen med att lägga ut såna här trådar, det är inte alla människor som sitter och surfar på nätet för att leta fakta. Och det finns inte många böcker om råttors skötsel. Plus att i djuraffären informerar dem sällan om sånt som "vi här" tycker är rätt. I djuraffärer jag har varit i tycker dem det är helt okej att ha spån, hö osv. dem betraktar råttorna som marsvin, kaninen osv.

#25 Om man ser en sån här anonns så vill man ju jätte gärna hjälpa råttan/råttorna. Om man själv inte har möjlighet, tid eller plats för fler råttor så kan visa anonnsen för andra råttägare. Då är chansen större att råttan/ råttorna kommer till någon erfaren råttmänniska..
Mvh Vinetta

Poängen med såna här trådar är väl att någon kanske kan rädda djuret i fråga? Eller?
jag tycker det är jätte bra att man här upplyser om annonser som är av den mer akuta karaktären. Det är många råttor som fått ett drägligare liv rätt fort när annonsen blir upplagd här. Ser inget fel med det alls.
#16 Jupp, du kan ju redan det här!
Lyssna efter rossel el konstiga ljud från hans lungor (tryck örat mot hans bröstkorg) oxå! Pruta! Liite dyrt tycker jag…tror nog säljaren vill att han kommer till en råttvan person! 

#25 Nu börjar jag bli en aning irriterad.. vad jag förstått är det inte emot reglerna att lägga ut såna här "räddnings-trådar", och det borde det inte vara heller. Om folk inte har lust att ta reda på vad det är för djur man köper och hur man tar hand om det, så föreslår jag att man köper en gosedjursråtta på Ikea istället.
Det är ändå ett LIV man köper, ett liv med känslor och hjärta precis som vi, då tycker jag att det minsta man kan göra är o läsa på om djuret. Har man inte internet så låna av en kompis, gå till ett bibliotek, vad som helst. Man kan alltid hitta fakta! Så kom inte o tala om för mig att "det inte är alla som letar fakta på nätet, och att det inte finns så många råttböcker etc.."
#29 Jo, hon sa att jag kunde få köpa honom för 100kr, för jag nämnde att jag inte ville ha med buren elr nå tillbehör. :) På torsdag hämtar jag honom.
Vad bra att du tar honom Bella-R! Lycka till med honom 

Jag tycker okså att det är jättebra med sånahär trådar! Som Bella-R säger, det är ju faktiskt ett liv som vi pratar om här. Det är många råttor som har fått ett bra liv genom att såna här trådar har skapats!
#30 Vad roligt! Lycka till med honom! 
Tänk vad förvånad o glad han kommer bli när han får kompisar!!
Vad kul bella, tummen upp för sånna som du :D

bra att du tar hem han till dig bella-r :) lycka till :)
Jag syftade inte på själva "räddningstråden" utan på att anklaga dem för hur många fel dem kan göra. Visst, det är fel. Men det är många som litar på djuraffärer, och som tror att dem vet hur man ska sköta ett djur. Därav tycker jag inte man kan skylla på personen för den tror ju att den gör rätt för personen har ju fått veta att man ska sköta djuret på ett visst sätt, eller?
Det är väl klart att det är bra med såna trådar så djuret får ett nytt hem, och det där med böcker vet jag inte. Dem böcker jag har hittat/läst har det inte funnits speciellt mycket fakta.

Ja, vi vill veta allt! Hur går det? :D

Jo, jag hämtar honom på torsdag.. det jag är lite skraj för är att han ska vara sjuk, elr inte går ihop me mina två bebisar här hemma. Dessutom måste jag åka kommunalt i denna kylan, och det är en bra bit :( Jag börjar fega ur. Är rädd att det inte ska gå som jag tänkt mig. Har bara haft råttor i 1½ vecka, och det är bebisar. Aldrig haft en vuxen råtta hittills. Blir bara mer o mer osäker ju mer det närmar sig. :(

Jag vill ju så väldigt gärna "rädda" den stackaren ifrån det liv han har nu. Ägarna verkar mena väl, men han har det ändå inte bra när han blir omhändertagen på fel sätt. Jag är helt kluven och förtvivlad, vet inte vad jag ska göra.
Ta det lugnt :) Det kommer att gå bra. Nån som bor där nere kanske kan sälja dig en tub stronghold om han skulle ha skabb eller löss.
Håll honom i karantän och lär känna honom.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
*en till nyfiken* :)
Och ni som klagar, sluta med det.. dessa trådar kommer aldrig att försvinna och de finns bara för en sak och det är för att hjälpa råttor så vad är problemet? :) Föresten så är det inte acceptabelt att skylla på någon annan för det man själv gjort, tex som att folk hela tiden skyller på att djuraffärerna sa ju det! Det är fortfarande du som gjort det, och vad du gör kan inte djuraffärerna göra något åt.. (detta är inget försvar för djuraffärernas del, deras råd ska man ta med en nypa salt)

