Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 551 ggr
Goge
0

Hjälp.

Tjenare allesammans!

Tänkte bara be om erat råd när det gäller några råttor som jag har.

Jag har två stycken lite äldre råttor (två bröder) som går i en bur, de är runt halvåret skulle jag tro och en av dem är ganska stor för sin ålder - den andra lite mindre.

Nu är det så här att jag försökt stoppa in en annan råtta i buren också (buren är stor!) en lite äldre råtta och det blev ganska snabbt relativt vilda slagsmål. Ingen av råttorna blev sårade på något sätt, utan den nya råttan blev bara lite skärrad och gömde sig (förlorade helt klart "fighten").

Det jag undrar är hur man ska gå till väga med råttorna, jag har nu tagit bort den nya råttan (skulle man kunna haft kvar den? Tror ni det bara var ett rang slagsmål - hade råttan ungefär tre dagar) och stoppat in en ny (mycket mindre) som det blev slagsmål med också (än en gång ingen skadad!).

Kan det vara fel på min gamla råtta, eller är det fullt normalt med slagsmål? Råttorna sover tillsammans och reagerar inte kraftigt på varandra längre, även fast den mindre blir lite småskrämd när den större hanen kommer gåendes.

hus-musen
0

Har du läst våra trådar om introducering?

Man kan sällan bara stoppa in en ny råtta i de andras bur, o de är mycket svårare om de är en äldre råtta!

När man sammanför en ny råtta med de gamla så ska det ske på en neutral plats där ingen av dem varit förut, o innan de får bo tillsammans så ska man städa buren o alla tillbehör noga så inte revirmarkerinag finns kvar.

Qui dormit, non peccat

Goge
0

Första dagen så stoppade vi bara in dem. Men nu har jag tvättat ur hela buren (märk att det här är tredje dagen) och byggt om lite. Så det måste väl räknas som "neutral" mark?

hus-musen
0

#2 Nej det räknas inte som neutral mark.

Det är inte normalt med stora slagsmål, ev så kan den dominante vända den andre över på rygg eller liknande, men så länge det inte kommer blod eller är sår så är det ingen fara egentligen. Det kan bli lite livligare när det är en äldre hane som introduceras och synnerligen om den hanen var den dominante i hans tidigare flocken.

Slåss de fortfarande? Gör de det så ta ut dem o låt dem träffas nån annanstans tills de är helt lugnt o inga slagsmål=)

Qui dormit, non peccat