Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 458 ggr
Nazlan
0

spyr?

det här är något som hände för en månad sen ungefär med en av mina råttor!

jag satt och matade dom med lite kebab som hade blivit över från en pizza… de blev jätteglada och mumsade i sig. sen efter att ha suttit och tittat lite på råttorna när de åt så såg jag att min ena råtta hade burrat upp pälsen jättemycket… jag tog upp henne och såg att hon hade en ljusgulaktig vätska över hela halsen från munnen och neråt jag blev helt hysterisk och trodde att hon hade en varböld eller nått i munnen som hade gått sönder men allt verkade så konstigt för det såg inte ut som var alls och luktade ingenting… jag torkade bort det och jag letade runt på olika hemsidor och kollade vad det kunde vara och hittade ingenting… mina tankar gick ju i att hon hade spytt… men jag hittade ingen sjukdom eller nått som passade in på dessa symtom så jag väntade en dag och såg ifall det skulle bli bättre.. första dagen var hon jätteslö och burrig i pälsen… men dagen efter var hon hur pigg som helst… och idag mår hon också jättebra… nån som vet vad det kan ha varit och vad som orsakade det? läste på nån sida att råttor inte kan spy!!! kan det vara nått i samband med kebaben att det är för kryddat?

Ninja
0

Nej råttor ska iaf inte kunna spy. Har inte hittat vetenskapliga fakta på detta men so I've heard. Råttor ska visst vara "konstruerade" på ett visst sätt så dom inte kan kräkas. Kan det inte ha varit så att din råtta satte i halsen och fick upp det sen så att det kladdade runt munnen och halsen?

Ninja
0

Blev lite nyfiken nu och kikade runt lite.. Här står det bl a att råttor inte kan kräkas. Däremot kan de sätta i halsen, vilket dock är rätt ovanligt. http://www.rmca.org/Articles/choking.htm

Även om de sätter i halsen kan de fortsätta andas: "Choking is not terribly common with rats. In fact, due to the arrangement of the rat's throat, true choking is rare, but it does occasionally happen and can be an extremely harrowing experience for the rat owner, not to mention the rat. For the most part, a rat who gets something caught in his throat will work it out given time. […] Most often, when a rat has something caught in his throat, he is still able to breathe […]" (saxat från den länkade sidan)

Nazlan
0

tack så mycket=) joo det kan det nog mycket väl ha varit! sån tur att det inte gick så illa=)