Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1230 ggr
TienMu
0

HALAL SLAKT!!!

Detta måste stoppas!!!!
Att något så grymt å barbariskt ska få förekomma i sverige är något jag inte kan förstå!
Man skär av halspulsådern och låter djuret förblöda/tappas på blod!

Var noga med å läs på kött förpackningar, så det inte står halal slaktat på dem.
Enda kycklingen som man i princip kan köpa är guldfågeln. Hannes,Ivars,eldorado,willys,rose mm….är alla halal slaktade.Säljs både på ica,willys coop & hemköp!

Snälla stöd inte denna barbariska slaktmetod!!!!!

empan-hampus
0

Hemskt! Gråter

Otaku
0

Herre gud! Aldrig hört talas om Halal slakt!! Tack för varningen.

Att människor är så grymma… Gråter

Mvh Vinetta

hus-musen
3

nja barbarisk o barbarisk, nu tar du i lite väl mycket. vill du se barbariskt så sak du kolla på hur bla guldfågeln behandlar sina djur innan de dör.

jag hoppas att du inser att en höna/kyckling som får halsen avskuren är död på ett par sekunder. dvs döden infinner sig väldigt fort o är mer eller mindre smärtfri.

att göra som de flesta andra företag där de först tränger in djuren, snörar fötterna, hänger dem upp o ner på krokar o ger dem elchocker som de inte dör direkt av, skickar in dem levande dit de förlorar sina fjädrar o sina huvuden, de är barbariskt!

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Jag tog bort bilden… Smaklöst att lägga in den alls.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Karmatarerskanise
2

Tycker även jag att detta är överdrivet. Det är inte barbariskt.
Det tar några sec.

Det som borde förbjudas är ju hanteringen av djur. Det är den som är barbarisk.

Såg inte bilden, men ingen slakt är fin på bild.

TienMu
1

Mer eller mindre smärtfri…..kan inte förstå hur du kan säga så! när man skär halsen av ett djur så pumpar hjärtat på tills det inte finns någe mera blod kvar….är det smärtfritt tror du?

Man stänger tex in kor i trånga bås så att den inte ska sprattla så mycket medans deras hjärta pumpar ut deras blod.

avlivar man en ko annars så går det inte alls till så!

angående bilden, det var inte meningen att den skulle vara smakfull så ja förstår inte riktigt vad du menar med det.

Karmatarerskanise
1

#6 Men hjärnan slutar fungera fort, eftersom den inte får något syre. Så nej, det är fortfarande inte barbariskt enligt mig.

Bim
0

Nä jag tycker att det är hemskt! Riktigt hemskt! och jag tycker att det är barbariskt, varför låta den lida i ens sekunder?! Uscha säger jag iaf!

Karmatarerskanise
0

Hittade förresten detta.

"Men i Sverige är det absolut förbjudet att slakta utan att först bedöva. Får och lamm bedövas elektriskt och större djur bedövas med bultpistol eller kulvapen. Det är av hänsyn till djuret som inte ska behöva lida."

http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20020913_25_1_1.html

Karmatarerskanise
1

#8 Inte ens sekunder lider dom. Det är olagligt tydligen att i sverige halalslakta utan bedövning.

TienMu
0

duger inte..finns metoder då djuret dör direkt, faller ihop, inge sprattel å inge skrikande…

Karmatarerskanise
0

Duger inte?

Berätta gärna om dina metoder som är mindre plågsamma än bedövning.

empan-hampus
1

Jag tycker att det borde vara så att djuren som ska slaktas får leva i en hage precis som alla andra vanliga djur! Få mat och vatten och allt det! Sen när det är dags för slakt så skjuter man den i huvudet och sen klart! Så lätt liksom… Alla andra metoder tycker jag är fel!!

