Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 288 ggr
Stj3rnfallet
0

Vad tycker ni?

Hej!

Nu har jag en fråga här igen =P Alltså de råttungar som jag tingade (den blå/grå hanen och den gulaktiga honan) hade visst syskon och jag fick då förfrågan om jag ville ha yngre råttor av samma föräldrar. Då när jag tingade mina bäbisar så antog jag att de var kring 4 v så jag frågade faktiskt inte om ålder. Och eftersom att jag blevfrågad om yngre råttor passade jag på att fråga hur gamla de jag tingade först var och hur gamla de yngre var. Jag fick svaret att de jag tingade först är 7,5 v och att d yngre är 4 v. Själv tycker jag att det är helt fel att para en hona så snabbt efter att hon har fått ungar! Vad tycker ni?

Om jag ska vara helt ärlig så sjönk inte informationen in förrän lite senare på eftermidagen att det faktiskt var samm föräldrar till de yngre ungarna också Det här har gjort mig väldig osäker på om jag ska ta ungarna eller inte.. Tycker ni att jag ska ta dem eller ska jag avboka dem? Visst de är jättevackra och fina, emn det strider verkligen mot mina principer att låta råttor få ungar så tätt mellan gångerna! En hona ska få vila upp sig i alla fall i 6 månader efter första/förra kullen!
Och detta är ju då ett naturbruks gymnasium och då tycker man u att när de lär ut om djurhållning m.m så borde de faktiskt inte låta råttor para sig så tätt. Nu tycker jag mest synd om den stackars honan som har haft 2 kullar så där snabbt på raken.
Och som sagt; det har gjort mig väldigt väldigt osäker på om jag ska ta råttungarna eller inte!

Snälla säg vad ni tycker, ge mig råd m.m! Alla råd är jättebra just nu! Det känns inte alls bra.. Hjälp mig!=) Självklar har väl säkert alla olika åsikter om det här, men det är bara kul så länge det inte spårar ur!=) Kan tillägga att jag inte visste från början att hon hade fått 2 kullar direkt efter varandra.

//Sanda

Bellona
0

6 månader tycker inte jag att vilan behöver vara på men den ska ändå vara betydligt längre än att honan blir parad i princip direkt efter första kullen. jag tänker inte säga hur du ska göra men själv skulle jag inte köpt ungarna och lagt mitt stöd till en sådan avel. . när det tar på krafterna att föda två kullar på varandra så kan man ju ställa sig tveksam till hurvida kull nr2 har fått så mkt som de skulle fått av en utvilad hona som hunnit återhämta sig. så de ungarna kan ju ha litet emot sig med när det gäller bästa förutsättningar till att börja sitt liv med.

Stj3rnfallet
0

Nä, den kanske inte Behöver vara så lång, men det bästa för honan är ju det! Självklart kan ingen säga åt mig hur jag ska göra, men jag vill ha tips på hur jag ska göra =)
Nä, det är just det jag också tänker på.. Hemskt att stödja sådan avel.. Dessutom tycker jag att det är s sjukt att detta är ett Naturbruks gym. som säljer dessa ungar och de ska ju lära ut om djurhållning och sånt där, varför parar de då en hona så tätt mellan kullarna?=/ Kan inte fatta det alltså..
Det lär ju eleverna bara oetisk avel eller vad jag nu ska kalla det..

Karmatarerskanise
0

Jag att det är ett naturbruksgym. förvånar mig verkligen. Men om inte du tar ungarna, kanske ngt idiot tar dem? Visst, man ska inte stödja sådan uppfödning, men tar du dem vet du att de får det bra iaf :) Och var dem dessutom fina, så ja, jag hade nog tagit dem ändå :)

zimzon
0

Jag hade inte köpt ungarna. Visst, de får det säkert bättre hos dig än om någon som inte vet nånting om råttor köper dem. Men jag tycker inte man ska stödja sån avel.

Säg till dem att en hona ska vila minst 2 månader mellan kullarna.

Bellona
0

jag tycker det är lite samma sak som att köpa zooråttor i dåliga zooaffärer bara för att man vill rädda dem. Visst får just de ungarna kanske det bättre men man stödjer med detta handlande zooaffärerna och uppmuntrar dem att fortsätta och det kommer bara fortsätta i sin lilla cirkel utan att sluta. Det är anledningen till att jag själv tvingar mig att inte köpa även om jag verkligen vill ibland när man ser små stackare. Om alla vägrade köpa så skulle man tillsammans bana väg för bättre djurhållning.. Det är min dröm som aldrig lär uppfyllas.

jag skulle tackat nej, förklarat varför med att det sliter på honan samt att kull nr 2 inte får samma förutsättningar som den skulle fått med en hona som fått återhämta sig. Jag skulle oxå skrivit ut och gett dem srs skrivna avelsråd som finns på hemsidan.

