Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1962 ggr
Liseeen
0

Stressade råttor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två råttor som är från djuraffärer. Mimmi är från zoo butiken i krylbo och kajsa från en lite mer seriös djuraffär då dom avlade på snälla råttor med bra bakgrund då dom födde upp dom själva och tog hand om dom (: om jag skulle säga som jag tycker va dom inte lika seriösa med stamtavla och så som en uppfödare är men dom var seriösa för att vara en djuraffär (:

Men nu är det så att mimmi är jätte osäker när det gäller människor och mig när jag vill klappa henne i buren osv. hon vill inte att man tar på henne och hon reagerar jätte starkt på ljud. hon hoppar till för plötsliga ljud och rörelser även om det inte låter högt eller att det är stora rörelser :\ är det något fel med mimmi eller gör jag nått fel? hur kan jag få henne mindre stressad?

Kajsa är däremot en mycket lugn och välhanterad råtta sen djuraffären men hon har blivit osäker på mig hon med ,särskilt om jag kommer in med handen i buren , hon naffsar alltid på min hand (det gör mimmi också) men inte alls hårt utan bara som att prova om jag duger eller hur jag ska säga , går det att avvänja kajsa och mimmi med det här? kajsa är ändå ganska gammal (1 år och 4 månader) och mimmi vet jag inte exakta åldern på men 2 månader kanske? eller vad tror ni ? (jag laddar upp en bild på henne. :)  tacksam för svar (:

Liseeen
0
Liseeen
0
hus-musen
0

Råttor ska inte nafsa alls! Vissa gör det när de är småbebbar, men då säger man nej tydligt eller blåser på dem. Det är inget bra beteende alls.

Den lilla kan du nog ganska lätt få bort beteendet om du gör som jag skrev ovan. Gör likadant på den stora oxå.

Om den lilla verkar vara stressad så kanske de är för att hon inte känner dig så bra.. Prova o sätt dig med henne ensam o låt henne undersöka dig ordentligt, klappa henne och ge henne godsaker så hon ser att dina händer inte är farliga. Det kan ta ett par veckor innan hon har fullt förtroende för dig så stressa inte.

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#3 Tack (: men tror du att hon är 2 månader? jag har ingen aning alls eftersom min morfar köpte henne till mig när den äldre råttans sällskap dog :\

hus-musen
0

#4 Oj vilken svår fråga! Hur mycket väger hon? Hon ser ung ut på bilden, men det är jättesvårt att avgöra en råttas ålder bara sådär utan att träffa den o se hur den beteer sig osv.

Men om du kikar på grodans viktkurva så ser du ju hur mycket hon bör väga så kan du kanske räkna ut en ungefärlig ålder. Men eftersom det är en zooråtta så finns de inget som säger att den stämmer eftersom hon kan vara äldre men väga på tok för lite pga undernärdhet osv

Grodans viktkurva

Normal viktkurva för ungar är:
födselvikt = 2-5 gram
1 vecka = ca 10 gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60 gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram

2 mån 150-200 g

här skiljer det sig från linjer till linjer hur mycket och hur fort de växer
3 - 4 mån 200 - 350 g

honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nåt

hanar 5-7 mån 350 - 500 g
hanar 8-12 mån 500 - 800 g

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#5 jag har inte vägt henne nyligen eftersom jag knappt får tag i henne men jag ska försöka få henne att sitta still på vågen så kan jag skriva det här sen (hur mycket hon väger) tack för hjälpen (:

Liseeen
0

#5 hon väger 211g just nu :)

Tusss
0

Jag måste säga emot lite här, för alla mina råttor "smakar" på mig, att de lägger tänderna emot och kollar ifall jag är ätbar. UTAN att göra mig illa, tycker inte att det är något bekymmer, men dina kanske rent av biter?

