aggresiv
Hej det är så att jag hade en råtta för ett par år sen.
en vit med röda ögon den va en hane.
tyvär så va jag tvungen att ge bort den :(
och har saknat den sen dess men nu har jag köpt en ny.
en vit hona med svarta ögon. allt verkade bra till för ett par dagar sen.
den är extremt agresiv så fort jag närmar mig så
springer den mot mig (i buren) och hugger.
först trodde jag det bara va för att den blev glad så
jag skulle klappa henne men hon högg ett djupt sår i handen på mig. så hon är extremt agresiv mot personer som försöker klappa eller göra något annat med buren.
kan jag göra något åt detta? vill ju inte avliva henne.

är hon ensam??råttor skall leva minst 2 st för att må bra.
hoppas du får hjälp angående agrisiviteten
tog bort din andra tråd, du hade gjort 2 lika dana.
och som svar på din tråd, att ha en råtta som ensamråtta kan ha fått henne att bli aggresiv, råttor är flockdjur och måste (TILL OCH MED ENLIGT LAG!) vara minst 2.
så antingen får du pallra dej iväg och köpa 1 till eller så får du sälja den du har (helst till en råttvan då den verkar vara en problemråtta.)
Min blogg: SweGizmo.se
Jag säger samma sak som dom andra, fixa en kompis åt henne till att börja med.. Sen om problemet inte försvinner trots att hon har en kompis så får man ju ta det då..
Jag rekommenderar att du köper kompisen hos en uppfödare, då får du förmodligen en trevlig råtta :)

Jag har samma problem! Om någon kan hjälpa mig så SKRIV TILLBAKS! Jag har en gammal mamma (eller gammal och gammal…) och hon har fött 8 ungar, hon bor nu med honorna. Och så fort man är nära henne (när hon är i buren) blir hon helt förbannad. Hon hugger tag i en och hänger kvar, biter djupa sår och är verkligen jätteaggresiv. Jag vet inte vad jag ska göra, och avliva/sälja kan ni glömma :P För hon är världens underbaraste så fort man tar upp henne och kelar lite med henne…
(Skrev på denna tråden för att slippa skapa en ny så att massor av likadana typ blev till)

jo den är ju ensam. men finns det inte en stor risk att den är aggressiv mot den nya råttan då? eller att den nya med blir aggressiv mot mig med eller mot den andra?
och när jag har henne ute (försöker tillbringa mycke tid med henne endå)
så verkar hon hysterisk springer runt som bara den hon verkar inte finna nån ro alls.
tack för tipsen.
och varför ens ta ungar på en hona som är så aggresiv:s
Min blogg: SweGizmo.se
Jag har "fått ordning" på ett gäng agressiva råttor och lärt mej en hel del på vägen. Vill ni kan ni maila mej på lisen110@hotmail.com och beskriva mer utförligt i vilka situationer råttan biter OCH inte biter så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan.
Som andra redan sagt så ska råttor inte gå ensamma, MINST två ska dom vara, gärna fler!
Trevlig helg på er!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#5: Hon är antagligen MYCKET understimulerad.
* Ge bort henne
* Avliva henne
eller
* köp en kompis åt henne.
Det är DE tre alternativen du har att välja på.
/Karoline.
#5 Det kan finnas risk för om hon varit ensam länge att hon glömt bort råttspråket. Men det allra bästa är nog i ditt fall att prova med en lite råttbebis gärna från en uppfödare och se hur det går. Då behöver hon inte känna sig hotad av att kompisen är äldre än henne och försöker överta rangen.
Hur gammal är hon?
Hur länge har hon varit ensamråtta?

#4 för att jag fick henne + en hane (som idioterna sa att det var två hanar, för att dom skulle få ungar och antagligen bli avlivade hela bunten) dom bodde i en jätteliten bur som de fick av idioterna och jag blev tvungen att ta hand om dom två, och med tiden så växte dom ju och blev stora och vips så låg det 8 stycken till ungar i deras NYA STORA bur och då särade jag på hanen och honan och så blev ungarna stora och så vidare.
Det var INTE med mening att jag skulle ha 10 råttor. Egentligen skulle jag bara haft 1 hamster om inte dom där idioterna hade gett min plastpappa en sån 'rolig' present.