Olika i vikt?
Jag vägde mina två små sötnosar idag, 7månader gammla systrar, eftersom att de verkade så olika i storlek.
Mögel: 300g
Kola: 400g
Är detta "normal" vikt för råttor i denna ålder?
Anledningen till att jag frågar är för att de känns som så stor skillnad fär två syskon från samma kull. De äter ju samma sak och får vara ute lika mycket. Är det något jag borde vara orolig för?
Kola verkar inte "tjock" heller… men vad vet jag?
Systrar kan växa olika fort så det är inget att bekymra sig för. Däremot kan jag tycka att 400 gram är mycket för en 7-månaders hona. Hur stora är deras föräldrar/mamma? Har du foton på dem så att man kan få en uppfattning av proportionerna?

Det är nog ingen fara….råttor kan vara väldigt olika trots att de är syskon. Ha koll på hur de äter….ser båda ut att äta å dricka normalt så är de ingen fara….vissa blir större å vissa mindre. En del kan va lite senare i tillväxt åxå å kuta iväg i växt lite senare. Men de är ju bra att du har koll på dem ! :)

kan hålla me om att 400 gram låter lite mycke….kan du inte fixa lite bilder….ja har en liten fetknopps hona själv :) ska se va hon väger….
Jag har tyvärr ingen koll på föräldrarna, mer än att jag tror att båda är zooråttor. De är inge fancybreed de här två.. ^^
Tyvärr ingen möjlighet att överföra foton till datorn för tillfället, men jobbar på det.
Första månaden jag hade dem så förde jag "tabell" på dem. Vägde dem en gång i veckan för att se var de låg. Jag bifogar den.

(ifall nån undrar)på bilden är hon lite förkyld å slö så hon e no lite fetare där men inte så stor skillnad, efter massa roobios te så har hon blitt kvitt sin förkylning! :) men hon e fortfarande tjockis…510 gram idag!
:O vilken tjockis! hehe
Min kola ser inte ut sådär iaf. Men hon väger ju inte 510g heller:P
Hoppas på att det bara ska vara naturligt då hon alltid varit större än Mögel..

hehe ne min lilla madame e en liten speciell dam….underbar…men lite tjock….svårt å få henne å gå ner åxå…fö de andra måste ju ha mat….brukar ha henne mest ute så hon ska röra på sej mer….men hon är helt enkelt en liten knubbis, söt som få dock! å pigg e hon springer å kutar runt så på de sättet kan man inte tro at hon e fö tjock.
^^
^^

Lite Ot men min hona som är 3 mån är redan uppe i 300g men sen brås hon på sin mor också. Hon är inte fet utan är kraftig benstomme som ger henne tyngd.
Så vikten säger egentligen inte så mycket om en råtta.

#12 har du nån bild på henne?