S.k. problemråtta köpes.
Jag har stor vana vid vad många kallar problemråttor och fått erfarenheten att det oftast finns någon anledning till att de har blivit s.k. problemråttor. Och jag vet också att många hänvisar till att avliva dessa råttor, men jag skulle gärna köpa dom om det är någon som har just problemråttor som de tänker avliva.
Bra intiativ! Hoppas alla stackars råttor där ute hittar till dig innan de blir avlivade!

Tack, jag står nu tyvärr helt utan råttor då min älskade kille helt lugnt somnade in i vad jag tror sömnen i måndag (det såg ut så då han låg fint ihop rullad, så nu vill jag gärna ha problemråttor då jag tycker det är lite roligare för då får jag arbeta mer med dom om jag säger så. Jag ska även ta och sätta upp lappar och prata med råtthjälpen så får jag se om jag får något svar.
#2 säg till hos veterinärer och djuraffärer! De får säkert samtal från folk om vad de ska göra med sina råttor!

Tack för tipset! :)

jag kan eventuellt ha en problemråtta du kan få ta över…
men än så länge är det oklart om vi ska behålla henne och jobba med henne eller ej…
men jag kan ju höra av mej om det blir att vi ska göra oss av med henne
You can't spell Bitchy without Itchy

#5 Visst. Inga problem. Jag saknar ljudet av när råttor äter till max, men visst jag vet också att jag kan få vänta ett tag nu när jag vill rikta in mej på att rädda råttor.

det finns nu en bild på henne i mitt fotoalbum ^^
You can't spell Bitchy without Itchy
Hör av er till Råtthjälpen… De behöver alltid hjälp. Ni kanske kan bli jourhem?
Finns flera råttor här som är aggresiva och bits. En i örebro som inte funkar med andra råttor, lite kaxig mot handen så han lär bita till snart. Även en annan kompis med en hane som hugger burkompisen och händer.
Kan säkert ruska fram fler om du hittar transport ifrån sthlm eller västmanland.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag har två hanar för omplacering.

Jag har två honor som föddes 1/11 som bits och så.. Jag finns i karlstad
Då tänker jag vara lite "elak" och länka till en tråd på UM.
Med tanke på vad TS skriver där så skulle jag personligen aldrig lämna någon råtta till henne - speciellt inte råttor som redan har problem.
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=189486&page=2
Ska väl nämnas dock att flera inlägg är borta, och hon har även visat sitt rätta jag i pm vilket inte är mycket att hurra för.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Instämmer med #12

#12 Du vet inte ett skit om mej och min djurkunskap!

hmm nee de verkar ju inte så bra..
Qui dormit, non peccat
#14 Det skulle ju inte kännas bra att lämna till dig om det finns risk att dom får leva som ensamråttor.
#14: Inte? Jag tycker du visade din "kunskap" ganska bra i våra gamla diskussioner på UM och i pm där.
Såg för övrigt att jag har kvar kopia på gamla diskussionen utan rensning samt pm. Är det av intresse för någon som kanske är tveksam och funderar på saken eller nåt så är det bara att hojta till så kan jag skicka över de.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Men jag har kunskapen, de s.k. bitråttor jag haft har slutat och blivit de mysigaste råttor man kan tänka sej, men vill ni hellre avliva dom så visst gärna för mej, men då kan jag inte kalla det något vidare. Då är ni ju lika hemska som mej (som gulazebra vill ha det till att jag är).
att avliva en råtta som inte mår bra istället för att glatt tvinga dem till ett solitärt liv är ju inte ens jämförbart.

kan erkänna att jag hellre avlivar än låter nån av mina råttor sitta som ensamråttor.
Qui dormit, non peccat
#18 Om jag hade haft en problemråtta så skulle det kännas 100 gånger bättre att ha kvar den själv där den får vara med massa råttkompisar och mindre kontakt med människor än att den endast får sällskap av en människa.

#19 Men då kan ni ju älska råttorna direkt om ni så lätt kan överväga avlivining, då som sagt är ni ju lika hemska som gulazebra vill säga att jag är. Det är ju inte svårare än så!
Men det är lugnt vill ingen här ge sina råttor en chans till så har jag redan fått erbjudande att hjälpa andra!
#22 En chans att bli ensam men sluta bitas? Då tror jag nog dom flesta vill ha kvar sin bitiga råtta bara den får sällskap av andra råttor.
det är ju det vi gör, vi älskar råttorna så till den grad att vi struntar i hur smärtsamt det blir att avliva en älskad råtta. Det är djurens behov som går förts, det måste det alltid göra. Och är djuret sjukt så ska man åtgärda det. I endel lägen är avlivning en åtgärd.
Man kan inte behålla en gammal bensvag hund som man får bara fram och tillbaka bara för att den inte kan gå själv. Det är egoistiskt att inte se att djuret lider och behöver få somna in. Detta är samma sak. och det är du som bär omkring hunden…
#18: Jag måste bara få berömma dig här. Du är jätteduktig på att tolka in mängder av saker man aldrig skrivit. Som det där med avlivning.
Ja, jag är ironisk.
Personligen förstår jag inte hur du kan anse dig vara så kunnig när du tom förespråkar att alla råttor ska miljötränas, tom de som får riktig panik och dödsskräck av att en människa kommer lite för nära buren, medan du påstår att det är djurplågeri att låta ordentligt människorädda råttor leva sitt liv med flocken utan människokontakt.
Menmen.

