Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 525 ggr
Itchy
0

avel ellej ej ???

jag är kluven ang min ena hona Nemi som är underbara på alla sätt och vis…
men som jag är osäker på om jag vill avla på pga att hon var nervös som liten bebis men som gick över fort…

tycker ni att detta är en orsak till att inte avla på henne ???
eller ska jag tänka om ???

You can't spell Bitchy without Itchy

hus-musen
0

Varför vill du ta en kull på henne då? En liten nervositet som bäbis ser inte jag som särsklit allvarlig.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

ok…

det är det jag har varit kluven angående…

om hennes bebisar isf skulle bli nervösa eller ej :)

men jag får nog tänka om och börja leta en fin hane till henne ^^

hus-musen
0

om hon inte är nervös nu så leta reda på en riktigt lugn o trygg hane så blir de nog bra=) De är ju svårt för mig att veta hur nervös hon var då jag inte träffat henne=)

men för att återkomma till min fråga, varför vill du ta en kull på henne då? Om hennes föredelar upväger hennes nervositet alltså=)

Qui dormit, non peccat

Absinthe
0

Kommer hon från en uppfödare? =)

Itchy
0

jag har fött upp henne själv och hon är den mest människokära av mina råttor och sitter i skrivande stund och pluppar ögon i mitt knä

hon är väldigt lugn och stabil och fungerar väldigt bra i flock och vid introduceringar.

hennes syster är väldigt lik henne i temperament men är inte lika "mysgos" och ska gå i avel när som helst…

SweGizmo
0

#5 hur var dem andra bebisarna i hennes syskonkull??

Min blogg: SweGizmo.se

ElinLi
0

Jag tycker att du får bestämma det! Du behöver inte lyssna på alla såkallade erfarna uppfödarna .. gör som du själv vill :)

Itchy
0

alla jag har koll på är oxo helt underbara råttor, inga agressivitetstendenser, sjukdomar eller nervositet :)

(jag har behållit mestadels av dem)

Absinthe
0

#7 Det är väl aldrig fel att få tips av erfarna uppfödare? TS frågade ju faktiskt om synpunkter när tråden skapades.. =)

Jag tycker du ska som swegizmo säger, se hur resterande i kullen varit sen tror jag att du ska leta upp en passande hane.
Du har väl koll lite bakåt då om jag förstår att du själv fött upp henne, och det är ju ett plus i så fall. Lättare att kanske hitta passande hane då.
Hon är ingen lättstressad råtta i övrigt eller så? =)
Sen kanske du ska fråga dig själv vad en kull ifrån henne tillför råttbeståndet? Menar att du ska fråga dig om hon är så bra att hon kan föra nåt fantastiskt vidare i senare avel hos dig osv.. =)
Önskar dig hur som helst lycka till.. =)

Itchy
0

vad jag anser att hon kan tillföra råttstammen är stabila sällskapliga råttor med ett bra temperament…

och lättstressad kan jag inte säga att hon är :)

spelar ingen roll om det är en heldag i sthlm eller vara på en mässa med massor av människor runt om kring…

(eller hjälpa matte retas med sveriges starkaste man XP )

hon hanterar det kanonbra.

Tusss
0

tycker det låter som inga problem :) men å andra sidan sysslar jag inte med avel ;)

idisen95
0

låter jätte bra tycker jag bara du har en välldigt lungn hane

Itchy
0

vad bra att höra :)

då kanske det blir små råttbebisar efter henne ^^

Falurven
0

Måste hålla med övriga. Var noga med att välja en trygg och kry hane så går det säkert bra. :)

Mvh Nathalie