Bottenmaterial i buren.
Hej på er.
Vi har 5st söta råttisar å vi har en stor å rymlig bur åt dem. I buren hade vi först spån men det var inge bra för varken våra älsklingar eller oss.
Nu köpte vi kattsand, finkornig, för att om det var bättre. Men läste här ngnstans att de kan bli torra om tassarna av detta.,.
så nu har jag tänkt så här: Vi vill få råttizarna att "gå på låda". Funderar då över denna lösning: Om vi lägger kattsanden längs inne i buren och lägger deras bajs där till en början. tror ni de fattar vad som är på gång då?
Sen tänkte jag lägga ett mjukt och gott tyg i resten av buren för att de ska få det mjukt å skönt..Å sedan tvätta detta tyg minst en ggn i veckan. Eller byta ut det vid sönderbitet.
Vad tror ni? funkar det?? Ha det bra..
Det låter bra. Det är just så man får dem rumsrena, genom att lägga deras avföring i deras toalett. Gärna alla "bajsar" du kan hitta under dagen. Ser du råttan vakna kan du lyfta ner den till toaletten, för efter sömn brukar de precis som vi behöva tömma blåsan :) Lycka till!
Och det är sant att kattsant kan torka ut tassarna, så att använda tyg låter bra.

Ja, bara du ställer lådan i deras toahörna så kommer de fortsätta gå där.
Att ha tyg vet jag inte hur det funkar, det beror nog på hur råttorna är. Mina råttor bygger bo med ALLT tyg som kommer in i buren, så med dem skulle det inte funka. Men du kan ju alltid testa. Annars funkar toalätt, aspflis och bokflis.
Tack för svaren.. De uppskattas verkligen…
Jag hoppas verkligen att detta med tyg skall fungera. gör det inte det ska vi tesat ngt annat.
Har kommer mer ni kan ge tips på: tror ni att det går att bygga en bur i ett skåp. Tänkte göra lite mönster på sidorna å sätta nät/galler för så att de råttor som skall bo där kan kika ut lite. Å göra en ram å sätta in galler å ha som dörr. Vad tror ni?? skall även sätta nät i trådbackarna som är i skåpet så att de kan gå bättre i buren.
Låter detta bra??

Ja, det kan säkert gå bra, men se till att ha nät som de inte kan gnaga av (kycklingnät funkar inte).
Jag har sett många här inne som har byggt om bokhyllor och dylikt så det ska nog gå bra :)
Hejsan.. ¨
För er som undrar hur det gick med tyget å det i buren, så an jag säga att det funkar superfint.
De biter inte alls i tyget. Å toalådan verkar fungera. Det verkar som att det går på lådan. Å så fort de bajsar utanför så plockar jag upp de.
ha en bra dag..
kul att läsa :)
bra tips det där om tyget, undra om det kan funka…. måste prova… men luktar det inte mycket?
lät ju fiffigt! :D själv har jag TOA-LÄTT i buren, å fin sand i deras toaletter (:
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se