#22 Om en råtta går bra i flock men inte tycker om människor så är det bättre om den får stanna i flocken. Råttan mår sämre av att sitta ensam. Och det är av kärlek jag sätter djurets bästa före mitt eget.
Qui dormit, non peccat
#22: Förutsatt att råttan har problem när det gäller sällskap med människor och inte när det gäller med sällskap med andra råttor bryter man mot lagen om man håller dem ensamma. Skulle också påstå att råttor är lyckligare om de har sällskap av andra råttor än sällskap av bara en människa så att hålla problemråttor i flock är hundra gånger bättre än att sälja dem till ett liv i ensamhet. Finns inte möjlighet att behålla dem är det snällare att de får somna in, döda råttor lider inte men det gör råttor som tvingas vara alldeles ensamma utan någon artfrände. Det handlar om att sätta råttans bästa före sina egna känslor och behov.

#25 Men då kan jag ju säga exakt det samma till dej, alla råttor klarar inte av att vara i flock. Jag har haft råttor som varit på väg att ta död på sin kompis som därav inte klarar av att vara med någon annan än sej själv och människor! Ni säger ju att alla råttor ska ha kompisar och sen vet jag inte hur många gånger jag har läst att råttor ska ha männskligkontakt, men tydligen nu gäller det bara det ena för er, men skit samma. Jag har redan kontakter och du kan ju lägga av att vara på mej till max jämt!
Dessutom är de inläggen på UM över 1 år gamla! Du kanske inte vet hur mycket man kan lära sej om saker och ting på ett år?

Personliga dispyter får ni ta via pm. Sköter ni inte er så läser jag tråden och dom som är berörda får en tillsägelse
//sajtvärden

#29 Du får gärna låsa denna tråden för min del, men då kommer jag till slut att starta en ny, men denna är ändå så nerskitat av gulazebra så det är lugnt att låsa den för min del.
#28: Om du läser djurskyddslagen så står det att man ska ha minst två råttor "om inte särskilda skäl förekommer". Till särskilda skäl räknas agressivitet mot andra råttor och det är ingen här som säger att agressiva/dominanta råttor ska hållas i flock. Men om du tar en s.k. "problemråtta" som är rädd/agressiv mot människor men trivs med andra råttor och tvingar denna att sitta ensam med bara mänskligt sällskap så är det djurplågeri. En sån råtta mår bättre av minimal människokontakt med råttkompisar än inga råttkompisar alls, däremot ska sociala stabila råttor ha daglig kontakt med människor men det skulle jag inte kalla problemråttor.
#28: Jag vet att alla råttor inte klarar flockliv. Har haft såna själv, bland annat om hitteråttan och honan jag passade åt en kompis om som jag berättat om för dig. Jag har öht inte kommenterat något om ensamråttor nu så jag förstår faktiskt inte varför du drar upp det.
Det spelar ingen roll att de är 1 år gamla, du har uppenbarligen samma attityd som då.
#30 Tycker dom flesta som tagit upp det har skrivit väldigt tydligt ATT råttor som är aggresiva mot andra råttor och inte klarar av att leva tillsammans med andra är ett undantag. Det tror jag nog att alla är överens om också även om det inte är allt för vanligt att en råtta inte går ihop med några andra råttor.
Måste också tillägga att det inte är någon som skrivit att dom inte behöver mänsklig kontakt, dom flesta har bara påpekat att det är viktigare att dom har kontakt med en av samma art istället för endast en människa.
Dessutom är de inläggen på UM över 1 år gamla! Du kanske inte vet hur mycket man kan lära sej om saker och ting på ett år? Du verkar ju ändå ha samma åsikter nu?

Men jag har inte sagt att jag skulle hålla en råtta som klarar att vara i flock ensam! Men det är när de varit aggresiva m.m. mot andra råttor som jag då inte vill ha dom ihop med andra råttor vilket jag själv tyckte var självklart. Men efter att det blev slut diskuterat på UM så hittade jag jag två råttor jag ville ha och satte ihop med de två jag hade (det har inget med vad gulazebra sa till mej utan att jag insåg att jag inte kunde vara utan råttor).

Tråden låses pga av två orsaker.
1 Ni fick en tillsägelse att sköta er och ändå tjafsar ni.
2 TS har begärt det.
Ni som brytit mot skrivreglerna kommer få en tillsägelse och tråden kommer rensas.
//sajtvärden.