Råtta på test?
Hej, just nu är jag en ägare på 4 guldhamstrar och funderar på att skaffa 2 råttor. Men jag vet inte om jag är allergisk mot råttor, så jag tänkte att jag kunde ha 2 rex hanar (helst) på test hos mig nästa vecka då det är lov :).
Jag har till och med laddat upp för råttor:), jag har bur, mat, inredning osv ^^, och så får alla djuren här hemma middag (färkmat) oxå :P.
Så jag undrar om det finns någon i stockholm som skulle vilja låna ut sina rex (måste vara rex så jag kan se om jag visar allergi mot det) hanar/honor till mig???
Jag kan hämta om det inte är för långt bort, annars kan jag möta personen :).
/Sonia
Hoppas tråden ligger i rätt grupp, jag visste inte vad jag skulle välja :P.
Ok, varför rex? Alla råttor är lika allergena :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

om de är släta eller rexade spelar ingen roll. Däremot kan de spela roll om de är hanar eller honor du vill ha. Jag reagerar på hanar, men inte på honor! Men jag har bara hanar här hemma=)
Qui dormit, non peccat
hanar eller honor
jaha jag hade hört att rex var allergi vänliga :O. men då spelar det ingen roll om det är hanar eller honor :).
Jag ställde en fråga här på råttor.ifokus förutom om allergi och då sa dom att honor är mer allergi vänliga…….så helst honor :).

Märkligt detdär med att honor är mer allergivänliga.. :S hur kan det vara så?
#5 hanar revirmärker mer och har en skarpare doft. Honor revirmärker men mindre och har en "mildare" doft.

Kanske ska lägga till att jag bor i sundbyberg, lite utanför stockholm :)

Jag känner av mina honor mer än hanarna. Och jag tycker honornas kiss luktar värre än hanars.. så det är nog individuellt. 

När man är allergisk så handlar det inte om själva doften bara, mina killar luktar inte mycket o de luktar godare än honor tycker jag. Honor luktar skarpare, mina hanar luktar som söta kex.
Men i hanråttors urin så produceras fler allergiframkallande ämnen så beroende på vad man är allergisk mot så kan man reagera på urinen som fastnar i tex pälsen när råttan går runt eller ligger ner. O är man väldigt alergisk så kan man reagera på de allergiämnen som automatiskt utsöndras i luften när man har djur, men då spelar de nog itne nån roll om man har honor eller hanar.
Finns ju dem som enbart reagerar på honor o inte på hanar.
Qui dormit, non peccat
hmm konstigt, men jag får väl se vad jag är allergisk mot, jag kanske inte äns är allergisk :D
Ingen som vill låna ut 2 av sina råttor?
Bor lite för långt bort för att låna ut xD Sen skulle jag sakna dom för mycket XDD
Mvh Nathalie
#12 oki, synd :P

Har tyvärr inga att låna ut. Men jag ville bara önska dig Lycka till :)
Mvh Vinetta
#14 tack, det behövs ;D

Varför åker du inte hem till en uppfödare på studiebesök?
Är man allergisk så visar det sig rätt snabbt. Jag reagerar direkt när jag hanterar min hanar. Får röda utslag/små blåser på armarna. Så jag har alltid långtröja på mig när jag gosar med dom.

#15 Du kan få komma hem till mig innan burstädning… dör du inte av det så klarar du dig finfint :P
Skämt åsido.. du är välkommen hit men jag har inga att låna ut för tillfället. Men om du inte reagerar på 100kvm med 30 råttor ska du nog klara att ha själv.
Nej det är inge skillnad på rex eller slät. Hanar kan lukta lite mer pga revir.
Nu åker jag till sthlm om några timmar. Men jag kan säkert låna ut två tjejer en stund. Åk hem till nicciz och testa annars. Eller åk dit först. Klarar du det kan du ju låna hem råttor efter och testa lite mer noggrant.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
ja det kanske är bättre om jag åker hem till ngn:)
#17 nicciz vart exakt bor du?:)

Söder om Stockholm i Hagsätra
#20 ok, det är lite för långt bort för mig tyvär:(
Men bodde inte ni båda i stockholm? så långt kan det väll inte vara då? :P
#22 Med bil så tar det väl ngn timme men ingen av mina föreldrar vill sjussa så om jag ska åka komunalt så tar det minst 1,5 timme…:/

#22 mellan sundbyberg till hagsätra tar det egengligen bara lite över en timme att åka, har jobbat där. Så de är en bit fast båda bor i sthlm=)
Qui dormit, non peccat

Hur åker ni då??? Det tar max 7min från sumpan till centralen och 28 min centralen Hagsätra 

#25 hmm jadu nu måste jag fundera över vilken eländig väg jag åkt!
Qui dormit, non peccat
#25 Oj, hmmm ja från sympan till centralen går det jätte snabbt men jag har för mej att det är rätt långt till hagasätra :P
Jag bor i Barkarby (två tågstationer från sumpan) och har honor 
#28 Det är lättare för mig och ta mig dit :P skulle du kunna ta emot ett besök från mig ;)?
#29 vi kanske kan komma överens om något, min msn är fridagaly@hotmail.com lättare att prata där :)
nu har jag och frejagna pratat så ska låna från henne :), så denna tråd är inte aktuell längre ;).