Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 385 ggr
Emman
0

varböld avliva?

Hej

min ena tös på ca 2½ år har fått problem med varbölder och jag vet inte hur jag ska göra.

det började med att hon fick en knöl som ser precis ut som en pungkula på hanråttor i både storlek, placering och färg. efter några dagar nåxte en stor varböld runt detta (stor slapp mjuk påse som flyttade runt) och vi åkte till vetten som tömde men kunde varken säge bi eller bu om "pungkulan". vi fick antibiotika men strax efter att huren va slut växte en ny slapp påse fram på samma ställe. denna har no växt till enorm storlek (rymmer säkert ett par matskedar vätska) på väldigt kort tid. tjejjen är pigg i övrigt och hasar runt på stegarna med ena benet (som är hindrat av påsen) hängandes lite efter. det känns som detta kommer vara återkommande igen så att bara åka och tömma hos vett igen känns bara som att skjuta upp problemen. vad ska man göra? avliva henne? låta henne gå tills hon somnar själv eller springa fram och tillbax hos vetten? känner mig väldigt villrådig =(

Absinthe
0

Jag känner inte råttan i sig, jag skulle kanske försökt tömma igen och kom det tillbaka igen så kanske man ska tänka på vad som är lämpligt för råttan, skapar det lidande att springa fram och tillbaka till veterinären hela tiden? Hur länge har hon kanske kvar att leva om hon inte får vård? Hur bra är det om detta spricker själv och kanske blir infekterat?

Jag hoppas det löser sig på bästa sätt. Lycka till! =)

hus-musen
0

Jag hade antagligen avlivat eftersom hon är ganska gammal och hon hindras från att leva normalt. Du kan ju åka tillbaka o tömma den några gånger till o medecinera, de kan ju bli bättre.

Qui dormit, non peccat

Emman
0

jo varbölden kanske man kan bli av med.. hon e pigg och frisk i övrigt (dock sover hon i huset på botten istället för upp å klättra på hyllorna så mycket av förklarliga själ) men problemet med "pungkular" kvarstår juh och det va den som kom först så det kanske är orsaken till det hela. känns samtidigt fel att avliva henne när hon är pigg och kastar sig över matskålen varje dag precis som burkompisen men samtigigt måste hon juh lida med den där jättepåsen och en konstant inflamation?