Lekar?
Vad kan man leka med sina råttor, eller bara få dom att röra på sig lite? min råtta vill bara sitta och sova på min axel xD 
så lite tips skulle vara bra , ooch hur jag kan få min råtta lite mer modig, är nog rätt ord, för hon vill INTE lämna min axel.
ifall någon undrar, hon heter jacki, men kallas jack :

Brottnings match är alltid kul men låt råttan vinna ibland :D
Sen kan du ju gömma godis och låta dom leta efter de.
Det ska jag prova , Tack! 

" dragkamp" uppskattas här hemma o fingerbrottning=) sen kan man alltid gömma godis o träna aguility!
Qui dormit, non peccat
det är ju dey att jack är så, lat kan man säga, om hon är någon annan stanns än min axel blir hon helt stel och rädd :( men jag ska prova alla saker :D

Fjädrar oxh buntband är väldigt uppskattat av mina råttor ^^
Är det bara en råtta du har?
Ett bra sätt är att vänja råttor med att vara på en plats först, t ex sängen, och låta råttorna få utforska försiktigt i sin takt. Sedan, efter ett tag, kommer råttorna tycka att den platsen är tråkig och vilja utforska mer själva. Men att börja med kel och godis är alltid bra i första steget.
japp bara en råtta, tack för tipset. :)
#6: Varför har du bara en? :)
Mvh Nathalie
jag fick inte köpa fler för min papppa och mamma men det funkar också hon är hos mig typ hela tiden så , vi håller varanndra sällskap, :D
Köp ett katt metspö med typ fjädrar eller nåt och vifta med på golvet eller i sängen, det brukar vissa råttor tycka är roligt. :P
#8 Tyvärr så finns det en lag på att man inte får ha råttor ensamma eftersom råttor är flockdjur. Säg det till din pappa. Du kan aldrig ersätta en annan råtta eftersom du inte pratar samma språk, sen när du inte är hemma så är hon helt själv ingen att leka med. Det är som om du aldrig skulle få träffa andra människor i hela ditt liv!
Så snälla försök övertala din pappa att skaffa en kompis till henne, vi kan hjälpa till med argument till din pappa varför man inte ska ha en ensam råtta. ;)