Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 852 ggr
Jinaum
0

HJÄLP!

Jag vet inte riktigt vad som e med min ena råtta. jag hittade honom nyss "harklandes" eller gapandes efter luft. jag trodde han hade satt något i halsen så jag började massera halsen för att få upp det. Ny fnyser han och snorar igenom nästan. Låter underligt och nästan flåsar. Ligger slapp på soffryggen och verkar tämligen utmatat. Mumsar med käkarna och tvättar sig lite då och då. Men han nyser redigt ordentligt så det skvätter om honom nä han nyser.

Snälla hjälp mig jag sitter med hjärtat i halsgropen

[GlittriGris]
0

oj, låter inte så bra ,du kan inte ringa någon vetrinär och kolla?.

Hur gammal är han?

Jinaum
0

öh.. han väl ungefär mellan 4 månader omkring. Max 5 skulle jag tro.

Jag vet inte riktigt vart jag ska ringa i så fall.

Nu flyttar han rätt som de e på sig och lägger sig på andra sidan soffryggen. Sedan tillbaka efter en stund och verkade mest vara latråtta.

[GlittriGris]
0

hm, okej.

hus-musen
0

Var det en engångshändelse så kan han ju ha satt något i halsen..Eller visar han andra sjukdomssymtom? Verkar det som han fortfarande har något i halsen? Veterinären kan inte göra något om han verkar frisk igen.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Ja just nu sitter han å äter så det kan ju inte vara några större problem längre?

Är mest att han fnyser så jag får väl ge honom lite roiboos

hus-musen
0

Ah okej vilken tur! Han kanske var för hungrig bara, o råttor kan ju inte kräkas..

Rooiboste är alltid bra för immunförsvaret så de får mina ofta=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Ja kanske. Var nog tur att jag massserade halsen på honom lite.

[Liinda]
0

Att han gjorde så och sen dessutom snorade och flåsade så skulle jag abslut rekkomdera dig att åka till veterinär för att kolla igenom honom. För det låter inte bra. Även om han verkar bra nu så kan det ändå vara något eftersom han reagera så.

[GlittriGris]
0

kan det vara något med allergi kanske?

[Liinda]
0

ja kanske kan det vara allergi, eller lugninflammtion eller lite värre förkylning, eller nåt annat

[Liinda]
0

Föressten att ta tempen på den är alltid bra så ser du ifall den har feber eller inte.

[GlittriGris]
0

hur tar man tempen på råtter?kör man upp tempen i rumpan?!

[Liinda]
0

ja men man får ju ha vaselin på tempen och vara försiktig, jag har aldrig tagit tempen på en råtta men det är så man tar tempen iallafall

[GlittriGris]
0

hmm, okej , jag skulle tycka det vore lite obehagligt att ta temp för den ska ju vara inne en stund och mina grabbar skulle nog inte vara stilla.

hus-musen
0

Jag tror inte att det var någon allergi då råttor äter väldigt försiktigt samt så skulle det ha yttrat sig i svullnad mm. Och det är inte en förkylning och det är inte en lunginflammation då det var en engångshändelse att han satte något i halsen.

Qui dormit, non peccat

[Liinda]
0

Men några av syptomen är samma som lunginflammtion, jag säger inte att det är det men det kan vara och man ska ta det säkra före det osäkra. Ett djur kan nämligen få symptom som går över men ha lunginflammationen kvar. Som sagt säger inte att det är så men den chansen finns

hus-musen
0

#16 Jovisst stämmer vissa symtom in men sjukdomsbilden stämmer inte.  Hade råttan haft lunginflammation så hade den magrat, varit ful i pälsen, låtit mycket illa när den andats, varit matt och trött. Lunginflamation är en förkylning som krupit ner i lungorna mer eller mindre så hon skulle ha märkt av en lunginflammation på råttan.

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

En av våra råttor satte något i halsen för några veckor sedan. Vi ringde i panik till uppfödaren och sedan till två veterinärmott. men det enda som var att göra var att massera halsen på henne och få henne att svälja ner det genom att äta lite och dricka. Efter en stund slutade hon kippa efter luft och betedde sig sedan precis som vanligt igen. Har inte märkt något på henne sen dess, och vi vet inte vad hon satte i halsen, förmodligen lite papper som hon boat med innan.

Sånt som händer!

[Liinda]
0

Okej men jag har sett djur som varit i bra skick men haft lunginflammation. Men jag säger inte att det är det hon har, och jag säger inte emot er. Jag berättar bara utifrån mina erfarenheter och kanske att man ska ha det i baktanken bara.

Jag svarade bara på frågan vad jag trodde och sen om det inte stämmer med den här råttan det är väl kanske så då, men som sagt jag säger vad jag känner till