Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1050 ggr
Minjan
0

Nafsar

Har nyss fått hem mina råttor. Jag har läst att råttor INTE ska bitas. Men hur är det m nafsande? Jag brukar hålla handen stilla i buren o låta dem nosa på handen och det gör det, men sen börjar de nafsa lite, det gör inte alls ont och det känns inte som försvarbitning, mer som "hmmm, undrar hur handen smakar" men jag kan ju ha fel…

Frågan är, är det normalt med lite nafs?

zimzon
0

Det är normalt att de nafsar, särkilt om de är ungar. Så länge de inte biter så det gör ont eller börjar blöda så är det ingen fara.

Bellona
0

typski bebisbeteende ^^ det brukar växa bort av sig själv

Minjan
0

Tack för svar!

Jo, jag tänkte att det inte var något alarmerande, men det är ju bättre att fråga en gång för mkt. :)

Ellie o Snusan heter de :)

Karmatarerskanise
0

Det gjorde mina med i början. Tyvärr hade jag oturen att få en råtta som sen blev aggressiv :(

rattmamman
0

Jag har en råtta som nyps lite för hårt för att det ska vara roligt. Men hon har ända sedan "småbarnstiden" visat väldigt tydligt med kroppsspråket (vänt sidan till och hukat sig) att hon inte vill bli plockad med. Den senaste tiden har det blivit värre. Men det har också dykt upp en ny sorts "bit". Hon kommer fram och smakar lite på fingret och sedan biter hon tag i det och försöker liksom dra med det in i buren. Vad betyder det? Har aldrig varit med om det tidigare.

zimzon
0

Hon kanske vill att du ska följa med in i buren? Haha. Näe, jag vet faktiskt inte vad hon kan mena med det. Det låter lite konstigt iaf.

Nazlan
0

#5 en råtta jag hade för länge sen var jag så dum och lärde att  för det mesta när  jag stoppade in handen i buren så fick han  en godisbit. sedan blev det att han bet tag i handen på mej jämt när jag stoppade in handen i buren och försökte dra med sig den in och det var inte löst han bet det gjorde riktigt ont ibland… jag tror inte att det var för att han var rädd eller nått sånt utan för att han var van vid att få nått ur min hand. om det är nån som tror nått annat så får ni skriva det=)  det är den erfarenheten jag har av det !

beeeeng
0

En gång när jag tog in handen i buren hände samma sak. Han försökte dra in min hand och det gjorde ont. Men sedan luktade jag på min hand och jag hade nyrligen ätit en bulle, så jag antar att han kände lukten och inte riktigt kände efter om de va mat eller min hand. Men det är det enda jag kan tänka mig iallaall, att de tror det är mat. :)

sarae
0

Jag har ingen direkt erfarenhet av råttor (förutom råttvakt när jag var liten ;) ) Men illrar kan ofta göra på samma sätt som ni beskriver i #5,7,8….de nyper tag i handen lite lätt och försöker dra med sig hela armen typ….precis som att de vill "gömma matte". Vet inte om råttor gör samma sak, men illrar älskar att hamstra och gömma sina favorit leksaker etc, så som jag å många andra illerägare tolkat det ,är det helt enkelt en "ömhetsbetygelse". De vill helt enkelt "gömma oss"…. mina illrar gör detta titt som tätt, å inte för att jag har mat på händerna (mina hatar människomat), de vill helt enkelt "ha med mig"…kanske kan vara något liknande med råttor? Har fått för mig att de är väldigt intelligenta djur de också…

Odette
0

Mitt nyaste tillskott har varit lite småbitsk, det är bara smånafs ena sekunden.. samt massa bus å mys pys :) Men så kan man stryka honom över huvudet/ryggen och då snor han sig helt plötsligt om och hugger :( inte så att det börjar blöda, men han markerar att han inte tycker om det. En kväll flippade han ut totalt och högg hela tiden, och när jag sa åt honom blev han bara mer förbannad och högg igen :( Det fula är att han annars inte har något emot att bli klappad och mjukad på.. jag fattar ingenting.. ser en dominant råtta i honom, och förmodligen är det bara att ta en dag i taget och försöka förstå sig på honom så man vet hur man ska försöka tona ner beteendet. Men det är inte så kul *hm*

Hade funderationer på att ta bort honom, men det är inte längre aktuellt iom att han visat sig va en jätte go råtta i det stora hela. Tror det kan ge med sig, hoppas det iaf :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Diddi_mars
1

Mina råttor nafsade också på mina fingrar, har dock gått över nu. Tror att det mest är bebis-nafs. Du kan säga ”PSCH!” Eller ”Nej!”, det hjälpte för mig.
Lycka till :)