Vertikalt galler?
Jag ska snart skaffa råttor och håller som bäst på att kolla runt efter burar, så min fråga nu är om råttor kan klättra i burar där gallret går vertikalt? Eller blir det problem för råttorna då? Jag tänkte bara kolla så jag inte gör någon miss och får sälja buren igen. :)
Gallret i buren jag funderar på att köpa har även horisontella "pinnar" men ganska glest.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Det blir krångligare men unga råttor brukar klara det ändå. Måste dock varna dig lite för företager som säljer den där buren… Det är flera på forumet (jag t.ex.) som haft väldigt mycket krångel med dem när vi försöka köpa bur.

Ja råttor kan klättra på vertikalt galler. Hur glest är det i mellanrum? Är det mer än 1 cm så funkar buren inte till småbebbar, då de kan klämma sig igenom.
Qui dormit, non peccat
Galleravståndet är 1 cm, så det borde inte vara några problem. :)

Min bur har också sånt galler och det funkar bra. De stora råttorna har lite svårare att klättra på gallret, men det funkar och det är aldrig långa streckor att klättra heller. Och egentligen så måste de inte ens klättra på galler för att nå sina prylar men de gör det ändå ibland. Mina småpojkar däremot klättrar hejvilt på gallret. Upp och ner och hela tiden. Så nog går det allt!
Jag funderar mer på det där med att det är så långt mellan de horisontella pinnarna, om det skulle bli problem med klättrandet. Ser ju ungefär ut som ett "vanligt" galler som man roterat nittio grader.
Tack så mycket för svaren!

#4 Haha ja småbebbar burkar vara som apor när de gäller att klättra=)
Qui dormit, non peccat
Bara en till liten fråga, som kanske hamnar lite fel i den här tråden, men kan man ha ett galleravstånd på 14 mm till råttor eller finns det de som lyckas klämma sig igenom?

#8 ne är nog lite för mycket om du har små bebisråttor. Vuxna honor och halvvuxna hanar tar sig inte igenom gallret.
Qui dormit, non peccat