TienMu
0

javisst i sverige å inland är det förbjudet att halal slakta utan bedövning..men vad har vi i butikerna vad är det de flesta köper? jo ofta danskt å där är det tillåtet även irland mm….kycklingen just nu denna vecka till extra pris både på willys och hemköp är Eldorado å den är halal slaktad….39,90 väldigt billigt klart att massor köper den utan å tänka å läsa vart den kommer ifrån.

TienMu
0

Jag vet slaktare som berättat att när dom såg hur en halal slakt gick till så mådde dem illa……

Karmatarerskanise
1

Det kanske är bra att förtydliga lite då. För i sverige är det inte värre än vanlig slakt.

Jag vet människor som mår illa när någon dödar en fisk.

Jag har sett djur slaktas på riktigt. Inte trevligt, men jag gillar kött.

Tycker det är viktigare att fokusera på djurhållningen. Den är det som plågar djuren värst!

hus-musen
1

#6 de är ju rent uppenbart att du inte är insatt för fem öre i slaktmetoder. skär du halsen av ett djur som är så pass litet så är den död på ett par sekunder max de är en snabb smärtfri metod.och du pratar om kycklingar där. har du nånsin slaktat ett djur? har du nånsin varit på ett slakteri så du vet vad du tala om? eller har du bara läst o kommit på hur hemskt de är?

när de gäller större djur som kor osv så är jag inte så förtjust i den metoden, de tar för lång tid om man gör det på det äkta halalsättet. de kan ta upp till en minut innan djuret är dött då. men med sveriges lagar så är de bedövade innan iaf så de ska inte känna någon smärta.

Qui dormit, non peccat

Mastoll
0

Jag har valt att bli vegeterian och stödjer inget av detta. Är väldigt glad för det

linn-nanna
0

#16 Jag måste bara hålla med dig. Slakten är vidrig hur man än gör, men vill man äta kött så måste djuret slaktas.

Det som däremot är vidrigt är som Hera säger: djurhållningen!

Om djuret mår bra i hela sitt liv ända fram till slakten och slakten inte är ett skott i huvudet så skulle det inte vara så farligt. Men så som köttdjur (alla djur som ska bli mat) lever så tror jag bara att dem tycker att det är skönt att få halsen avskuren. Ursäkta uttrycket, men som sagt djurhållningen är en viktigare sak att diskutera först och främst….

TienMu
0

#17 WOW…moget av dig…..

Jag är mer påläst vad du tror,och jag är en av dem som faktiskt gör något åt dessa saker! Jag har inte nånstans skrivit att jag bara syftar på kyckling….jag drog ba ett exempel att de som finns mycket i butikerna just nu som är halal är just kyckling å att man ska vara noga med att läsa på förpackningarna, är det något fel med de? Många vet faktiskt inte om detta.

så du tillåter den ena halal metoden mot kyckling men inte den andra mot större djur? de låter ju jättebra hörredu….

TienMu
0

djurhållningen är absolut viktig!!! självklart! jag äter inte mycke kött själv alls,sånna fall bara från privat köpt kött från djur som haft det bra och från folk jag och min släkt känner.

TienMu
0

Nåt bra å rörande att läsa för de som vill: www.metrobloggen.se/xondah

Karmatarerskanise
0

#22 Det hon skriver om tycker jag är långt värre än detta.

KickanW
0

Kom igen nu! Det är jättebra att ni bryr er och är upprörda… Men nu tycker jag att ni är lite naiva. Om ni köper kött från affärer är det oftast samma skit oavsett. Det är inte många djur i matindustrin som behandlas med respekt och som inte får lida. Anledningen till att Halal är så hemskt förstorat är för att det har med islam, en hatat religion, att göra.

Om ni vill köpa kött från djur som behandlats bra krävs det mycket efterforskning. Lokalt och ekologiskt är oftast lite bättre för miljön men om ni ska vara säkra på att djuren haft ett bra liv och blivit slaktade på ett smärtfritt sätt måste man nästan hälsa på gården där djuren lever.

#17: Bedövning är emot islams regler så om det är riktigt halal-kött förekommer inte det, även om de kanske påstår det inför myndigheter m.m.

