Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1492 ggr
Theres
0

Burfråga

Funkar en sånhär bur till två råttjejer?
Just nu är det den största de har i djuraffären. De hade en större för en hundralapp till, men den har blivit såld ser det ut som, och den hade bara gallerbotten.

golf.ifokus.se

AnneN
0

Vad är det för mått?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Theres
0

Det är det jag inte har någon aning om… hoppades att nån hade sett en sådan bur innan och visste på ett ungefär =)
Men kan tänka mig att den är 45 djup, 70 bred och 60 hög kanske…

Men kom precis på att vi har fler djuraffärer i denna staden, så ska åka och kolla i en annan imon =)

golf.ifokus.se

Love-
0

tyckte den såg lite liten ut enligt mig

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

teachingbirds
0

Jag har en med de måtten du skrev, och det tycker jag funkar ett tag iaf. Jag har planer på att skaffa en större bur om ett tag, men det här var den billigaste jag fick tag på just nu.

Theres
0

Jag hade tänkt mig en större bur till sommarstugan, alternativt bygga en själv…
Men där de är du kan jag ha en bur som är max 60 djup, 60 hög och 120 lång.
Så frågan är om jag ska köpa en bur att ha där de är nu + en till sommarstugan, eller om det räcker med en 60 x 70 x 45.
Eller om jag bara ska satsa på en stor till sommaren och låta de ha det som de har det nu, dvs dunabur nattetid och ihopbyggd gallerbur dagtid.

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

den affären vid öb behöver du nog inte göra dej besvär med att åka till. de har nästan inga burar alls där…

hus-musen
0

ja en där buren är bättre än det du har nu iaf, där burarna inte ens är lagliga. så köp den nya, eller kolla på blocket efter en billigare=)

Qui dormit, non peccat

Theres
0

#6 Iofs inte, men alltid kul att kolla… och på dendär hund och häst affären eller vad det är lär de knappast ha några burar heller.
Du har ingen gammal bur till övers? ;)

#7 Har hittat en på blocket för 700, men den får inte plats, så det skulle bli en sommarbur i sånna fall. Jag är inte så rik heller så jag har inte råd att köpa två burar för 700 :S

Undrar om man kan få en gammal voljär av någon djuraffär till en billig peng =)

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#8 du får väl ta o möblera om=) Vet precis hur de är med att ha det pyttelitet, bor i en lägenhet på 25 kvadrat med min kille, de finns inte mycket plats direkt.. Ett tips är att hitta en billig voljär o ställa i nått hörn!

Sen så är det ju inte sommar just nu direkt, så om du sparar pengar så har du råd att köpa en till bur till sommaren! En mindre bur går ju bra på sommaren om de bara är en kortare tidsperiod=)

Vissa djuraffärer säljer ut sina använda burar billigare=) Eller sånna som stått i källaren länge=)

Qui dormit, non peccat

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Det går inte. jag bor i villa, men får inte ha dem inne (jaja, jag har dem inne dagtid, men när jag tar ut dem på natten så måste jag städa buren på en gång med massa ajax… alla klagar på lukten).

Ska fråga Nybro Zoo hur stor den största buren de har är. men som sagt, den får inte plats här i…

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

tyvär har jag inta extaburar utom en stor duna som bara används ibland. Jag har tre st som används just nu. Men håll koll på blocket och tradera, jag köpte en billig i somras på eniros köp o sälj sida…

hus-musen
0

#10 Blä för ajax! Det stinker mer än vad en ostädad råttbur nånsin kan göra! O ajax är extremt allergiframkallande..

Vilket släpande du måste göra! Men har inte du ett eget rum? om du har bra luftcirkulation och torkar av buren varje dag så kan de ju inte lukta särskilt mycket.. O din familj kan ju helt enkelt hålla sig ifrån ditt rum då=) Vad har du för bottenmaterial?

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

investera i en luftrenare så kandu ju ha dom inne sen…

Theres
0

#12 Tycker det luktar gott med citrondoft =)

Jadu, de klagar om jag har haft råttorna inne i 20 minuter, men jag säger att jag städar senare, vilket jag också gör. Sen klagar de på att det luktar råtta i badrummet när jag har städat där (vilket jag inte kan förstå, för när jag har städat där luktar det faktiskt behagligt i badrummet, annars luktar det bara avlopp (har något fel i rörsystemen så det verkligen stinker avlopp där inne)) men bara för de VET att jag har ett djur inne så klagar de EXAKT hela tiden.
Och visst kan de hålla sig ifrån mitt rum, men har jag en råtta här inne så klagar de om det i andra sidan huset… + att jag har datorn i mitt rum så det är ett jäkla rännande in hit hela tiden.
Har inte råd att flytta heller, och ingen lust heller. Jag trivs i mitt rum och det är ett väldigt bra område för illrarna här.

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#14 Haha vilken tur för dig=) Sj får jag en astmaattack bara jag känner doften av ajax!

