gravid + knöl
För ca 2 veckor sen satte vi ihop Lillis med en hane och vi tycker se magen börja växa. Idag upptäckte vi en stor knöl på halsen under huden, som om en halsmandel var extremt svullen. Den har inte vart där tidigre. Vad kan det vara? Kan det vara någon körtel som är svullen pga graviditeten?
Hon gör inget motstånd när vi ska känna på varken den eller magen.

Om de är en stor knöl på halsen så skulle jag misstänka att de är en canserknöl, eller en varböld. Hur känns den? Och hur stor är stor?
Qui dormit, non peccat
som en halv tumme typ den är rätt hård känns det som.Grejen är att hur kunde den bara ploppa upp sådär helt plöstligt från ingenstans?

Det kan även vara en svullen lymf, dem kan bli större vid vilken typ av infektion som helst. Kollade ni hanen innan ni satte ihop dem?
okej vi kollade hanen innan han hade inga knölar eller liknade. hur gör man om det är en svullen lymf? går det att behandla med antibiotika under en gravidiet
Borde man åka in dirket med henne eller kan man avakta tills söndag?

kummin har en cancerhämmande effekt så du vet! Kan ges i maten!
Mia//

#2 Oj de låter som den är rätt stor.. Kan hon andas obehindrat o så? De kan vara en lymf som niccis säger oxå=)
Men man ska väl inte behandla med antibiotika om honan är dräktig tror jag.
Qui dormit, non peccat

#3 tänkte mest på om han kan ha haft en infektion i snoppen. Hurvida man kan avvakta eller inte beror ju på vad det är för typ av knöl. Är det en lymf och honan inte orkar ta hand om den själv kan den bli så stor att den försämrar andningen och inte ger bebisarna fullgott med syre. Är det en svår infektion brukar dem absorbera fostren. Man kan ge vissa antibiotikum. Prata med din veterinär. Är det en abcsess sitter det på ett dumt ställe och bör spolas och tömmas snabbt…
Jag skulle inte vänta.
Har ringt och talat med vetrinären på roslagstull.Dom säger att man varken kan ge henne antibiotika söva och tydligen inte röntka för hon är gravid.Känns rätt så onödigt att åka in dit när jag inte har några pengar alls.Hur ska jag göra?
Ja hon kan andas hur bra som helst det är inget fel alls på henne. Kan vetrinären se om det är en abcess?

Angående antibiotika och dräktighet är det självklart en avvägning. Beror lite på hur illa det är och vem man vill offra. Mamman eller bebisarna. Det är ju inte det bästa att avla vidare på bebisarna om mamman har medicinerats under dräktighet eller laktation men som sagt… man får göra en avvägning

#9 Det är bara ljug på dem isåfall. Jag var inne på Roslagstull med en hona på 13 dräktighetsdygnet och tömde en abcsess. Dem ville söva henne men jag sa nej. Dem fick bara ge lokalbedövning. Dem kan provsticka en böld och se vad den innehåller.
okej hur lång tid det tills man får resultatet då om dom skulle provsticka bölden?

Kan du ta en bild och lägga upp? Sitter den på mitten, åt ena eller andra sidan? Är den hård, eller mjuk, går en att flytta. Sitter den vid käkbenet?
Provsticka kan veterinären göra när som helst.

Antingen en abcsess eller en lymf är min gissning. Vilket som så är det bäst att ta till veterinär för den är stor.
Om jag har förstått rätt så om det är en abcsess så tömmer man den och spolar rent? men hur gör man om det är en svullen lymf?

#17 antibiotika=)
Qui dormit, non peccat
okej men hur gör man med atibiotikan efter som är gravid kommer bebbarna inte dö då?
En fråga till bara vad kostar hela besökt ungefär dom till mig 550 kr för att dom skulle titta på henne men vad kostar en tömning eller antibotika ungefär så jag vet hur mycket pengar jag borde låna

brukar gå på runt 900 för besök och antibiotika på Roslagstull
sådär fick en tid på måndag morgon:)

Hur långt gången är hon?

Bra att du fått tid för det kan vara en svullen körtel.
Håller tummarna för mamma och bebisarna.
hon är inne i andra veckan

Andra veckan är mellan 8-13 dgr
. Hur många dagar har det gått sen parning? Vilket dräktighets dygn är hon inne på på måndag?