Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 904 ggr
Angeln--89
0

Ägg

Jag har hört att på olika ställen att ägg är bra och dåligt.
Jag har hört att ägg inte är bra för järnupptaget stämmer det?

Raaata
0

Jag vet inte så mycket om ägg , men jag ger mina ägg 2 gånger i veckan och så får dom annat gott som grömsaker,ris m.m

Men jag har aldrig hört att ägg är farligt.

hus-musen
0

ägg är nyttigt och bra för både människor och råttor, och ägg innehåller järn, proteiner, på folacin, B,- och B,-vitamin, D-vitamin och A-vitamin.

Ägg försämrar inte järnupptaget. Och ägg innehåller faktiskt järn så jjag vet inte vart du har fått höra at de ska vara dåligt?

Qui dormit, non peccat

Raaata
0

Håller med Hus-musen:)

[GlittriGris]
0

mina får jätte ofta ägg

Boon
0

Mina grabbar är helt tokiga i ägg Cool

allobosia
0

Brukar ni koka ägget eller ger ni det rått?

Själv varierar jag :)

Angeln--89
0

Det vara bara en person som sa det så jag ville bara veta om det var santGlad

TienMu
0

ja get mina både rått å kokt

Ladyinred
0

jag brukar knäcka ett par ägg i en mugg och hälla i grönsaker. sen mickrar man så det stelnar. råttorna tycker det e kul att pilla ut majs och ärtor ur äggmassan.

allobosia
0

#9 åh, måste testa :D haha

Ladyinred
0

en snabbvariant till en rolig o nyttig middag, tar bara några minuter^^

Ceciliaolucifer
0

Jag har läst att man inte ska ge äggvitan och gulan tillsammans eftersom äggvitan gör att kroppen inte tar upp B -vitaminerna i gulan. Men jag är inte helt säker Glad

Ninja
0

Rå äggvita ska man inte ge eftersom det precis som #12 skriver försämrar b-vitaminupptaget. Samma gäller med hundar, katter m.m.
Rå äggula är dock supernyttigt, men man bör alltså separera dessa. Kokt äggvita är ingen fara.

TienMu
0

mina brukar alltid lämna vitan ändå vare sej den är kokt eller rå så ja bruka rinte alltid separera den….men de kan ju va bra å gör aom man har glupska små saker *lol*

Elipowe
0

Mina töser är galna i ägg.  De brukar få kokt ägg två gånger i veckan. Har jag inte ork, så får de två ägggulor.

Gäller dock att akta sig när man ger dem ägg, de anfaller ;)!

Calinn
0

Ja, jag instämmer med #15. Ägg (och gröna ärtor)=akta fingrarna.

Raaata
0

Håller med #16 & #15 mina älskaar ägg.

Angeln--89
0

oki men det hon menade igentligen var nog att man inte skulle ge ett helt rått ägg.

Falurven
0

Mina är helt tokiga i ägg! Sätter man in ett oskalat kokt ägg så är det rena rama favoritsysslan att öppna och äta xD

Mvh Nathalie

TienMu
0

Ja tror inte att det är hela världen om de skull råka få både gula å vita nån gång ibland, men somsagt mina tycker bäst om gulan! :)

hehe ja ärtor e gottis de….å likaså majs!