Usch vilket krångel.. Känner igen det där, de ska gnällas bara för gnällandets skull liksom.. Men om du smyger in råttorna, skulle nån märka nått då?

Har du datorn i ditt rum? Är det din egen eller är det familjens? Är det din egen så kan väl de andra köpa en egen då om de ska vara så tokomöjligt att ha råttor inne=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

det låter som våra grannar, de e ormrädda och säger att det luktar orm i trappen. För er som inte vet så är ormar luktlösa, måste vara det för att inte bytet ska upptäcka dom. Enda det luktar e när de bajsar och det sker ungerfär en gång varannan vecka.

hus-musen
0

#16 Haha vilka idioter det finns!

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

tycker det är jätte tråkigt att du måste hålla djuren utomhus, känns inte just att tvinga in dom i en liten bod bara för att familjen e överkänslig.

Theres
0

#15 De skulle inte märka något förrän de kom in i mitt rum och skulle låna datorn… efter det skulle det bli en evig klagan ;) Det är mammas dator, fast mest jag och syrran som använder den, mest jag faktiskt, det är min fast mamma har köpt den ;) Syrran klagar dock inte på råttorna, men de kan ju inte låta bli och komma in och tycka att de är söta osv… och sen tycka att de luktar.

#16 Jag hade en orm på mig en gång som måste kissat eller något, för det blev lite kladdigt och luktade lite surt på något sätt… eller sliskigt =)

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

rädda ormar kan tömma tarmen på en om man tar i den, vanligast att snokar gör så. Och det luktar förjävligt rent ut sagt, i flera dar om du får det på huden.

Theres
0

Jag har varit i djuraffären och mätt den vita buren nu och den är som drygt 2,5 sånnahär (den vita utan extragallret på).

golf.ifokus.se

hus-musen
0

är det inte bättre om du skriver måtten? jag ser inte mycket på bilden..

Qui dormit, non peccat

Theres
0

80 lång, 45 djup och 50 hög

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#23 ja de är väl ett skapligt mått, även om jag tycker att buren gärna får vara högre=) men den är ju laglig=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

ska du ha den buren i din bod då eller?

Theres
0

#24 Ja, jag hade velat ha den 10 cm högre iallafall. Då kan de bo i den hela tiden. Köper jag en som är ännu högre får det bli deras sommarbur/då och då bur.

Bod? :P
Det är en spacialbygg bur till råttburar som är isolerad och har bra lufttillförsel och värmefläkt =)
Hade jag inte haft dem där så hade jag köpt en som var minst metern hög.

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

du får bygga ut så du får plats med en foljär där i :P

Theres
0

Kan ju isolera garaget och ha en där i :P Eller ha dem i den 80 x 45 x 50 buren när det är minusgrader i den isolerade, och i en voljär i garaget när det är varmare :P

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

ja råttor gillar ju ombyte, men bodde inte illrarna i garaget? kanske kan bli lite för spännande för råttorna. och efter en vecka kommer du garanterat ha manx råttor Förvånad

Theres
0

Illrarna har ett eget hus =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Såhär bor de =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Så vad tror ni? Är det nån idé att köpa en halvstor bur, eller ska man vänta på att den perfekta dyker upp?

golf.ifokus.se

Theres
0

Är den klättervänlig trots att gallret går neråt?

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#33 ja de kan klättra utan problem=)

Qui dormit, non peccat

Theres
0

Jag är bara rädd för att de ska äta upp bottnen till en ny bur om jag köper det (dåliga erfarenheter)…

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#35 om de börjar gnaga, stryk ut ett tunt lager diskmedel där de biter.. de kommer att skrämma bort dem! eller nått annat äckligt som ättika kanske? diskmedlet är inte farligt, de får inte i sig särskilt mycket!

Qui dormit, non peccat

Theres
0

Jag köpte en sån bur idag =) Den är faktiskt 10 cm längre och 20 cm högre än den de bor i nu så det blir rätt stor skillnad =)

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#37 Va bra=) Skönt med lite mera utrymme ut bebbarnaSkrattande

Qui dormit, non peccat

Theres
0

*dubbelt*

golf.ifokus.se

Theres
0

Enda proplemet är när man ska lyfta den och ta in den i badkaret och städa… den är ju alldeles för stor för det :P

golf.ifokus.se

Rafflan
0

Haha synd att jag inte läste denna tidigare då jag har en fin bur till salu XD

Theres
0

#41 Men du bor ju 42 mil ifrån mig :P

golf.ifokus.se

Theres
0

Här är den

golf.ifokus.se

Theres
0

Annan vinkel

Jag ska göra en taklucka på den i helgen… jättejobbigt utan taklucka när man är van vid det :S

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

vart har du hittat sånna rör som passar råttor. bara sett pyttesmå hamsterrör om de inte e de stora grå som många har.

hus-musen
0

#45 på de flesta djuraffärer under illertillbehör finns dem=)

Qui dormit, non peccat

Theres
0

#45 De ingick i buren =)

golf.ifokus.se

Rafflan
0

fin bur :D