Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 764 ggr
Liseeen
0

Ögonproblem?

Jag har 2 honråttor och idag när jag satt och mös med dom såg jag att den lite äldre råttan (kajsa anka) är blodig under ögat , nästan i ögongropen. Är det ett ögonproblem då hon ofta är på och ska klia på det ? =\ min andra hona (mimmi pigg) har jag inte hittat något fel på och jag undrar om det kan vara hon som bitit kajsa där om det inte är ett ögonproblem , vad ska jag göra för att hjälpa henne?

dom busar ganska ofta (mimmi är på kajsa och biter sig fast men kajsa gör inget motstånd) är det så att kajsa visar att hon inte vill eller att hon är underlägsen?

om det är ett ögonproblem kajsa har, måste jag separera dom så att det inte sprids ? jag har en sjukbur som hon skulle kunna vara i men hon verkar inte alls vara trött. hon är lika pigg som vanligt.

jag har förskt att ta kort på det men ho vill inte vara still så jag har ingen bild på det :\

Liseeen
0

PuttOskyldig

Emma87
0

Råttors tårvätska blir röd när den kommer i kontakt med luft. Är du säker på att det är blod eller kan det vara tårvätska pga förkylning eller nåt sånt?

Liseeen
0

#2 det skulle kunna vara tårvätska eftersom hon ganska precis blev frisk från sin förkylning. men är det lika med snor? det blir också rött har jag sett. men kajsa har ofta sår i ansiktet (troligen från att dom busar) men det är inget farligt?

Absinthe
0

Det är troligtvis tårvätska som är rött.
Hur gammal är råttan och är det nyligen, har du sett detta innan?

Tårvätskan kan finnas om de fått drag och är förkylda, är det mycket och långvarit så bör man gå till veterinär och få medicin då detta kan vara ett tecken på nåt allvarligare om det inte försvinner, tex lunginflammation, hjärnhinneinflammation osv. Säger inte det för att skrämmas utan att du kanske ska ha uppsikt, se till att råttorna inte står för nära fönster och ställen där det kan bli drag, kan vara envanlig förkylning och en vanlig huskur kan hjälpa.
Rooiboste med vitlök, honungsvatten, kan jang funkar också och är ren naturprodukt som man kan hitta bland hälsokosten i en affär. Försvinner det inte och allmäntillståndet försämras kanske du bör gå till veterinär. Men avvakta några dagar, blir det mer och hon blir sämre så krävs nog lite medicinsk hjälp så hon kryar på sig.. =)

Hur är råttan annars, pigg och alert eller har hon blivit slöare på sista tiden? Äter och dricker som hon ska?

Absinthe
0

Oj har hon sår i ansiktet,har hon det även runt nacken och halsen? Då kanske du ska kolla upp hos veterinär att det inte är skabb..

Absinthe
0

Skabb är väldigt vanligt och bästa mot skabb är stronghold som man sätter i nacken.. *glömde skriva det*

Liseeen
0

#4 Hon är lika pigg som förut och äter normalt vad jag har sett (hon äter både färskt och torrt) dricker gör hon också normalt. alltså hon är helt normal när det gäller ätandet och drickandet. Men hon har alltid varit en lite slöare råtta så hon är inte öerpigg som min andra utan ganska trött av sig. det var nog ett av skälen till att jag ville ha henne :P. Men hon har ofta snor runt näsan och u runt ögonen och nu har hon nyst 4 gånger på 10 min *nervös* .  Hon sover annars ganska mycet annars bygger hon på sitt bo om hon inte är ute med mig förstås. men ja jag tror hon har börjat sova mer på sista tiden. ska jag gå till vetrinär?

jag brukar gå ut med min grannes hundar och träna agillity med dom och hon är en veterinär och jag skulle kunna ta kajsa till henne om det behövs. Men vad är det för rooibos te ? går "lipton, afrikan rooibos" te bra? ska man lägga i en vitlöksklyfta i teet när hon ska dricka det? ska det vara varmt eller kallt? jag är jätte orolig för henne.

Liseeen
0

#6 Hon har inga sår i nacken eler nån annanstans men dom busar ganska hårdhänt och rivs på varandra så det har kommit nått sår men inte så ofta men det kommer då och då men det är rivsår vad jag kan se (streck). men jag ska kolla upp det där med skabb (: tack för tipset

Absinthe
0

Har hon varit förkyld så finns det risk att det är därför hennes öga rinner.
Du brygger teet i en kastrull och låt vitlöksklyftan vara med från början, sen låter du det svalna du kan ta bort vitlöksklyftan när du ger henne det, låt teet vara ljummet. Vet inte hur många olika sorters rooibos te det finns, men jag tror det ska gå bra.
Hur låter det från hennes lungor, hon rosslar inte och "hostar" ? Du kan ju fråga veterinären om hon kan kika på råttan. Hon kanske behöver antibiotika för att bli frisk nämligen. Men håll koll en eller två dagar till, blir det inte bättre så skulle jag ta och få medicin så hon blev bra.
Lycka till och ska hålla tummarna för att hon blir bra! =)

Liseeen
0

#9 tack :) nej hon rosslar inte något vad jag har hört men hon nosar mycket på saker och det låter ganska mycket när hon nosar men det är kanske normalt? det låter från båda två så :P  ja det ska jag göra. jag hoppas också att hon blir bra , hon är inte så gammal ungifär 1 år och 4 månader.

Liseeen
0

Nu fortsätter jag här för jag har märkt att hon sover mer än vanligt och hon har "påsar" under ögonen men dom e små men det märks och sen är hon snorig runt näsan och i ena ögongropen.. :( ska jag fortfarande avvakta? när går gränsen för att hon ska till veterinär?

hus-musen
0

#11 Om du ser att hon inte mår bra och vanlig hemmabehandling inte tar så åk till veterinären. Jag tycker du ska ta henne dit iaf,

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#12 okej men hon har vikt 379g är det för mycket eller för litet för en råtta med lagom hull ?

Itchy
0

det är bra vikt

You can't spell Bitchy without Itchy

Liseeen
0

borde jag separera mina 2 råttor så inte mimmi blir sjuk eller ska jag låta dom gå tillsammans? jag har kollat allting på kajsa för att se om hon skulle kunna ha tumör osv (andra sjukdommar) men jag har inte hittat nått förutom dom här sakerna jag skrivit men hur ska andningen låta ?

Liseeen
0

putt Oskyldig

silverorm
0

#15 En råttas andning ska inte låta. Låt dem sitta tillsammans, de kan bli stressade av att säras o då bli sjukare. Ring en vet för råd och bokning, det behöver inte kosta så mycket. Lycka till!

Liseeen
0

#17 tack :) har pratat med veterinär och hon säger att det är en vanlig förkylning så hon gav mig rådet med rooibos te med en vitlöksklyfta i och hon är på bättringsvägen (mycket piggare) :)

silverorm
0

#18 Vad roligt att höra (läsaFlört)! Glad