en av mina töser, lillan var ganska stressad i början också, men när hon såg att ingen annan var "hoppig" så lugnade hon till sist ner sig.. plus att jag själv försökte att inte göra plötsliga ljud, spela för hög musik eller röra mig hastigt kring buren. Så det är väl de tips jag kan ge, att helt enkelt ge henne lite lugn och ro och vara lite "långsam" runt i kring henne :) annars håller jag med hus-musen :)

Liseeen
0

#8 okej (: Nej dom biter inte men dom naffsar (lägger tänderna imot) men om dom blir stressade alltså om jag kommer in med handen för att klappa dom biter dom lite hårdare för att säga emot. tror jag :P

ja jag försöker att ha lågt ljud på musiken osv men hon ger sig själv inte en lugn stund :\

Tusss
0

ja, i såna fall tycker jag personligen inte att det är något problem, jag tycker bara det är kul ;)

Att de säger ifrån är ju inte så konstigt, men det är iaf. bra att de inet "hugger" utan "biter" i stället, om du förstår skillnaden?

Ja, trodde inte heller att min tös skulle lära sig att slappna av, men så en dag så kunde jag öppna buren och peta flera ggr på henne när hon sov utan att hon vaknade! :) Det kommer ska du se :) Hon är ju liten än så länge

Liseeen
0

#10 ja det är skönt att hon inte hugger då min ena katt gör det ^^ hehe lite skillnad på djur men jag förstår skillnaden :P

ja jag hoppas det kommer för jag är rädd att hon blir så strässad att hon inte kan göra nått annat än att vara på sin vakt.

hus-musen
0

#8 Man måste skilja på saker o ting. För mig finns det 4 saker en råtta kan göra med tänderna.

1. Hugga- hårt bett vilket innebär att man börjar blöda. Inte ett bra beteende.

2. Nafsa- ett lite lösare bett, inget blod, men det gör ont. Mera en varning liksom. Gillar inte det beteendet, men jag skulle nästan kunna acceptera det från ett sjukt djur, okänt djur som jag sticker ner handen i dess revir eller en mamma med ungar. Men det är inte bra.

3. Sen har vi det "bett" som mina pojkar kan göra ibland. De tar tex fingret i munnen o dregglar o ska småtugga på det, ungefär som när en tandlös människobäbis tror ens fingrar är en tutte! Det känns inte som ett bett, o de gör inte ont.

4. Sen kan de putsa oxå, som ett välkommnande i flocken. Det ska inte göra ont alls, putsar en råtta för hårt så kan den ha dominansproblem.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#7 om hon väger 211 gram så skulle jag gissa på att hon är 3-4 månader ungefär!=)

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#13 så det är en bra vikt för henne ? =)

hus-musen
0

#14 Jadu, de beror ju på hur gammal hon är. Hon kan ju vara väldigt liten och äldre än vad hon ser ut! Men håll koll på henne, inom 1-2 månader så borde hon ha gått upp till 300 gram iafGlad Om hon är 3 månader så är 211 en bra vikt. Är hon 4 månader så är 211 gram lite för lite. Tycker jag iaf=)

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#15 jag ska hålla koll ,  så om en månad runt 250g ? =) vad skulle du rekomendera för nått att ge henne att äta ? =) just nu får dom grönsaker frukt bröd skorpor sen müsli blandning(: nätt man kan till lägga? =P

hus-musen
0

#16 ja om en månad borde hon väga minst 250 gram=)

Jag har alltid Torrfoder framme dygnet runt, det består av musli med de fyra sädesslagen och majs, samt solrosfrön o lite annat beroende på vad jag har hemma! Skorpor tycker jag innehåller lite för mycket socker faktikst, de är mera godis.

Nått du kan tillägga är fisk och kött! Protein är viktigt då råttor är omnivorer. De ska ha kött minst två gånger i veckan iaf. Mina älskar fisk, jag brukar fuska o köpa en barnmatsburk för barn 8 månader, med torsk i tex dillsås, i den är det små tuggbitar=) Jag gillar nämligen inte fisk.. I deras mat kan du oxå ha lite olivolja eller en klick osaltat smör utrört.=)

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#17 okej (: tack för tipset :D