knöl
min råttjej har fått en liten knöl på sidan. är stor som en finne helt rund… annars är hon som vanligt. den är precis samma färg som hennes hud å inge röd eller så. hon reagerar inte när man tar på den heller. vad kan de vara? måste de va en tumör?

Det kan vara en tumör och det kan vara en varböld.
Qui dormit, non peccat
hur vet man vad det är? den är stenhård iaf…har kommit plötsligt. den e inte stor alls.

#2 gå till en vetrinär. Sen vet du.

Min råtta hade precis det du beskriver om knölen och att den kom bara sodär helt plötsligt, vi åkte till veterinären då och då sa dom att det var en tumör..
Men jag skulle tipsa dej om att åka till veterinären så du vet exakt vad det kan vara..!
Lycka till!
vad gjorde du med råttan? vad gör man om dom har tumör? kan dom leva med de eller opererar dom?

#5 de kan leva med en tumör ett tag men de bästa är att operera eller avliva.
Qui dormit, non peccat

En tumör sitter oftast fast i kroppen i en tunn sträng.
En varböld sitter i skinnet och kan vara hård som en ärta.
Vet du om hon fått nå sår nyligen så är det mest troligt att det är en varböld men är du osäker ta henne till veterinären.

Min råtta fick en tumör som från början inte syntes, sedan blev den större och större. Jag fick tre alternativ: Avliva, låta den växa tills hon dog/blev avlivad eller att operera bort den. Jag trodde att det var en varböld, men det var det inte. Om det är en elak eller snäll vet vi dock inte än.
okey, det är mycket möjligt att hon kanske haft ett sår där men de syns inget nu iaf. tjejerna bråkar en del, så dom får en del sår ibland.
#9 Ta henne till vetten bara …. så får du veta .. vi här kan inte veta de för att vi har inte sett din råtta!
nej de vet väl jag med men jag bara undrade teoretiskt vad det fanns för olika saker det kan vara!
#11 ja å nu vet du de så då kanske de e dax att ringa vetten ?
mm
hur mycket kostar det att operara bort knöl och att avlina en råtta?
#14 olika .. ju längre man väntar med att gå till vetten destu dyrare blir de .. hmm 150-300 kr tror jag de kostar att avliva
de är ingen tumör för den sitter inte fast, tumörer går inte att flytta på om man rör den do sitter fast. å den här glider med skinnet så de e lugnt:) kollade närmare idag.

#16 Isåfall så är de nog en varböld som ska tömmas när den är mogen. Då är det bra med antibiotika mot infektionen..
Qui dormit, non peccat