bebisar
jag skulle såå gärna vilja ta en kull på nån av mina tåttisar .. Men samtidigt vet jag att jag har ingen aning om deras bakrund och då skulle väll ingen vilja låna en hane åt mig .. hur ska jag göra ? Det e värkligen en dröm för mig att få bebisar. Skulle göra allt för dom små liven
Jag vet känslan, jag hade den också… Men från det att jag ville ha bebisar tills dess att jag faktiskt tog en kull tog det 1.5 år.
Jag vet att dina råttor är dom underbaraste i världen just nu men mitt råd är att om du vill avla i framtiden så ska du ta kontakt med en mentor som kan hjälpa dig hitta bra avelsdjur och som hjälper dig om det blir eventuella fel vid förlossningen.
Ta det lugnt, det kommer inte att ta slut råttor och du kommer att få din kull förr eller senare.
Att ta kullar kostar både tid och pengar.
Du måste köpa in flera olika råttor för att sedan utvärdera dom om dom ens är avelsmaterial.
Så mitt tips till dig nu.
Köp några hanar med känd bakgrund av en bra och seriös uppfödare. Berätta vad du vill ha dom till och be om hjälp, fråga, far till uppfödaren när denna har kull och se hur det är.
Börja på rätt sätt. Att bara kasta sig in i detta är inte att föredra eftersom det är liv det handlar om. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Okej tack för dit svar :), Jag hade först bara tänkt låna en hane och ta kull för ev senare köp av hane . Jag ska verkligen läsa på och tänka igenom detta mycket noga :)
Okej tack för dit svar :), Jag hade först bara tänkt låna en hane och ta kull för ev senare köp av hane . Jag ska verkligen läsa på och tänka igenom detta mycket noga :)
Att låna en hane är ju inte alltid säkert det heller… om du äger hanen själv så har du ju full koll på hans hälsa och temperament :) Något som man lätt kan ljuga om om man anser att ens hane är underbarast i världen och snällaste råttan någonsin även om han bitit då och då..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Joo det förståss :/ hade ju tänkt att i sånna fall låna från seriös uppfödare
Om man ska låna av en seriös uppfödare så ska man veta att denna verkligen är det… far och hälsa på flera stycken, jämför. Ta den bästa och samarbeta med denna
Jag vill liksom inte köpa in massa hanar och sen visar de sig att avel inte var något för mig
Jamen då låter du bara bli :) Hanar är otroligt mysiga som individer också :D

Elin, är det att du vill ha en kull eller just ta en kull på dina honor? 
#9 jag vill ta en kull på dom