Stj3rnfallet
0

Okej, kul med olika åsikter =) Visst jag kan hålla med om att ngn idiot kanske köper dem ifall inte jag tar dem, men är det rätt av mig att ta dem om jag själv vill starta upp en seriös avel?
Och det blir även svårt för mig att skriva ut avelsråd från srs och ge dem, då detta finns i Dalarna och jag finns i Kiruna.
Jag är inte heller särskilt sugen på att stödja sådan avel. Och självklart var de ju fina =)
Men om ni fick välja, hade ni tagit där ifrån eller från en dansk seriös uppfödare?
Jag satte upp mig på intresselista hos en dansk uppfödare som skulle ha 2 kullar som verkade intressanta och då kommer ju ungarna självklart med stamtavla =) Men jag har aldrig importerat ett djur överhuvudtaget och vet inte vad som gäller.. Speciellt rån Danmark. Någon som vet?
Från England behöver man väl bara friskhetsintyg.. Är det samma sak där?
Själv känner jag att jag hellre tar från seriös avel, än från sådan avel där honan knappt fått vila alls..

Ni får gärna komma med fler åsikter!=)

zimzon
0

Jag tycker absolut att du ska köpa av en seriös uppfödare. Och om du själv vill börja avla så är det ju mycket bättre med friska djur med stamtavla än oresiöst avlade djur. Dessutom kan du säkert få hjälp av uppfödaren om den är seriös.

Bellona
0

är det avelsdjur du ska ha så ska du absolut inte köpa dem!!

Då blev det en helt annan sak än att bara inte stödja den där uppfödningen. Som sällskapsråttor hade dessa funkat men inte som avelsdjur. För avel ska du satsa på att köpa från en seriös uppfödare som vet vad de sysslar med så du får så bra grundförutsättningar som möjligt för aveln. För att avla ska du ha så bra råttor som möjligt med känd stam. Dessa är inte så bra råttor till avel om de avlar som de gör. Såna ska man inte ha som grund till ett seriöst avelsarbete. Nono. Då är säkert de danska råttorna bättre. Hör efter med den danska uppfödaren hur gamla avelsdjuren h*n använder är och vad de väger osv för att veta om de uppfyller samma krav som vi har i Sverige genom SRS.

det behövs ingenting för att ta in råttor från danmark. 10smådjur får man ta in till sverige. Själv har jag tagit in 4råttor från Finland. Men danmark har haft problem med sjukdomar så du ska vara noga med att hålla karantän i 6 veckor. dvs inte låta andra råttor komma i närheten av dessa överhuvudtaget. Du ska hålla dem helt åtskilda från andra råttor. Andra rum eller egentligen helst en annan lägenhet/hus om du redan har råttor samt byta kläder mellan dem osv.

Stj3rnfallet
0

Nej nej =) De är först och främst tänkta till sällskap! Men det känns fel av mig när jag vill börja föda upp seriöst att ta råttbäbisar från oseriös avel.. Men visst hade jag kunnat tänka mig att avla på dem, men de kommer ju inte direkt från seriös avel och då hade jag inte gjort det, hade endast gjort det om det var seriös avel och de hade "härstamnings bevis". Alla mina andra sötnosar kommer från privata uppfödare, men de har varit seriösa iaf =) Konstiga är att det där är en skola som ska lära ut.. Så gör de ngt som man absolut inte får göra enligt mig.. Haha, kan inte släppa det där =P Men det är ju helt sjukt..
Jo, jag har faktiskt hört att de har haft problem med sjukdomar osv. Det var därför jag tänkte om man var tvungen att ha friskhetsintyg eller ngt från en vet. =)

Ja, självklart, men hon har nog råttor i rätt ålder osv. Inann jag ens fick vara med på hennes intresselista var jag tvungen att svara på massor med frågor som hade med råttor osv att göra. Hon verkar vara en duktig och kunnig person =) På hennes sida där hon har bilder på sina råttor står de när de är födda, färg, ögonfärg, örontyp och var de komemr ifrån. Är lite dålig på danska men jag antar att "fra" betyder från :P Rätta mig om jag har fel. Båda föräldrarna har rätt ålder enligt SRS, då honan är 6 månader och hanen över 1 år.
Hon är väldigt trevilg faktiskt! Min lillpojke från henne kommer vara levklar onsdag v 46!=D Gissa om jag att jag längtar!
En dum fråga till bara :P Hur gör man om man vill få en utländsk råtta att bli srs reggad? Alltså ändra från dansk till svensk stamtavla. Eller vad man nu gör :P Är jättedålig på det här, då jag aldrig ens haft en råtta med stamtavla =/
Min lilla sötnos kommer vara Russian blue agouti eller Russian blue =) Beror på vad som finns eller vad jag ska säga :P

Den andra kullen jag tänkt ta från (när nu ungarna kommer) så är mamman Russian silver och pappan är Blue men bärare av Russian blue. Russian silver är en av de vackraste färger jag sett faktiskt!=)
Oj, ni får ursäkta att det blev så långt medelande =/

Bellona
0

jag menade inte att hon inte är seriös och kunnig utan att alla danskar inte följer samma riktlinjer som oss. :) vill du ha dem till avel med så fråga om föräldrarnas vikt om du inte har det så du kan få en hum om hurvida deras bebisar kan bli stora nog att avla på om det är det du vill då inte heller det alltid är detsamma länderna emellan. :) (honan ska ligga på över 300g. gärna minst 350. hanen på minst 500g. gärna 600)

du gör helt enkelt som vanligt. eller tja du kan använda den utlänska stamtavlan istället för kopia och fylla i en svensk bara. du skickar in dessa båda och får då tillbaka den utlänska. så jag gjort med de finska råttisarna jag fått hem.

låter roligt. russian blue är snygga. Grattis till det kommande nytillskottet ^^