Råttflickor köpes
Hejsan!
Jag har gått i "skaffa-råttor-tankar" nu i ett par år, men aldrig riktigt vågat. Nu känner jag verkligen att det är dags. Jag har läst på en massa om råttor på SRS hemsida + flera uppfödares hemsidor etc, så jag känner att jag kan åtminstone det viktigaste.
Jag vill helst ha två små flickor, gärna ungar.
Önskade färger är fawn, champagne, pearl, steel blue eller någon fläckig. Hårlag har ingen betydelse. Egentligen går alla färger lika bra, dom jag nämnde är bara önskvärda - inga krav.
Jag bor i Stockholm, så det vore bra om uppfödaren fanns i Stockholmstrakten. Kan tillägga att jag inte har några särskilda krav på reggad uppfödare eller ej, huvudsaken är att personen som föder upp är seriös med sin avel.
Nås via PM eller via mejl: Bella_R@live.se
Mvh
Bella

Jag förutspår att Midgårds planerar kull, och där kan det ev. bl fawn. (det är hennes inriktning iaf)
Ladugårdens får nog pearl inom närmaste tiden.
Steel blue finns knappt längre vad jag vet 
Och bortser man lite från färgkrav så kommer det bli massa kullar i år!! 
seriösa uppfödare brukar man få jaga själv och det finns en drös av dom i sthlm som tur e :)

#1 Ja, färgen är ju inget krav, bara ett önskemål 
Egentligen går alla färger lika bra, den enda färgen jag helst inte skulle vilja ha är nog black eller agouti.
Tack för svaren. :)

Med "fläckig" menade jag hooded eller variegated, fast det förstod ni nog själva ;)

Varigated hittar du hos Brisbys, men oftast i just black.. hooded är det ingen som är speciellt inriktad på men dem dyker ofta upp bland oreggade uppfödare här på forumet.
Du får ringa runt och kolla. Alla uppfödarna jag nämnt står på SRSlistan med regisrerade uppfödare. Och ingen av är aktiv här. Midgårds kikar väl in då och då, men inte ofta inte. Dessutom brukar dessa kullar gå som smör, så börja ring vettja 
Iofs Shannaras har ju champagne, hur det ser ut med kullar i ch framåt vet jag dock inte. Men hon finns oxå på SRSlistan

Jag har en beige hd rexad tjej som är kvar ifrån coldplay kullen om det är något intressant. Har även en 2 veckors kull hemma hos en kompis. Dock blir nog alla svarta. Men bra temprament.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nu har jag dock ändrat mig lite.. inte lätt detta :P
Färg ska egenligen inte ha någon betydelse överhuvudtaget, men om jag får önska så får råttorna väldigt gärna vara hooded eller variegated. I vilken färg dock, spelar ingen roll. Viktigast är temperamentet!
Ang kön, så vill jag helst ha två hanar, då jag läst om att hanar är "bäst" för nybörjare då dom är större (mer o ta i) och ofta lugnare än tjejer. Vill gärna ha en snäll gosråtta. :)
Jag har mejlat på ett par st, inväntar svar, så får se om det blir något. *Hoppas hoppas*
ja hanar är en klar favorit, vill man ha en mysfarbror att ha i knät framför tv:n o klappa på så har du goda förutsättninga att få en sån nu :)

Skulle behöva lite hjälp med en grej.. har en tjej som säljer sina råttungar, men där svansen på två av dom är avbiten av mamman.. hon säger att det var pga att mamman var nervös för det var hennes första kull. Är det något att bry sig om? Finns det en risk att ungarna är lite nervösa av sig då oxå? Vill ju gärna ha en lugn och stabil råtta som är snäll. Hon nämner att ungarna och föräldrarna är väldigt snälla, tama etc.
ja det förekommer ju att mamman biter av svansar, även om det inte är vanligt. har hon sett att svansen blivit avbiten då så att det inte är manx (svanslös gen) det rör sig av. det har börjat dyka upp mer och mer i sverige. Båda föräldrarna kan ha svans och endå få svanslösa bebbar.
#10: Detta är min högst personliga åsikt men jag skulle INTE köpa råttor från den kullen av den anledningen att personen som avlar inte är särskilt kunnig. Det är lika illa som att köpa från djuraffär och du vet aldrig vad du får. En mamma som dessutom biter av svansarna på 2 av sina bebisar och dessutom dödar en skulle jag inte säga var stabil och det finns inget som säger att ungarna inte kan vara snälla och tama nu men när det är hanar och det kommer till puperteten är det en helt annan sak.

Beror på hur gammal mamman är tycker jag. Jag kan förstå om en mycket ung hona blivit stressad, även om det inte är ett bra tecken. Åk dit o kolla på dem isåfall o se om de är lugna o du får kontakt med två bra hanar=)
Qui dormit, non peccat