Kliar sig.
Hej. jag undrar om det kan vara så att mina små fina gulliga kompisar har fått något i pälsen för dom kliar sig ganska mycket.
Vilket medel skall man använda, och var kan man köpa detta. tacksam för många svar..
Hej hopp
kolla i pälsen efter bruna saker som sitter fast eller gula saker som rör sin om du inte hittar det kan det vara skabb och skabb får man åka till vetten för att fixa

Ser du några sår i pälsbotten?
Är där röda små kryp i pälsen? (måste titta noga de är väldigt små)
Är det småsår främst runt nacken och på hakan så kan det röra sig om skabb och då är det veterinär som gäller och få utskrivet tex stronghold som man droppar i nacken som tar bort både ohyra, skabb och inre parasiter..
Okej, fast dom kliar sig främst på åmagen lr sidan av magen.
Jag har inte sett några saker i pälsen ännu men skall kolla under en stark lampa.

Annars är det kanske behov av ett bad? =)
Men kolla efter ohyra först och så, blir det värre med kliandet hade jag åkt till vet och tagit skabbprov för att se om det är det, för det behöver i så fall behandlas.. =)
ok tack:) för svaren..ser ingenting..ska kanske bada dom men va ska man tvätta dom med? hittade dom ute och pälsen kändes då "fet"..som om man inte hade tvättat håret på en vecka hehe

Bada dem i nåt milt hundshampoo, jag kör med ett vanligt milt shampoo som till mig själv då jag har lite känslig hårbotten som lätt kliar.
Är dom riktigt smutsiga kan man använda diskmedel men detta ska inte användas för ofta då det torkar ut. Så jag hade kört på nåt milt vanligt. Tänk på att torka dem noga efter de är badade bara.. =)