Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 528 ggr
MP160
0

Furet Plus

Går i råtttankar, som jag gjort rättså länge men nu börjar jag fundera på allvar. Hade tänkt mig 2 pojkar och en furet plus men kom å tänka på galleravståndet. Har läst att det är 1,7 cm, men om det är sant eller inte vet jag inte då jag hittade infomationen på en engelsk sida. Har en vän som har en kaninbur med en fågelbur fastsatt ovanpå till sina råttpojkar å på en kaninbur är ju galleravståndet ganska stort på och hennes rådisar kommer inte ut, men dom är ju fullvuxna. Tänkte då medans dom är små, kommer dom kunna ta sig ut genom 1,7 cm? Bör jag fundera på en bur med mindre galleravstånd?

hus-musen
0

Ja 1,7 cm är lite för mycket, det kommer små ungar igenom. Och lite äldre honor oxå antagligen! Får de igenom huvudet så kommer kroppen efter.

Till vuxna går de däremot bra=)

Qui dormit, non peccat

MP160
0

Ah well, då ska jag kika vidare. Tack! Tungan ute

idaleck
0

hmmmm jag har en ferplast furret plus och på den är det inte så stort galleravstånd.

SweGizmo
0

hade en kaninbur med det avståndet, min ena hane rymde jämt, tills han blev för stor.

satte ståltråd runt och jobbade mej, men han hittade ändå kryphål. aldrig mer;)

Min blogg: SweGizmo.se

MP160
0

Hittat en stor fågelbur, den får det bli.

http://www.pwss.se/product.php?productid=6402&cat=1062&page=1

Många luckor, dock inte så stora som man önskat men vad sjutton, det går ändå. Så nu äre bara å spara undan massa pengar och leta uppfödare i uppland kvar then. Glad
när jag ändå skriver, vet ni nån uppfödare i uppland som är aktiv?

Lancia
0

Just uppland vet jag inte men det finns en hel del i Sthlm i allafall :)

MP160
0

Nån i kallhäll eller i närheten iaf? Skrattande

Lancia
0

Här finns en liten Uppfödarlista, och även här.Jag tror även att zickan har kullar just nu med några bebbs till salu.

Ett tips är att du själv tar kontakt med uppfödarna och hör med dom, då inte alla uppfödare lägger ut annonser med sina kullar. När man väl hittat en råtta man vill ha så brukar transport alltid lösa sig. :)

MP160
0

Tack så mycket för länkarna och ja självklart tar jag kontakt med uppfödare istället för att vänta på en annons som kanske inte äns dyker upp. Skrattande

Allamej
0

Om man kollar på köp och sälj så finns alla annonser som folk har lagt ut. Vi lägger visst ut annonser, enda skillnaden är att man inte får skriva i dom. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MP160
0

#10 Jag har tittat lite där med, men jag har inte planer på att skaffa mig rådisarna ännu. Har ett gäng möss här hemma som hålls i karatän för tillfället, åsså får vi förmodligen hem någon liten kattunge om ett par månader (kullen har inte äns kommit till världen än) så just nu planerar jag bara för fullt. I vår/sommar nångång hade jag tänkt mig, om allt går som det ska förstås. Har pratat med mor min och hon verkar gå med på det, åsså fyller jag snart så önskar mig klartecken i present, haha. Tungan ute

Lancia
0

Man kan ju alltid intresseanmäla sig också på en planerad med icke-född kull, då får man vara med från början och det är ju alltid kul :)

MP160
0

Hihi ja, jag tror jag vet vem jag ska mejla nu Flört