Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 577 ggr
pebb
0

Låter mysko

Hmm, har råttorna springandes på skrivbordet nu när jag sitter här och plötsligt började Tomasine låta konstigt och gör fortfarande.. Jättesvårt att beskriva ljudet, men hon rosslar inte utan det e mer som ett dovt pipande eller vad jag ska kalla det. Hon låter hela tiden. Kan dom låta när dom springer runt och undersöker ett nytt ställe? Hon har aldrig varit här uppe innan. Tacksam för alla teorier ni kan ha!!

KickanW
0

Det är nog rossel. Låter det som en kaffebryggare eller ett marsvin ungefär?

pebb
0

#1 Nästan lite som ett marsvin fast inte lika gällt och högt som dom låter..

hus-musen
0

de låter som rossel tycker jag! är de bara lite så kan du ju prova med rooiboste med vitlök o honung=)

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Försök höja luftfuktigheten för henne också, lägg våta handdukar runt buren eller ställ en bytta varmt vatten under buren…

pebb
0

OKej, ska testa, vart köper man rooiboste nånstans? Nu låter hon inget, men jag får väl hålla lite extra koll på henne!

idisen95
0

hur myket av allt ska det vara?

KickanW
0

Jag brukar ta ca en dl kokande vatten, hälla i lite rött te (rooibos), lägga i en halv vitlöksklyta… Låta dra. Sedan fylla på med en halv dl kallt vatten och röra ner en liten klick honung. När det är rumstempererat kan man ge det till råttorna.

Piripiri
0

Vart finns rooiboste då??

Min nakenfis låter som ett marsvin ibland… nu sen igår… så inte vet jag.

NSns
0

Rooiboste finns att köpa överallt där du kan köpa te. Lika vanligt som vilket te som helst numera. Drack det senast idag själv, tror tom det var märket Willys :)

KickanW
0

Kolla dock på förpackningen, vissa stora teföretag (lipton m.fl) kallar teer för rooibos men när man läser innhållsförteckningen kan det ändå vara t.ex. 40% svart te.

NSns
0

Meh! Varför ska de alltid hålla på å luras och fuska för? Skrikandes

[kalelo]
0

Jag har precis just nu en förkyld råtta, låter ungefär som din antar jag, och jag har fått följande tips;

1. Fleeshängmattor med extra flees i så att de håller sig varma lättare.

2. Roobios te kokat med vitlök. Jag kokade vatten i vattenkokaren, hällde det i en bringare med tepåsen och vitlöken. Tar upp tepåsen efter 3-5 minuter som det står på förpackningen. Lät det svalna till ljummet, fiskade upp vitlöken och hällde teet i vattenflskorna. Märket jag hittade på ICA var Twinings of London.

3. Du kan ge dem honungsvatten, dvs vatten med en liten tesked honung i. Det var vist någon bra enzym eller nått i det.

4. Sen så kunde man vist ge dem Kan Jang i vattnet oxå, men jag har ingen aning om mängden. Man hittar det bland naturpreparaten och vitaminerna i affären. Den har vist en typ av lakritssmak, och vissa råttor gillar det jättemycket.

Detta är vad jag har fått lära mig de närmsta dagarna, det är min första förkylda råtta förstår ni. Som tur är verkar hon redan piggare och har inte rosslat sen igår morse.