Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3341 ggr
VemFanTrorDu
0

Tänder

Mina råttor har väldigt långa tänder, och jag undrar om det finns nåt speciellt träslag (eller nåt annat) som är bra att låta dem ha i buren och gnaga på? nu har dom ändå träplankor som dom brukar gnaga på en del…

jag läste på ratpower att man kan klippa råttornas tänder om dom blir för långa. Ringde dock veterinären på tre ställen, det brukar man inte alls göra sa dom. om inte råttorna har bettfel.  har nån här klippt sin råttas tänder..? vad kostade det om det gjordes hos veterinär?

Elipowe
0

Råttors tänder är ganska långa .

Ge dom lite grenar som inte är så giftigt och lite hårdare mat så blir det nog bra ;)

Itchy
0

grenar från obesprutade fruktträd Glad

You can't spell Bitchy without Itchy

VemFanTrorDu
0

haha, grenar som inte är så giftiga? ;)

funkar körsbärsträd?

Itchy
0

det funkar nog bra :)

jag brukar köra med äppelträ

Lancia
0

Precis som #2 skrev, obesprutade fruktträd är i regel ogiftiga och kan användas. :)

Ladyinred
0

körsbär och plommon e giftigt.

Itchy
0

#6 är det Rynkar på näsan

Ladyinred
0

japp, inte bären utan grenarna, massa växster är giftiga. det jag vet e okej är hassel, rönn, äpple, björk på sommaren.

Ladyinred
0
VemFanTrorDu
0

vi har hiskeligt mycket äppelträn också hemma, så det funkar. :)

Ladyinred
0

päron ska oxå va giftigt såg jag nyss. så de där gamla om att alla fruktträd är bra gills inte. vet inte vad som blir kvar efter äppelträdet. jag har inga gnagråttor så jag använder mig av ek då det är så pass snygga grenar.

Lancia
0

Hoppsan där ser man, tack för infon Ladyinred!

hus-musen
0

Hur långa är tänderna? De ska vara rättså långa=) Men att gnaga tycker vissa råttor är skoj ändå, så jag kan rekkomendera björk och äppelgrenar=)

Körsbär och plommongrenar är giftiga precis som ladyinred säger, ek är oxå giftigt , kan ge diaree osv Kastanj är oxå giftigt. Päronträd innehåller mycket garvsyra vilket kan leda till diaree. Det är de jag kommer på nu iaf=)

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min råtta visar sina tänder Flört Jag vet inte om dom är för långa… Tror inte så ^^

MoaL
0

Nej, det där är inte alls för långt. Råttor ska ha väldigt långa tänder och det är som sagt bara när de har bettfel som de måste klippas. :) Skulle en råtta ha bettfel skulle det vara svårt - om inte i vissa fall omöjligt - att äta hårda saker om tänderna är oklippta. Normala tänder slipas ned av sig själva genom att råttan vässar tänder. Grenar och liknande behövs inte för just nedslipningen, men är däremot bra om råttan har ett stort gnagbehov.

Jag tror inte trådskaparen behöver oroa sig över tändernas längd så länge tänderna ifråga inte ser konstiga och onormala ut. Om de sitter på fel ställen eller växer över varandra till exempel. Magrar råttan av eller har problem med att äta, då kan man gå till veterinären och se om tänderna är som de ska.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

VemFanTrorDu
0

Tack moa, verkar inte som att mina råttor behöver gå till doktorn efter din beskrivning. :)