"mobbad" råtta
Har försökt hitta en tråd om detta förut men inte riktigt hittat vad jag sökte, så jag gör en ny tråd.
Det är så att i somras tog jag hand om en råtthona från en tjej som var rädd för henne, och råttan hade inte fått någon kontakt med människor på ungefär 6 månader. Jag har 4 honor sedan innan, den yngsta är född i maj -08 och de äldsta är mer eller mindre exakt lika gamla som omplaceringshonan.
Det har gått bra med dem, de har trivs ihop och den nya tjejen har gått från livrädd till försiktig. Men under de senaste 2 månaderna ungefär så har mer eller mindre alla honor börjat bråka med henne, jaga henne osv utan anledning. Det händer flera gånger dagligen, och istället för att ligga och mysa med de andra i hängmattan så ligger hon ensam i ett hörn av buren och sover…
Varför beter de sig så? Vad kan jag göra åt det? Är tacksam för svar!

Kan du beskriva hur de gör när de bråkar med din nya tjej?
Qui dormit, non peccat

Om hon dricker vatten, äter, sover eller bara sitter still så kan de bita henne (inte hårt) och slåss de med henne, jagar henne och sånt. Ungefär som råttor kan göra när man introducerar en ny i flocken, så rangordning bestäms osv.
Det var inte så mycket sånt "intruduktionsbråk" när hon var ny i flocken, just för att hon är så försiktig och undergiven av sig ändå, så även om hon är en av de äldsta av dem så tog hon direkt den längsta rangen, utan motstånd.
Har ju funderat på om det är ett sånt rang-bråk igen, men detta har pågått så länge och jag har haft extra koll på dem, och hon gör inga försök till att klättra i rang.

Hon kanske beteer sig på ett konstigt sätt.. Men de är ju syn dom henne om det är tillsynes oprovocerat. Jag tycker inte att det låter som ett rangbråk. Vem är det som mest är på henne? Du kanske måste sära på dem så hon kan få sitta med den som är snällast!
Qui dormit, non peccat

Alla är egentligen på henne, ungefär lika mycket. Alla utom en, som knappt är på henne alls. Men den råttan kommer snart att behöva avlivas och jag vet att hon trivs väldigt bra med de andra tjejerna, så det känns elakt att separera henne från de andra när hon inte gjort något fel liksom. Har däremot funderat på att separera den utsatta råttan från de andra, men att skaffa en bebishona som håller henne sällskap. Och när den utsatta råttan dör (usch för att behöva tänka tanken) så flyttar jag den nya bebisen till de andra.
Men vet inte om det är en sån bra idé, vad tror du?
Sådär höll mina råttor också på förut, men efter jag hade badat allihopa tillsammans så slutade dom.
Om du känner att du har plats för en till bur så skulle jag låta henne flytta ihop med en annan iaf och så får man väll hoppas att den nya bebben kan flytta ihop med dom andra senare.

Plats har jag nog, men det vore ju en idé att bada dem ja. Det bästa hade ju varit ett badkar, och ett sånt har jag inte /: Där jag bor för tillfället delar jag badrum med 2 andra hyresgäster, så jag vill inte ha råttorna där, det vore respektlöst. Skulle ju vara om man kunde hitta en större balja av något slag, så att de kan gå runt och plaska lite :)

du kan bada dem i tex diskhon faktiskt, eller en balja om du hittar någon! Du kan även bara duscha av dem ordentligt under kranen. Det kan ju vara värt ett försök o bada dem!
Funkar de inte så sära på den mobbade och sätt ihop henne med en unge då? De går nog bra då=)
Qui dormit, non peccat

Har badat dem i handfatet förut, en och en. Den här honan är (eller iaf var) livrädd för allt, så jag ville inte utsätta henne för det mer. Men nu är hon så mycket bättre, förr så pep och skrek hon av ren rädsla så fort man skulle ta i henne och gjorde allt för att komma undan lyft och sånt. Nu går hon (om än motvilligt) med på det, utan ett ljud. Så ett bad kanske går ändå, om hon får en balja där hon kan röra sig i lite mer.
Det senare, med att sätta henne med en unge, har jag funderat på. Jag vill ju dessutom ha en liten plutt till… egentligen så hade jag inte tänkt skaffa fler honor mer utan bara ha fler hanar, men en hona till har jag inget emot ändå. Blir nog det tror jag, ska se om jag kan få tag i en ny bur då bara :)
Har det blivit något bad?:)

Nja, lite halvt i alla fall. Hon blev jätterädd direkt så jag lyfte upp henne och klappade henne, med vatten på händerna så att hon skulle bli tvättad i alla fall. Men hon var helt paralyserad så jag torkade henne ganska snabbt och lät henne mysa i min tröja ett tag så hon lugnade ner sig. Synd att hon är så himla rädd för allt /:
Det var lugnt halva dagen, sen var de på henne igen :(
Tror nog att jag får skaffa en bur till och sätta ihop henne med en unge helt enkelt. Ska ändå skaffa en hane till, så kan leta efter en hona på samma gång.
Tack för all hjälp!