TienMu
0

Kickan samanfattar detta väldigt bra! Jag önskar att alla kunde köpa från lokala gårdar där man varit å sett hur djuren lever eller ekologiskt eller vara vegetarianer…nu kan ju inte alla vara vegetarianer tyvärr, jag själv tillexempel kan inte de pga min sjukdom.

Oh precis som du säger så tillåter inte islam bedövning så står de halal så är det bara å undvika det.Enligt min egen åsikt.

Tack Kickan!

TienMu
0

#23 jo de kan verka värre men tillåter vi detta nu vad kommer vi å tillåta om 20 år? man måste tänka framåt,vi vill väl inte bli som dom? därför måste vi börja kämpa nuinte sen när det är försent!

zoolatri
0

#11 Ett djur bedövt med bultpistol sprattlar oxå, det är hjärnan som skickar ut impulser.

Jag jobbar på ett lantbruk och har varit med om slakt på både gris och nöt. Oftast rör det sig om avlivning av sjuka djur, och vi använder oss av bultpistol. Djuret är hjärndött så fort man skjutit av. Och sedan gör man ett nitt genom halsen för att halspulsådern ska kapas. Det går fort och smärtfritt då djuret inte känner något.

TienMu
0

jag har åxå varit med vid slakt speciellt hästar….så jag vet de där….men djuret är inte helt hjärndött om man endast skär av halspulsådern….

zoolatri
0

#28, nej jag vet att dom inte är hjärndöda om man bara skär av halspulsådern. Men jag svarade mest på ditt inlägg #11 där du skrev att det fanns bättre avlivningsmetoder där djuren inte sprattlade.

wintermynta
0

Halal slakt handlar så mkt mer om bara slakt. Även om man kan tycka att skäktning ser barbarbiskt ut så görs det för att djuret inte ska lida. Det krävs både rituella inslag samt en licensierad person till att göra detta. Både kristna, muslimer och judar har brukat/brukar detta sätt för att slakta.

imilija
0

sprattlet är väl inget konstigare än dödsryckningar, det händer ju även då människor kolar.

sen finns det väl ingen slakt som är särskillt mild om man säger så, det enda rellativt humana är ju jakt enligt mig iaf. där är det vilda fullt friska djur som aldrig blivit matade med medicin eller kostiga foder proppade med tillsatser. förutsatt att jägaren är skicklig är det helt okej, tycker jag.

elvissspringsteen1
0

Jag håller totalt med dig som skrev inlägget! Det är helt sjukt att vi i dagens samhälle inte kan använda någon bättre metod än så. Jag tycker att de ska va ett skott sen klart!

Jag har läst djurvård och praktiserat på bondgårdar å även den vi hade på skolan, och dom djuren hade så stort utrymme som verkligen minimum va lagligt, allt för att få plats med mer så människan kan få mer pengar på djurens bekostnad.

Där gjorde man så att man dunkade en liten griskulting flera gånger hårt i marken tills den dog! det är helt sinnessjukt. Att man dessutom kastrerar kultingar utan bedövning helt lagligt är oxå helt fruktansvärt! Som en veterinär på en föreläsning sa så är det lagligt tillåtet djurplågeri att göra så! Det samma om halal slakt tycker jag!

Det säger väl sig självt att ett skott är lindrigare än att få halsen avskuren. Det tar längre tid. Sen med grisarna, man kastrerar smågrisarna enbart för att köttet inte ska "smaka gris" för att okastrerade galtar kan få en bismak på köttet, och dom människor som tycker det är ok att kastrera dom utan bedövning säger att dom e så små så dom känner inget! Klart som f-n att dom gör.

