Badet (:
Häludär :D Jag badar mina råttor i vanligt vatten, men jag läste, att för att inte torka ut deras päls och svans så kunde man ha i liiite lite babyolja eller annat i vattnet, kan man det? ;D Mina råttor DYKER :P Kan man ha det ändå? :P
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Olja är ju inte farligt på nåt sätt. Jag menar bebisarna som badar dricker ju oljevattnet, så det borde verkligen inte vara ngn fara. Man kan ju ta vanlig matolja också, den är mindre processerad ocg billigare.
det lät ju bra ;) nu har dom bada här i allafall, och medans dom varit blöta har dom såvit i min famn nån timme ;D mysigast som finns ju (: lägger in bilder från badet sen för den som är intresserad (:
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Vad coolt med råttor som dyket. :) Mina råttor är livrädda för vatten. :P
Men jag brukar smörja in svansen med babyolja efter badet, det funkar också bra. Och sen smörjer jag in svansen ibalnd även om de inte har badat för jag har märkt att den kan bli lite torr annars.

Jag fattar ärligt talat inte varför man måste smörja in svansen efter ett vattenbad. I naturen klarar de sig utmärkt utan "smörj", råttorna alltså. Mina råttor får ibland följa med mina ungar in i duschen. Har aldrig märkt ens tillstymmelse till uttorkning. Varför massa medikamenter i onödan? Pratade med en chefsveterinär så sent som idag och hon menade på att råttor är känsliga och bör utsättas för så få "kemikalier" som möjligt.
Fiiiya, om du inte har upptäckt små intorkade svansar så är mitt tips att - strunta i oljan.
När jag läser igenom det jag skrivit tycker jag det låter vresigt, men så är det inte alls! Ville bara dela med mig av mina erfarenheter och det som jag lärt mig så sent som idag! Till exempel finns det faktiskt en mycket verksam medicin mot mycoplasma. Tyvärr har den medicinen så svåra biverkningar på råttans tarmsystem att man samtidigt måste medicinera mot diaréer och tarmblödningar. Därför får vi råttägare fortfarande oftast hålla tillgodo med äldre mediciner som råttorna tål bättre. En parantes bara…

Jag smörjer inte heller in svansarna , har aldrig gjort det på mina tidigare råttor heller och de har aldrig visat tecken på uttrokning.
Men jag måste säga att Fiiiya , du har tur , haha mina råttor hatar att bada och hoppar upp och slänger sig en . ;P

#4 Hur vet du att de klarar sig så bra i naturen? Är du säker på att de har jättefina svansar som inte torkar ut?
Visst, de mår säkert inte dåligt om man inte smörjer svansen. Men jag har märkt att det är stor skillnad på om man smörjer eller inte. Smörjer man så håller sig svansen jättefin och len,. Annars kan fjäller flagna, svansen kan bli väldigt torr osv. OM dina råttor har fina svansar utan att bli smörjda så är ju det bra. Men jag märker på mina att de behöver få svansen smörjd.
OM man smörjer med tex vaselin eller barnolja så är väl inte det en mass aonödiga kemikalier? Barnolja är ju till för barns känsliga hud, så det passar nog jättebra till råttor.