Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 433 ggr
Otaku
0

En fråga

Ja, nu är det så att jag äntligen ska bli råttmatte! :D Har snackat med Zickan och bokat två super söta pojkar. Men men, nu är det så att jag undrar en sak. När man kommit hem med råttorna/råttan, vad är det första man ska göra?
Man ska väl inte släppa in dem i buren direkt, för dem kan väl bli skygga då? Eller vad ska man egentligen göra?

Tacksam för svar :D

Mvh Vinetta

hus-musen
0

De är väl lite olika hur folk gör, jag föredrar att bekanta mig med en nykomling på en gång faktiskt.

Qui dormit, non peccat

Otaku
0

Okej, det var ungefär vad jag tänkte. Men vad ska man göra då? Bara gosa och så? :) Låta rådisarna lukta lite på en ?

Läste i en bok "Tamråttan" för flera år sen när jag blev sugen på råttor, där stod det att man skulle låta dem somna i ens famn. För det betyde att dem känner sig trygga.

Mvh Vinetta

Crispig
0

Själv släppte jag in mina i buren med tanken att de skulle kunna lugna ner sig osv, men nu när ni säger det så kanske det hade varit en bättre ide att ha dem att somna i ens famn… hm.

hus-musen
0

Ja de stämmer bra det! När en råtta somnar i ens famn så känner de sig trygga=) Du kan stoppa in dem i en tröja, eller i en handduk som du bär nära kroppen.På det viset lär de känna din lukt=) du kan oxå ge dem nått gott så de förknippar dig med mat och gos=)

Qui dormit, non peccat

Otaku
0

Okej, tack då vet jag! :P Gud, jag längtar! :D

Mvh Vinetta

Crispig
0

jo, jag bar ju mina två innanför tröjan mycket när jag fick dem… men bebisarna var ju inte så duktiga på att hålla sig… Resultatet: lortar i bhn.. Sedan dess var det alltid en handuk med i beräkningen.. :P

Otaku
0

#6 Hihi, bra att veta! Handukar ska finnas till hands :P :D

Mvh Vinetta

wintermynta
0

Jag ställer in transportburen med råttorna i det rum dom ska vara. SEn får dom sitta där en liten stund och ta in alla nya dofter. Sen stoppar jag in dom i buren och låter dom vara ett dygn så dom hinner acklimatisera sig.

Crispig
0

#8 ja det var väll ungifär den tanken som jag hade i början med, men jag ska nog prova att låta min nästa somna i min famn :)

Otaku
0

#8 Okej, det var en bra idé. Alltså, att låte dem vara i transportburen en stund så dem vänjer sig vil lukterna :)

Mvh Vinetta