Lite solsken
En bekant till mig köpte för kanske ett halvår sedan 2råtthanar till sin son. Allt var frid och fröjd tills den ena hanen efter sjukdum var tvungen att avlivas… Sonen var ledsen och den kvarvarande hanen var ensam så efter kort tid gick de till samma djuraffär och köpte en till hane. Frågade efter ett par dagar hur det gått med nytillskottet, "ja" sa mamman " det har väl gott bra… den nya är rätt bitsk och Leif bråkar med honom rätt mycket men de slutar när jag säger till" Efter någon vecka frågar hennes man om jag vill ha en råtta, tackade nej och sa att jag har dels honor och dels inte plats för en till i buren. Han berättade då att de hade lyft på råtthuset och hittat 6råttungar, Puff, den nya hade inte alls varit en ung hane… Pratade med dem idag och de hade ringt djuraffären, hade fått som svar att de kunde lämna tillbaks honan och ungarna om 5v, djuräffären skulle då sälja ungarna, avliva honan och ge dem en ny hane….Blev så j**la förbannad att jag lovade att hitta ett nytt hem till åtminstonde honan inom 5v! Ett samtal senare och jag har hittat hem åt både honan och ungarna. De bekantas son har blivat lovad att få hälsa på samt få en av hanungarna när de blivit tillräckligt gamla, ett av hans "barnbarn" 

Härligt med ett solskensslut på en sådan tråkig historia. Du ska ha en eloge för att du engagerade dig! :)
Hemskt av djuraffären dock. Varför skulle dom avliva honan? Av vilken anledning?