Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 884 ggr
Liseeen
0

vinröda blodfläckar?

jag har upptäckt att det sitter vinröda prickar på väggarna i plastbottnen , är det blodfläckar eller kanske kiss? men kiss är väll endå inte rött? jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara..

nån som vet ?

ingen aning om vilken grupp det här hör hemma i så jag tog den här :P

Liseeen
0
hus-musen
0

Så jag raderade din andra tråd=)

Vinröda blodfläckar låter inte alls bra.. Har du honor eller hanar? Om du lyfter upp dem blöder de nånstans? Har de fått någon röd mat?

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#2 tack (:  jag har två honor (en lite äldre och en yngre) , nej jag har inte hittat nåra sår ..  Dom har fått tomat men inte så mycket innan och när jag upptäckte det hade dom inte fått tomat alls. :\

BRAGO
0

Det är inte så att någon är förkyld?

Råttsnor blir ju rött när det kommer i kontakt med luften. (porfyrin)

Är det någon som är förkyld och nyser så kan det ju vara det som är rött…

hus-musen
0

Jag har väldigt dålig på sånt där men håll koll på dina honor.. Jag som är en domedagsprofet är ju rädd för tex livmodersinflammation o så!

Kiss är ju inte rött, om du ser att deras kiss är rött så kan de vara problem med levern vilket kan vara mycket farligt. Du har inga bilder på de röda fläckarna?

Har för mig att du bor hemma, har inte din mamma tex gett dem nån sylt?

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#4 min ena råtta blev förkyld för en vecka sen men inget innan det och innan hon var förkyld fanns dom också :\ tänkte inte på det så mycket då eftersom jag tänkte att det kunde varit från tidningarna men nu har jag toa-lätt så det kan inte ha varit från dom så jag börjar bli orolig …

Liseeen
0

#5 ja jag bor hemma :P men mamma vågar knappt gå i närheten av dom för dom naffsar jämt på henne :P , men det skulle isf vara pappa som gett dom något för det är han som har det högsta ansvaret för dom eller hur jag ska förklara, men han ger dom inget annat än ost :\ jag kan ta kort på fläckarna så får du  titta och klura på vad det kan vara (:

Liseeen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inte en så bra bild men jag ska försöka få en bättre men såhär ser det ut :\

hus-musen
0

Hmm va konstigt.. De ser ju ut som droppmärken, men det kanske kan vara "nysmärken" om de har varit förkylda? Fast jag har aldrig sett mina nysa så mycket så att de blir stora röda fläckar.. Hur är det med förkylningen nu då? Är de friskare? Är det några droppmärken på golvet oxå?

De påminner lite om kisstänken mina pojkar kan göra, de har en ovana att kissa på väggen..

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#9 Hon är på bättringsvägen (: nästan helt frisk faktiskt. jag har pappar i hängmattan så att det ska bli bättre "bo" där uppe och nu tittade jag i botten och det är stora röda fläckar där också :\

hus-musen
0

Ja de kanske är problem med urinen då, om du har dem ute så hon kissar nån annanstans så ser du ju om de är rött!

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#11 ingen av honorna kissar rött men det sitter högt upp på väggen också (på tapeten men det går att skura bort) kan det vara revirmärkning? =\

Huldan
0

Skulle gissa på nysmärken

Liseeen
0

#13 finns det något man kan göra åt det?

cosmonita
0

Jag gissar också på nysmärken dvs något som man hittar ibland i väggar närmast råttorna.

Liseeen
0

#15 finns det nått man kan göra åt nysningarna? eller är det naturligt?

cosmonita
0

Det är naturlig att råttor nyser och att det blir märken på väggarna i deras hus.

Det är väl mer om de blir väldigt röda om näsan och ögonen som det kan handla om en infektion som behöver behandlas.

Eller om de låter när de andas…men det är en annan fråga.

Bim
0

Är du s'ker på att det är från råttorna? Kan det inte vara nån mat eller något som dom fick för ett tag sen som kan har gjort det där? Hoppas att allt är bra med dina råttisar iaf!

Liseeen
0

det är från råttorna eftersom det kommer nya hela tiden och på väggarna bakom gallret :(

cosmonita
0

#19 men du behöver inte oroa dig för fläckarna, det är naturligt att råttor nyser ut salivdroppar som blir vinröda i kontakt med luften.

Itchy
0

inte som jag har då :P

vita joghurtfläckar på burvägagrna och på tapeten efter att Devil och nemi började slåss I joghurtskålen XD

men jag tror oxo att det inte är ngn fara med de röda stänken…

You can't spell Bitchy without Itchy