Tycker att många människors syn på slakt och djurhållning är helt sjuk! Jag är stolt vegetarian!

imilija
0

#32 alltså det är sjuuukt, hur kan dom påstå att dom inte skulle känna smärta bara för ett dom är små!!

förr i tiden opererade man ju även småbarn utan bedövning för man trodde inte att dom heller kände smärta. om dom nu kommit fram till att små människobarn känner smärta borde dom väl inse att djurbarn också gör det!

sara1987
0

jag har inte läst allas inlägg.. men måste bara hålla med wintermynta och kickan. halal slakt är en rituell slakt. vem som helst får inte göra det osv. Denna slakt finns för att muslimer ska kunna äta kött. dom äter inget blodkött därför måste djurets kropp tappas på blod innan.

det bär en grym procedur, självklart. Men alla religioner har sina ritualer och vi lever i ett mångkulturellt land. muslimerna som lver i svergi ska väl oxå få äta utav köttet som säljs i butiken.? eller.?

på något vis anser jag att man inte ser muslimen som lika mkt värd som människa genom att försöka ta bort deras typ av slakt. ni som inte tycker om denna sorts slakt köp då inte köttet. så enkelt är de..

och slakten är inte laglig i sverige. så köp svenskt kött så slipper du äta utav halal slaktat djur.

Itchy
0

jag har varit på studiebesök på ett kycklingslakteri och ett slakeri som tar hand om övriga djur…

och när det gäller halal slakt på kycklingar så åker de igenom ett strömförande vattenbad som bedövar dem INNAN de får huvudet avhugget…så de känner ingenting…

och nöt och svin bedövas med bultpistol och häng oftast upp och ner för att tömma på blod så att slakten ska gå snabbare.

You can't spell Bitchy without Itchy

TienMu
0

#35 om djuret är bedövat innan så är det inte halal

TienMu
0

#35 sen hugger man inte av dem huvudet…..man skär endast av halspulsådern

linn-nanna
0

#34 Jag är inte rasist, men att slakta ett djur på ett visst sätt pga en religion tycker jag är helt vansinnigt! Vi bor i Sverige, alla som flyttar hit får anpassa sig efter oss. Det skulle vi få göra vart vi än flyttade….

Itchy
0

det är halal om man hugger av halspulsådern i riktning mot mecka…

oavsett om de är bedövade eller ej

You can't spell Bitchy without Itchy

gulzebra
0

Personligen förstår jag inte själva grejen med hela diskussionen. Enligt halal ska väl djuren växa upp bra, allt ska gå stressfritt för djuret osv innan slakt, annars är det inte halal. Att då skära av halspulsådern - visst, det är kanske inte smärtfritt, men ärligt talat ser jag hellre att ett djur utsätts för lidande den korta stunden än att djuret växer upp som i svenska förhållanden med trängsel, stereotypa beteenden, kastrering utan bedövning, fixering, födsel på cementgolv, uppbindning så de inte ens kan gå omkring 10 månader om året (om de korna har tur och är mjölkkor, annars får de stå inne året runt och aldrig se solljus förrän slaktbilen kommer), så snabbväxande att benen bryts, näbbar som kapas av så de inte ska hacka på varann, plågsamma transporter osv. Det är liksom ett helt livs lidande jämfört med nån minut. Hade jag varit tvungen att äta kött hade jag gladeligen ätit halal istället för svenskt, även om jag personligen skulle föredra om slakt inte existerade öht.

För övrigt, de där bedövningarna som används här i sverige är inte alltid så bra de heller. Höns som ska slaktas hängs upp och ner och åker på ett band ner med huvudet i strömförande vatten tex. Det räcker med att en höna lyfter huvudet så blir hon utan bedövning när det är dags att kapa halspulsådern.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Karmatarerskanise
0

Ja, det är halal även om de är bedövade.

