En fråga
Ja, nu är det så att jag äntligen ska bli råttmatte! :D Har snackat med Zickan och bokat två super söta pojkar. Men men, nu är det så att jag undrar en sak. När man kommit hem med råttorna/råttan, vad är det första man ska göra?
Man ska väl inte släppa in dem i buren direkt, för dem kan väl bli skygga då? Eller vad ska man egentligen göra?
Tacksam för svar :D
Mvh Vinetta

De är väl lite olika hur folk gör, jag föredrar att bekanta mig med en nykomling på en gång faktiskt.
Qui dormit, non peccat

Okej, det var ungefär vad jag tänkte. Men vad ska man göra då? Bara gosa och så? :) Låta rådisarna lukta lite på en ?
Läste i en bok "Tamråttan" för flera år sen när jag blev sugen på råttor, där stod det att man skulle låta dem somna i ens famn. För det betyde att dem känner sig trygga.
Mvh Vinetta
Själv släppte jag in mina i buren med tanken att de skulle kunna lugna ner sig osv, men nu när ni säger det så kanske det hade varit en bättre ide att ha dem att somna i ens famn… hm.

Ja de stämmer bra det! När en råtta somnar i ens famn så känner de sig trygga=) Du kan stoppa in dem i en tröja, eller i en handduk som du bär nära kroppen.På det viset lär de känna din lukt=) du kan oxå ge dem nått gott så de förknippar dig med mat och gos=)
Qui dormit, non peccat

Okej, tack då vet jag! :P Gud, jag längtar! :D
Mvh Vinetta
jo, jag bar ju mina två innanför tröjan mycket när jag fick dem… men bebisarna var ju inte så duktiga på att hålla sig… Resultatet: lortar i bhn.. Sedan dess var det alltid en handuk med i beräkningen.. :P

#6 Hihi, bra att veta! Handukar ska finnas till hands :P :D
Mvh Vinetta

Jag ställer in transportburen med råttorna i det rum dom ska vara. SEn får dom sitta där en liten stund och ta in alla nya dofter. Sen stoppar jag in dom i buren och låter dom vara ett dygn så dom hinner acklimatisera sig.
#8 ja det var väll ungifär den tanken som jag hade i början med, men jag ska nog prova att låta min nästa somna i min famn :)

#8 Okej, det var en bra idé. Alltså, att låte dem vara i transportburen en stund så dem vänjer sig vil lukterna :)
Mvh Vinetta