Hon högg!
Jag skulle bara sticka in fingret å hälsa på doris .. och så helt plötsligt högg hon till helt utan förvarning .. Jag började inte blöda men de gjorde ont och jag blev jätterädd .. Varför gjorde hon så ? Jag vill ju inte ha en råtta som bitts :(
elin

Trodde hon ditt finger var något ätbart kanske?
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Stack du in fingret genom gallret?

högg? de låter inte särskilt bra.. jag tycker iaf att råttor inte ska bitas alls..
har ingen aning om varför hon gjorde så, vad hade du gjort innan du sträckte in fingret? hållt på med mat?
Qui dormit, non peccat
Även om jag hållt på med mat biter inte mina råttor, möjligtvis att de lägger an tänderna mot fingret för att kolla om det är mat eller ej. Men jag har ju hört om råttor som brukar få mat genom gallret och då ibland misstar sig.
Hon kanske blev väldigt överraskad och kände sig trängd, om det annars är en osäker råtta?

nope mina hugger inte heller aven om jag har mat smetat på fingrarna o ja matar dem genom gallret.. de tar så fint så=)
men ibland så kan råttor missta sig, fast de inte borde..
Qui dormit, non peccat
Om du har vart lika "dum" som jag och matat dina råttor genom gallret ett flertal gånger så kan din råtta fått för sej att det var mat och kollade inte ordentligt utan bara skyndade sej för att "ta".
Stick in hela handen istället när du ska hälsa.
Min blogg: SweGizmo.se
Nu vet inte jag om det är skillnad på hon och han råttor när de gäller detta men min råtta vaktar faktiskt. När han sitter i sitt hus så ska man inte dit med fingret för då hugger han. Men är han utanför i själva buren så är det absolut ingen fara, då skulle han inte göra en fluga förnär. Jag har han ute å han myser med mig som vilken råtta som hellst. Men just i huset så vaktar han.
#6 Ok :).. Joo jag brukar ge mat genom gallret å doris kan vara typ våldsam då för att komma fram och få först ^^ men jag får hoppas att det inte var meningen att hon skulle hugga .. Tack för alla svar :)
jag har en råtta som är lika dan, hugger tag i allt med våld i tron om att det är mat. men hon var nästan svältfödd när jag fick henne, kan ha med det att göra.
Mina tjejer hugger fort i maten när den kommer genom gallret, men om jag stoppar in ett finger så antingen nosar dom bara eller så känner dom lite lätt med tänderna.
Kan du ha råkat överraskat henne på nåt vis? låg hon och sov?
kanske hon inte var berädd på det bara. :/
Det viktigaste nu är iaf att du inte blir rädd för henne för hon kommer känna av det och kanske biter hon igen då. :/
skulle aldrig stoppa in fingret så till mina töser när jag sett hur de tar mat, vill inte bli förväxlad där :/ Det är sånt man har luckan till.
ok, menar inte direkt hugger, det var fel ordval för isåfall hade jag nog inte vågat ge dom nåt den vägen. men dom tar maten snabbt, men är endå försiktiga av sig.
jag brukar inte ge dom mat genom gallret bara nån gång i bland, för det mesta använder jag luckan!
Jag matar aldrig genom gallret, och har kunnat sticka in fingrar om jag vill utan problem.
Okei .. hon låg å små sov .. Vet ej om detta kan ha ngt med saken att göra men efter att hon högg så la hon öronen rakt bakåt och la sig till ro igen .. gjorde samma sak i dag men utan problem :). Hon måste helt enkelt blivit överasskad bara
Jag har matat mina råttor genom gallret med jämna mellanrum sedan jag fick dem, men de har aldrig bitit mig i fingrarna. Det jag försöker säga är att om man verkligen vill göra både och så handlar det bara om träning, i de flesta fall.
jag matar genom gallret ibland och stoppar in fingrar men sakta annars tror hon det är mat och hon får inte vara upphätsad och den så annars så slikar hon
Varför vill man mata genom gallret?
Snabbt, antar jag. Om man bara vill dela med sig av lite ost från mackan eller något sådant utan att väcka aldeles förmycket rabalder i buren.

Jag hävdar att buren är mitt revir, jag ska vara boss oavsett om jag är i buren eller utanför. Jag ska kunna sticka in fingrarna utan att de hugger, även om jag är dränkt i mat.
Däremot besökare är strängt förbjudna att sticka in fingrarna eller mata genom gallret!
Vissa råttor kan man inte mata genom galler, hade en sådan herre med dominansproblem. Ioförsig så fick jag inte ha händerna i buren då heller för de var hans revir o vi slogs om det. Vem som vann vet jag inte riktigt, han sitter i råtthimlen nu o är en snäll gosig råtta igen som han var när han kom hit som en bäbis..
Saknar de goda stunderna med honom..
Qui dormit, non peccat