#42 Jag har ingen till bur, iaf ingen fågel/råttbur så jag vet inte riktigt vart jag ska ha honom då om jag ska ha honom i karantän :/ Har bara en kanin/marsvinsbur med måtten 100x50x50.
#44 bella, jag har en råttbur du kan låna om du vill :)
det ser ju ut som en musbur!!!

#44, var han ensam i sitt tidigare hem så har han ju i princip "suttit i karantän" där och behöver inte göra det hos dig. :)
Ah just det, Lancia har rätt… Han är så ok som han kan bli :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Men om han får t.ex skabb pga för smutsig bur elr liknande, då spelar det väl ingen roll om han är ensam elr inte, för då har han skabb oavsett?

#49 Näe men de är väldigt svårt att missa skabb, löss eller sjukdomar!!
Qui dormit, non peccat

Skabb och annan ohyra kan dom bara få av ett annat djur, eventuellt om ett djur med skabb varit på en plats just innan det icke smittade djuret kommer dit. För skabb/ohyra hjälper inte karantän heller utan det måste behandlas för att försvinna. Du bör med andra ord vara safe. Men titta gärna igenom pälsen, vem vet, stackarn kanske blev smittad redan i djuraffären om han nu skulle ha något.
Om råttan dessutom är vuxen så tror jag inte att en kaninbur skulle vara något problem, sålänge den inte är väääldigt rymningsbenägen. Men som sagt, jag tror inte det är nån fara alls att introducera direkt
Djur får inte skabb av för smutsig bur. Det ska nog gå bra ska du se :) Dessutom ser ju buren städad och fin ut!
#49 o på bilderna ser han väldigt snäll och fräsch ut! Tror knappast du behöver bekymra dig. 
Gällande resan kan du ställa din transportbur i en lite större väska, som du vadderar med handukar runtom. (alltså handukar mellan transportbur och väska) Sen lägger du en handduk ovanpå alltihop så värmen stannar kvar, givetvis har du väskan öppen så han får syre…
Innuti transportburen lägger du i massor av rivet papper med en handuk oxå! Då får han det mysigt! 
Detta kanske inte har ngt med råttor och göra men jag säger det ändå. När jag får hem nya hamstrar så får dom vara utanför hamsterrummet i 4v veckor för att om dom har ngn sjukdom eller liknande så får det inte sprida vidare till dom andra hamstrarna. Så jag tycker att råttan borde bo själv i ett annat rum för den kanske har ngn sjukdom som den levt med hela livet, så den inte smittar dina andra rått killar Bella :). Det är vad JAG tycker…

#54, men om han levt med sjukdomen hela livet spelar det ju ingen roll om han är utanför råttrummet i 4 veckor, för han lär ju ha kvar denna livstidssjukdom även efter? :P Eller missförsod jag dig?
#55 nä du missförstog inte, men om man inte vet om hanns sjukdomm så kanske det visar sig att han har sjukdommen när han är där utanför, för att vara på den säkra sida liksom :).
ohyra fär de ju inte enbart från andra råttor utan av hö o halm oxå om man har otur. Jag hade vart mest rädd för det…

om han har ohyra så är det lätt att upptäcka, löss trivs och brukar finnas massor av på rumpan. Skabb är sårskorpor och kala fläckar runt huvudet. Tyvär så kräver ju skabb receptbelagd medecin.
har du hämtat honom? :)

Nej, jag hämtade honom inte. Jag bangade ur. Ville så gärna rädda killen, men rädd för konsekvenserna, o rädd för att han inte skulle gå ihop med mina råttor iomed att han är vuxen. Skulle isåfall varit lättare om han var unge.
Fick iaf veta att han hamnat hos ett par som hade 8 st råttor. Förmodligen kan dom mer om råttor än vad hon som ägde honom kunde, så jag hoppas att han har det bättre nu.

Dessutom skraj för att han skulle ha nå sjukdomar elr ohyra eftersom han var zooråtta och omhändertagen på ett dåligt sätt. Ville inte riskera o smitta ner mina råttor isåfall, för det skulle jag nog inte ha råd med just nu.
#61 okej, men det var bra att dom hamnade hos ngn som redan har råttor :) men jätte bra att du ville hjälpa till men förstår hur du kände…..:)