Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 967 ggr
Linda
0

Råttor invarderar

Läste i city i går om ett stackars par som flytt sin lägenhet på östermalm efter att en "oskylldig" råtta tittat upp ur toa stolen.

Hur är det med er gör ni skillnad mellan tamråttor och (vilda)brunråttan?

När jag höll på med råttor tyckte jag iaf att de vilda råttorna inte verkade så trevliga iaf.

Vad tycker ni?

MoaL
0

Jag har inget emot vilda råttor. Jag tycker att de är fantastiskt söta. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig träffat på vilda råttor, men nog är det skillnad  då de är skadedjur.

Muszimba
0

Jag har träffat på vilda tåttor och de är rent ut sagt ÄCKLIGA. Tamråttor är SUPERGOA och de bär inte på de smittor som en vild gör. Tänk bara på var de springer ute i det fria, man vet ju aldrig om en vildråtta har fått i sig råttgift och sedan kör en attack på oss människor. Rabies har de nog oxå. "ryser"

fiiiyah
0

Har läst att vild råttor är större och aggressiva (;

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

zimzon
0

Hur kunde de komma upp ur toastolen? Oftast är det ju vatten där så då förstår jag inte vad råttorna skulle göra där.

tisagirl
0

Jag tycker att vilda råttor är otroligt fina och smarta men jag skulle inte vilja komma för nära. Dom kan bli ganska aggressiva av sig.

Och dom brukar vara ganska mycket större än våra tamråttor. Det är stor skillnad på psyket men annars ser dom lika gosiga ut.

Bellona
0

vilda råttor är inte större än tamråttor. men när man träffar på dem ute så verkar de större :) själv tycker jag de vilda är söta men lite obehagliga. i min mormors stuga fanns det otrevliga aggressiva saker.

Karmatarerskanise
0

En kloakråtta är MYCKET större då jag hade en kompis som ägde två st. Dock är de inte lika bra i psyket.

Kristall
0

Jag gillar inte vilda råttor.. när vi hade kaniner i ladugården var det alltid en tre-fyra stycken som kom och åt upp kaninernas havre :/ De är inte alls lika fina som mina små tamråttor :) Men inte blev jag direkt superglad när pappa (som är jägare) sköt dem allihop.. Nu kommer det väl snart fler igen, när vi skaffade fyra dävrggetter för en tid sen. Men jag tror inte de vågar sig fram till krubban om Elvis (den busigaste bocken) får bestämma ^^.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Hittade förresten en låda med råttgift uppe på vinden i ladugården för typ två veckor sen. Blä!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Bellona
0

Hera: jaså? jag minns att det var jätterubriker i tidningarna för att de fångat in en jätteråtta. Den mätte ca 46cm mellan nos och svanstipp. Helt nomalstor med andra ord men alla som jobbade med att döda råttor stod helt häpna över storleken. Grov var råttan inte heller utan såg helt normal ut på alla sätt och vis. Ändå var det en jättestorlek tyckte alla. De hade inte sett så stora tidigare.

så hur stora var de du talar om? med kloakråtta antar jag att du menar vild brunråtta? tills jag får bevis ställer jag mig som vanligt skeptiskt till att de når upp till uppfödarnas ibland 900grams hanråttor av döma av allt jag läst om vilda vs tama råttor.

Karmatarerskanise
0

Bevis? Jag vet inte var det var för råttor, men de vägde mer än 900g.1.2 kg tror jag det var. Och de var svart/grå i färgen. Kan inte riktigt förklara den. De kanske var från ngt annat land, jag vet inte.

Nazlan
0

#7 jodå vilda råttor kan vara mycket större än tamråttor…en ladugårdskatt min pappa hade för några år sen kom massa gånger bärande med döda råttor som var nästan lika stora som henne själv och den katten var inte så liten av sig:P

jag tycker inte om vilda råttor så mycket pga att man aldrig kan veta vart dom har vart eller vad dom kan ha för sjukdommar. men skulle det vara en fångad vildråtta som bott i bur hela sitt liv och att det skulle vara säkert att den inte skulle ha några sjukdommar så skulle jag nog kunna tänka mig att gosa med den=)

zimzon
0

#13 Även om en vildråtta skulle bo i bur hela sitt liv så skulle dne nog inte gå att gosa med. Deras temperament skulle nog inte tillåta det. ;)

Nazlan
0

näää de e klart=) men det skulle vara kul om det skulle gå:)

Bellona
0

okej.. :) kloakråtta finns det inget som heter. det är bara samma påhitt som tex takråtta. det finns bara två råttarter i sverige. brunråttan som är brun och ibland svart. dvs likadan som tamråttorna, och så svartråttan den är i princip om inte tom helt utdöd i landet och är dessutom bra mkt mindre så jag vet inte alls vad det är för typ av råtta du pratar om. skulle varit intressant att veta för det låter ju inte som de vanliga brunråttorna. jag blev nyfiken nu. vart fick hon dem ifrån?

Nazlan: det har funnits tamråtthonor som parat sig med vilda råttor. men inte ens det har förbättrat mkt. de flesta av dessa har de varit stressade och inte mått bra och inte lämpat sig som husdjur.

Karmatarerskanise
0

#16. det är möjligt att det var GP råttor. Kan inte kolla upp det nu då detta var för 7-8 år sedan och jag inte har ngn komtakt med honom mer.

Med kloakråttor menar jag kanske de som det kryllar av i NewYorks kloaker.

Bellona
0

brunråttor då med andra ord.. :)

Karmatarerskanise
0

#18 Nu var det inte såna, det har du förstått va?

Bellona
0

jadå, det var bara ett konstaterande :P

Karmatarerskanise
0

OK :)