Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 345 ggr
linaajonsson
0

Ny hane, karantän?

Heej!

Jag ska få låna en hane som sällskap till min Milo.. Har då lite frågar angående karantän och ihopsättning.. Ska hanen sitta i nån slags karantän isåfall hur länge? Bör hanen vänja sig vid mig innan jag låter Milo och han träffas? Hur stor är chansen att de kommer börja bråka? Milo blir 2 år och den här hanen blir 1 år..

Jag tar tacksamt emot allas erfarenheter om detta..

hus-musen
0

Om du bara har en ensam råtta så tycker jag att du ska sätta ihop dem på en gång utan karantän. Känns dumt att båda ska sitta ensamma i 6 veckor!

Men den andra hanen bör vänja sig vid dig innan du sätter ihop dem så han oxå vet att du är den trygga punkten.

Om de kommer att bråka eller inte är svårt att svara på, de beror mycket på hur länge de suttit ensamma tidigare och hur pass dominanta de är. Har ju aldrig träffat nån av dem så jag vet inte. Men låt dem träffas på en neutral plats där ingen av dem varit tidigare ett par gånger så ser du ju hur de går. ett tipps är att ha rejäla handskar eller nått om de skulle gå illa de första gångerna. Hanar kan bitas ordentligt! Sen om de går bra så städa buren mycket noggrannt så alla tidigare revirmarkerinar o dofter försvinner!

Qui dormit, non peccat

linaajonsson
0

Oj är karantän tiden så länge..  Ska jag vänta nån/några dagar så att den vänjer sig lite vid mig och låta dem  träffas ute på neutrala platser?

Milo har varit själv sedan den 12/1, då jag fick avliva hans bror. De har bott ihop hela livet och han var den mindre dominata av dem. Den andra hanen bor ihop med andra hanar både ungar och äldre. Och hanen jag ska låna "räddar" jag ifrån att bli avlivad då den hade varit opålitlig i den förra ägarens hem, vet tyvärr inte vad han hade gjort men jag tänkte ge det ett försök..