Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2747 ggr
NSns
1/15/09, 11:41 PM

Viftar på svansen

Ofta när jag klappar/kliar min råtta så viftar han på svansen. Varör gör han så? Jag har fått för mig att det har något att göra med upphetsning, men vad vet jag?

Annons:
KickanW
1/15/09, 11:53 PM
#1

Svansviftning brukar oftast bero på irritation… Det är alltså inte ett gott tecken.

(Har dock hört om något fall då det inte handlade om det)

NSns
1/16/09, 12:16 AM
#2

Det trodde jag också först, men varför vill han att jag ska göra det då? Därför jag trodde det var någon upphetsningsgrej. Hm. Konstigt.

KickanW
1/16/09, 12:20 AM
#3

Varför vill han vad menar du? Antagligen blir han osäker av ditt klappande/kliande så du kanske inte ska göra så just nu?

Hur länge har du haft honom?

NSns
1/16/09, 12:35 AM
#4

Han gillar att bli klappad, menar jag. Han lägger sig i knäet, "bäddar" och sen vill han bli kliad på kinden och struken på huvudet. Ibalnd viftar han då på svansen. Skulle han vara irriterad tycker jag han borde gå därifrån. Han brorsa gillar inte att bli klappad, det visar han tydligt och sen går han bara.

Jag har haft honom i ett år.

hus-musen
1/16/09, 11:49 AM
#5

oftast när råttor "viftar" på svansen så är de arga/irriterade. har bara hört om ett fall då de inte var så, antaglligen.

de är inte säkert att han går, är hanen snälll råtta så kan han lika gärna ligga kvar. ploppar han med ögonen o knastrar när du gör så?

Qui dormit, non peccat

 


Honestyisdead
1/16/09, 2:49 PM
#6

Mina råtta gick inte iväg då han var irriterad, han var för snäll.
Enda gångerna han piskade med svansen var när han var irriterad, och det blev han om man klappade honom över ryggen.

Annons:
KickanW
1/16/09, 2:59 PM
#7

Alltså jag vet själv hur min katt är. Han kan tycka att något är jättejobbigt och bli irriterad men ligger ändå kvar i knät… Så det kan mycket väl vara så med råttor också.

Itchy
1/18/09, 12:43 AM
#8

min väns råtthane hon fick från min förra kull älskar att bli kliad i nacken och ligger där och knastrar och viftar på svansen

och visar varken obehag eller dominans…

http://www.youtube.com/watch?v=ZHWNAIchLj4

You can't spell Bitchy without Itchy

hus-musen
1/18/09, 1:35 AM
#9

#8 där du klappar honom på rumpan så viftar han mer på svansen, vilket inte jag ser som nått bra tecken iaf. dominanta råttor brukar inte gilla att man tar dem bak på ryggen.

har han alltid gjort så?

Qui dormit, non peccat

 


Itchy
1/18/09, 3:01 PM
#10

han gör så när han myser…

och då jag inte är ägare till honom kan jag tyvärr inte svara på det…

och han är inte en dominant råtta.

You can't spell Bitchy without Itchy

NSns
1/18/09, 7:56 PM
#11

Stackars min råtta då! Jag som trodde han tyckte om det, vad dumt. Då ska jag geanst sluta klappa honom när han gör så.

Fast han gör inte sådär som råttan på filmen (han knastarar inte heller med tänderna och ploppar med ögonen som någon skrev, ibland blundar han dock), den slår inte utan går bara fram och tillbaka.

empan-hampus
1/18/09, 8:22 PM
#12

Min Elvis älskar det! När man kliar honom på huvudet och då vifftar han på svansen Skrattande

NSns
1/18/09, 8:29 PM
#13

Hur vet man om de tycker om det eller inte? Jag tycker också att det verkar som om ghan gillar det, men tydligen så är det ju inte så. Känns lite pinsamt, har ju ansett mig vara bra på att läsa djur annars haha.

Annons:
Ladyinred
1/18/09, 8:35 PM
#14

detta är ungerfär samma sak folk gör när de trot att lguaner tycker om att bli klappade på huvudet när de blundar vid beröring. det är endast en reflex för att skydda ögat.

Dookie
1/18/09, 10:19 PM
#15

Jag har sätt råttor vifta på svansen när dom värka se eller höra nånting, dom ser både nyfikna och rädda ut på samma gång och svansen går

Lancia
1/18/09, 11:41 PM
#16

I den här tråden finns en film på min Björn när han viftar på svansen. Är det så det ser ut för dig med?

NSns
1/19/09, 12:03 AM
#17

#16. Ja, precis så gör han.

Har så svårt att tro att det är någon form av dominansbeteende. I så fall skulle han väl visa det på annat sätt, jag menar han är ju världens snällaste i alla lägen.

Känner mig dum som trodde han tyckte om det. Ajs, får låta bli i framtiden.

Lancia
1/19/09, 12:26 AM
#18

Kan tillägga att Björn är väldigt dominant och skall kastreras nu i januari. Men bara för Björn är som han är behöver det inte betyda att din råtta är likadan. :)

NSns
1/20/09, 8:32 PM
#19

Vad menar ni när ni säger att råttorna är dominanta? Alltså hur visar dom det?

KickanW
1/20/09, 8:34 PM
#20

Överdominans, kallar man det. Råttan är då ofta lite för "sexuell" och kan bli aggressiv. Det visar sig genom att de burrar upp sig, de kan fnysa, stryka sig mot saker, rida andra råttor och de kan även attackera andra råttor eller människor.

Annons:
NSns
1/20/09, 8:49 PM
#21

Oj, då är han nog överdominant. Jag som tycker han är den snällaste av dem två jag har, men det händer att han rider sin bror ibland. Jag har ju hästar och hundar och de gör ju så för att visa sig dominanta, även honorna, så jag har ju vetat om varför han gör det, men jag har aldrig sett det som något problem. Därför jag antagligen trodde hans svansviftning hade med upphetsning att göra. Men så länge han är väldigt snäll i övrigt behöver jag väl inte kastrera honom? Han har aldrig gjort den minsta antydan på att bitas eller på något annat sätt vara elak eller dum. Jag får göra precis vad som helst med honom, han är så snäll.

KickanW
1/20/09, 9:07 PM
#22

#21: Det är ju såklart ditt val. Kastrering är ju rätt riskfyllt så om han inte ställer till med några problem är det ju ingen fara. Jag hade en överdominant hane och även om han aldrig bet mig blev jag osäker på honom och kände inte riktigt igen honom. Han kändes rätt osäker rent allmänt, jag tror inte han mådde bra. Sen när jag kastrerade honom blev han sig själv igen, så jag tycker helt klart att det var värt risken.

NSns
1/20/09, 9:11 PM
#23

Ok. Nej, jag ser faktiskt inga problem med han och en så länge litar jag på honom, men det kan ju vara bra att ha det i åtanke. Hur gammal var din råtta när du var tvungen att kastrera honom? I och för sig måste jag ju kanske avliva dem bägge två snart. Har ju försökt omplacera dem, men ingen som nappar :(

NSns
1/21/09, 1:27 AM
#25

#22 Puttar upp för att få veta hur gammal din råtta var när du var tvungen att kastrera honom?

KickanW
1/21/09, 1:32 AM
#26

Jag minns inte riktigt hur gammal han var… Men kanske ett halvår drygt? Under året var det i alla fall.

Upp till toppen
Annons: