Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 472 ggr
Sweetheartno1
0

Allergifria ?

Hej hej allihopa !

Undrar om en rex råtta är allergifri ?

Har fått för mig att det är så. Rätta mig om jag har fel.

Har en vän som är allergiker som vill ha råtta ! ;)

//Sweetie

hus-musen
0

Nej en rexad råtta är inte allergifri som du uttryckte det=)

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

Det är råttans urin som är allergiframkallande. Hanar ger mer retning än honor. Min sambo är allergisk (täpp rinnande näsa och klåda om de springer på honom) men han klarar av honorna bättre eftersom de inte revirmarkerar så som hanarna gör.

SweGizmo
0

ja själva råttan är sällan allergifarlig värkar det som, utan som silverorms säger, urinet.

Min blogg: SweGizmo.se

BRAGO
0

Det är inte bara urinet man är allergisk mot, utan även mot dom så kallade allergener som bildas när pälsen produceras. En ljus råtta (eller annat pälsdjur) bildar mindre allergener än en mörk råtta eftersom det krävs mer för att producera mörk päls. Även en hårlös råtta producerar allergener.

Sweetheartno1
0

Tack för alla bra svar. Då får jag rekomendera att hon låter bli råttor då ! Flört

//Sweetie

zyrix
0

Jag är i vanliga fall väldigt allergisk mot pälsdjur. jag har haft mina pojkar nu i ett halv år och har inte märkt någonting. ett tips är väll att din kompis testar att träffa någon råtta och ser hur de känns.

allobosia
0

Det kan ju variera så mycket mellan olika personer. Jag känner ett par allergiker, vissa kan knappt komma hem till mig medans andra till och med kan mysa med råttorna en stund.

Elipowe
0

Min mamma tål inte kaniner,möss,marsvin,kaniner, hundar, katter,hästar,hamstrar mm. Men hon klarar av vår hund om han badas och kammas ofta och råttorna sålänge de inte klättrar på barhud. om de klättar på henne då får hon klåda och snuva.

hus-musen
0

Honor kan din vän kanske ha, ibland så går de bättre=) Jag är allergisk men jag har mina hanar ändå=) Så länge jag itne kliar mig i ögonen så går de bra, o de finns ju faktiskt allergipiller!

Qui dormit, non peccat