Tappat balansen?
Hej!
Jag har en äldre råtta (blir 2 år i juli) som har börjat bete sig konstigt. För länge sedan fick hennes kompis mycoplasma, och hon började även snuva lite, så vi fick medicin mot det men det hjälpte inte. :( Men Abra har inte varit snuvig innan, mest nyst lite, er henne rooibos te mot det.
På sistone har hon börjat snora jättemycket, och hon torkar sig i ansiktet med handen hela tiden, hon är helt röd där.
Förutom det så verkar det som om hon har tappat balansen, hon är väldigt lat naturligt, men nu är hon liksom hängig, och hon vågar/kan inte röra sig upp för trappor och hyllplan i buren för hon trillar ner för dem. Hon trillar även när hon försöker tvätta sig om rumpan/ryggen och hon vill inte hålla maten i händerna.
Annars så äter hon och dricker som annars, hon är piggare nu, hon går normalt, hon har inte sned skalle eller någonting, hon rosslar ingenting, och hon knastrar och myser och försöker putsa sig så gott hon kan liggandes på rygg.
Ärligt talat så trodde jag att hon skulle dö i fredags, hon gick helt annorlunda och hon kunde inte putsa sig och hon låg som en död, men sedan har hon bara blivit bättre, alltså piggare, springer normalt och reagerar när man kallar på henne genom att sno runt häftigt, men hon är liksom fortfarande ganska sömnig, men det brukar hon vara.
För ett tag sedan (en månad?) så skakade hon på öronen väldigt mycket som om det kittlades i dem, och ibland så ryser hon till precis när man tar upp henne när hon har sovit, men det har hon inte gjort på sistone.
Vad är det för fel på hennes balans och varför snorar hon så hemskt mycket? Någon som vet eller som bara kan ge förslag på åtgärder? Tacksam för svar :)
vad är det för fel på hennes tassar och svans? har du fotoshoppat?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Efter att ha läst lite snabbt, så tycker jag nästan att det låter som en stroke eller liknande? Det kan påverka motoriken och göra att de inte rör sig som vanligt.

Mvh Stephanie 

1. Ja bilden är ändrad i färgerna
2. Okej, tack. Jag har faktiskt ingen aning om vad det kan vara…
I och med att hon blev dålig och sedan bättre…

Låter som att hon kan ha haft en liten hjärnblödning. Det ä inget man kan göra något åt, men om du ser att hon inte återhämtar sig ordentligt så bör du överväga avlivning för hennes skull.
Qui dormit, non peccat

Okej. Jag tycker inte att hon verkar lida speciellt av det utom at hon 'är slö, men man vet ju inte blir hon piggare och så så får hon nog leva . :) Hur länge tar det innan de återhämtar sig ungefär (om de gör det alltså) ?
#5 Det är helt individuellt. Men tänk på att råttor är bra på att anpassa sig också, så se till att hjälpa henne att klara vardagen som den är nu 

Mvh Stephanie 

Ja detska jag göra. Hon behöver ju inte en hög bur nu i och med att hon inte kan gå i trappor, så jag tänkte att hon borde byta bur med mina andra 2 busfrön som jag har hemma. :)
Mot förkyldningen/snoret ska jag satsa på Kan Jang mot förkylning eller på Baytril mot mycoplasma? Är inte säker på om hon har mycoplasma, hon rosslar inte och vi har behandlat henne mot mycoplasma en gåg för länge sedan, men i och med att hennes rumskompis hade det och att hon nyser och snörvlar jättemycket….
Jag vet faktiskt inte riktigt.