Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 674 ggr
LinaN
0

Nya råttor

Hej, nu är det längesedan jag vart här och hälsa på. Men på sistonne har min saknad efter råttor blivit mer och mer påtaglig.

Jag funderar på att skaffa två nya, det är ju gott och väl 3 år sedan jag hade råttor och sambon har inget emot det, han har i princip sagt att jag får välja, kanin eller råtta. Då vart valet enkelt, en råtta är mycket mer social. och då har man garanterat skrämt bort hälften av släkten ^^

Jag är då främst sugen på en enfärgad svart eller brun men även ljusa kan vara av intresse. tvåfärgade i hela färger är också intressant. Tickade råttor är jag allergisk mot. Någon som har en kull på gång?

Jag finns i trollhättan och kan ta mig till iaf göteborg, vänersborg och har en väninna i borås som kan hjälpa mig att frakta i värsta fall.

vad ligger en privatfödd råtta på i dagsläget? vill inte köpa från djuraffärer längre. Har haft väldig otur med både lynne o hälsa från butiker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Molle08
0

Det är olagligt att ha råttan ensamr¨tta utan det måste vara två.. det går ha ensamråtta om det finns någon speciell skäl dominant mot flocken eller inte gillar andra råttor längre så är det oki med ensamråtta.. annars 2 iaf.

LinaN
0

#1  *pekar upp mot inlägget* det står 2 råttor, och när jag sen säger råtta så syftar jag per individ Flört

Lancia
0

Visst finns det privatuppfödda råttor att få tag på i gbg-området! 200SEK per råtta brukar vara snittpriset om man ska ha från privat uppfödare, vilket jag absolut rekommenderar och vilket du även verkar ha insett själv att du ska ha. :)

Här finns en liten lista på uppfödare varav 5 st finns i västra götalands län. Maila dom och hör efter vettja! :)

LinaN
0

#3 tack så mycket för länken!

Jo, jag har haft ett antal butiks-råttor. mina första två hade jag oerhörd tur med, de vart jättefina och jämna i psyket och den ena han blev nästan 4 år. Han följde med mig till skolan ,drack coca-cola och stal whiskey om det fanns obevakade sådana glas på bordet… :S

men så köpte jag en hona som visade sig vara dräktig och hon blev tvärknäpp, fick behållt en hane från hennes kull som dog som 6-7 månader gammal pga cancer i bukhålan. den kom från ingenstans. en dag vart ha nbara full med knutor. Sen den siste jag köpte vart folkilsk visade det sig. den gav jag bort till en bekant som skulle ha honom att avla ormmat på.

Micca
0

Rekommenderar varmt Glimmer som bor i Uddevalla. Mitt Firefox vill inte att jag kopierar hennes hemsida men den bör finnas på listan i inlägget ovan. :)

Lancia
0

Ja att köpa från djuraffär är en himla chansning, man vet aldrig vad det är man får hem. Visst kan man ha riktig tur och få en toppenråtta som är både frisk och har ett bra psyke, men det är lika lätt hänt att man får en som är helt tvärt om. Ledsen att höra om dina dåliga erfarenheter. :/

Givetvis kan man få en "dålig" råtta även av uppfödare, dom är ju individer och dom kan ju inte ärva föräldrarnas, förhoppningsvis, toppenpsyken. Men som sagt grissister massavlar för att tjäna pengar och har i princip ingen som helst koll på föräldradjuren. (Jag gjorde min praktik hos grossisten Åkello, och belive me, jag vet hur dålig koll det är :P), medans seriösa uppfödare, srsreggade eller ej, fokuserar på hälsa och temperament i första hand.

Förlåt, nu blev det här som en låååång lektion med nån som inte kan något och det var inte meningen, dina inlägg so far visar ju att du faktiskt har koll. :)

(tezzlans har jag för övrigt hört mycket gott om, men aldrig haft egen kontakt med!)

Lancia
0

Glimmer finns inte med på uppfödarlistan, men här är hennes hemsida. Även glimmer har gett mig ett intryck av att vara väldigt duktig och seriös i sitt avelsarbete.

LinaN
0

#6 ingen fara ^^ bättre säga det en gång förmycket än en förlitet. så gör jag inne på dressyr ^^

#7 tack! ska kika där.