Luktar illa
Hej
Jag har två hanråttor, De är ungerfär en månad gamla. De lägger revir överallt trots att de har en toalett och det luktar inte alls gott. Jag rengör buren ungerfär två gånger i veckan. Nu undra jag vad man ska göra för att slippa lukten. Kan man kastrera råttor eller finns det ngt annat att göra?
Revirmarkeringen brukar inte lukta… Så det är nog något annat som luktar.
Vad har du som bottenmaterial i buren? Vad har du för något i toalådan?
Kastrering är väldigt riskfyllt så det gör man inte om de inte har svåra temperamentsfel eller dylikt.
Hej! :)
Det är inte så lätt att få råttor att gå på toa.
Vad använder du för bottenmaterial? det kan ha stor betydelse.
Sen så har ju råttor en ganska speciell lukt också som vissa kan ha svårt för.
Hej!
Jag har provat med spån men det kunde tydligen vara allergiframkallande för råttorna så jag bytte till kattströ. Råttorna i sej luktar inte så illa (förutom när de kissar på varandra oxå) det är mest i buren som det luktar. De kissar mycket i hörnorna på sina hyllor (våningar) där är ju ingen bottenmaterial. 
Kattströ? Vilken sort? Kattsand är inte alls bra att ha i botten, det torkar ut de små tassarna. Toa-lätt är bra men om man vill minska på lukten är det allra bäst med asp-flis!
Hur ofta torkar du hyllplanen då? Du kanske inte kommer åt överallt? Använder du bara vatten eller?
Jag brukar ha såpavatten i en sprutflaska och spruta ner hela buren, låta det vara ett tag, ta en svamp (med vit yta) och skura hela buren, sen tar jag vanligt vatten i sprutan och sprayar ner hela buren med det och torkar sedan av hela med en trasa. Det är väldigt effektivt faktiskt!
Hej igen!
Toa-lätt är det jag använder.
Jag har också såpavatten och det luktar fräscht efter jag städat men Jag kanske ska vara ännu nogranare.
Tack för tipset 
När jag städar brukar jag släpa in hela buren i duschen för att få bort all lukt. Om du har något i tyg så se till att du tvättar de ofta för tyg med kiss på luktar illa. Trä med kiss på är inte heller någon höjdare.. :P
Tack för era tips.
Nu ska buren in i duschen och tygerna tvättas.