killar som killar?
Jag blir inte klok på mina killar.. vissa dagar är de huur mys som helst med varandra, för att sedan bitas och slåss var 5:e minut nästa!
Ibland separerar jag dem över natten när det blir så mkt. för att jag inte orkar gå emellan hela tiden. Och då minsann har de saknat varandra såååå mycket dagen efter! :P Killar asså…
Oftast är det Mosse, den yngre, som börjar tjaffsa och åker på stordäng av Gustav, som är mycket större än han.. men Mosse verkar aldrig lära sig! Är det för att han måste testa gränserna, eller är det så att de fortfarande inte har bestämt rangen efter snart 4 månader?!
Några gånger har det gått så långt att det blivit sår, men då säger jag ifrån på skarpen och separerar dem som sagt..
Vad tror ni? Är det ett "typiskt killar" beteende, eller är det något annat?
Så ska det inte vara… Jag vet att överdominanta råttor fungerar lite så. De är inte knäppa hela tiden men får små anfall då de attackerar och har sig. Håll koll på Mosse - Burrar han upp sig? Fräser?

nej inte alls.. han bara "puttar" och typ retas med gustav.. oftast hinner jag inte se hur det började, men när jag städer buren och sätter dem i den lilla.. så ser jag att det oftast är mosse som börjar..
Och då slutar det alltid med att han flyr och är rädd för gustav.
Men ibland är det gustav som börjar, och då burrar han upp sig. Men det gör aldrig mosse som jag sett

kan ju tillägga att det alltid är Mosse som får sår om det går så långt.. idag bråkade de och då hade jag mosse hos mig utanför buren. Han ville inte in till gustav, så jag gissar att det var han som började den gången..
Då kanske det helt enkelt är så att Gustav är överdominant? Eftersom Mosse är rätt ung tycker jag du kan vänta och se, det kan vara utdraget rangbråk… Men studera noga vem som gör vad och hur de beter sig. Sår ska det aldrig bli, inte ens när de träffas första gången…

det var just det att när jag tog hem dem så var de väldigt fästa vid varandra och bråkade aldrig! Men tyvärr hade jag då en omplaceringshane på 1 år som bet och var dominant.. så han skickades tillbaka efter att han hade bitit av Gustavs svanstipp och delar av Mosses svans :( Kan det vara på grund av den äldre hanen som de är osäkra på rangen?

Så ska det inte vara, skulle tro att någon av dina råttor är överdominant. HUr gamla är de och hur länge har de bott tillsammans? Det kan ju vara ett rangbråk men de ska inte bli sår då.
Qui dormit, non peccat

Mosse är 5 månader snart och Gustav 6.. de har bott tillsammans i snart 4 månader, och funkade tillsammans redan från början som sagt.
Men vad säger ni om den äldre hanen ? Kan han ha något med saken att göra?

Hm ja de kan vara så då att de håller på att göra upp om rangen om de är så pass unga, men någon av dem har problem om de slåss så våldsamt. Kan inte säga vilken av dem men han som burrar upp sig kan vara den skyldige.
Qui dormit, non peccat

jo.. men oftast är det Mosse som börjar.. och det slutar alltid med att HAN flyr.. så jag blir då inte klok på dem :S
Såg att gustav burrade upp sig idag när de bråkade och mosse blev stressad så jag tog ut honom och hade honom hos mig. Ingen av dem biter mig om jag går emellan utan de slutar.. gustav blev helt lugn när jag plockade upp honom och satte han på det andra planet, trots att han var uppburrad..
Nu är de jättesnälla :S

putt