KickanW
0

#34: Nu missförstod du nog mitt inlägg. Jag försvarar på intet sätt halal-slakt, det enda jag skrev var att halal-slakt-metoderna tyvärr inte är så mycket värre än det som pågår i alla slakterier. Jag tycker aldrig någonsin att religion ska gå före någon varelses välmående.

elvissspringsteen1
0

#38  Guud va rätt du har! Så vettig åsikt! Säger bara de tänk om alla va så kloka som du! Helt underbart att de finns någon med lika åsikt som mig när de gäller den saken! Du har så helt underbart rätt!

elvissspringsteen1
0

#38 som du säger, tänk om vi skulle komma tillderas land å kräva att vi ska ha saker å ting på vårat vis, då skulle de bli livat. ALDRIG skulle en utlänning i ett sånt land få igenom det.

linn-nanna
0

#44 Om vi skulle kräva något, så skulle vi bli halshuggna på direkten. Ursäkta att jag har lite fördomar, men det är så det skulle gå till! Skönt att höra att någon håller med mig! :)

elvissspringsteen1
0

#45 jo men de är ju inte fördommar! det är ju så. Man behöver inte be om ursäkt för de det är ju faktiskt så de är. och djuren betyder typ ingenting för människorna där. Det är ju så. det spelar ingen roll för dom om de är så att de är plågsamt eller inte.

en kompis till mig berättade nyss att en kompis till henne som är från ett muslimskt land nyss kommit hem å hade sett att dom mitt på ett torg skurit 50getter i halsen å låtit dom verkligen(utan bedövning å allt)ligga där å förblöda,pga att dom människorna var glada å ville önska sig något… de säger ju en hel del.

linn-nanna
0

#46 Så himla sjukt! Hur kan man behandla djur på detta sätt?! Finns det något land där man behandlar djur bra? Inte ens i Sverige vet man hur man behandlar djur. Rent ut sagt förjävligt!

elvissspringsteen1
0

nej jag menar verkligen inte att andra länder är bra heller.men där är de ju extremt.nej de borde tänkas mkt mer på djuren.framförallt sånna djur somkor,grisar,får å höns osv.men många har den inställningen som dom hade på min skola. att sånna djur spelar väl ingen roll. bara dom drar in pengar å smakar bra så är de väl bra. Det är sjukt hur vissa behandlar sina djur. Som tur är finns de vissa som även tar bra hand om djuren å all heder åt dom!

elvissspringsteen1
0

på ett slakteri här i närheten va de ju ganska nyligen som inspektörer hade upptäkt att dom skållat en gris levande. dom hade hört skrik när dom va där och sett vad som hände! Å de va inte första gången heller enligt vad vet å inspektörerna sa.

Allamej
0

#38 Att börja ett inlägg med klart rasistiska inslag med  "Jag är inte rasist men" gör det inte ok.

Vi har religionsfrihet i detta land. Ska vi avskaffa den och tvinga alla av annan religion att sluta med deras dumheter och fira tomten varje år?

Deras slaktsätt är inte roligt. Ingen död är rolig eller trevlig eller ens omtänksam för djuren… Inte om man ska se till profiten.

Halal förespråkar ju framför allt att djuret inte ska stressas eller lida mer än absolut nödvändigt… Det gör inte svenska slakterier.

Och kom för gudarnas skull ihåg att det är inte bara muslimer som vill ha det slaktat på detta sätt… Hört talas om Kosher? Japp, judarna vill ha det också… och ett helt gäng kristna.

Och till TS.

Att jämföra halal med hur djur behandlas i asien är väl ändå att ta i… Asien har lång väg att gå innan deras syn på djur ens matchar vår. Ingen säger att det dom gör, att det som sker där är rätt.

Men, och detta är ett stort men…

Vi i västerländska länder kommer ju inte att gå igenom någon sorts regression och gå bakåt i vår utveckling.

Förhoppningsvis så kommer det i framtiden att finnas bra, rena och helt smärtfria sätt för avlivning och slakt. Vi är inte där än men jag är övertygad att det kommer.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Det här är väl ändå ingen tråd där integrationspolitik ska diskuteras? Det går ni i så fall starta en egen tråd om.

Allamej
0

#51, jag har retat mig på det inlägget sen det skrevs. Ingen mer politik om det inte görs en egen tråd. Men då vill jag verkligen att man håller de rasistiska åsikterna på noll.